fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Fotky    

63%
drama, Česká republika, , 80 min.
Kinopremiéra v ČR 1.10.2015

Režie:
Herci: , , , , , více...





Ale já jsem postiženej. No a co jako.
David je dvacetiletý mladík s mentálním handicapem zvyklý na jednotvárný život v dusivém ovzduší své rodiny. S přibývajícím věkem si David stále palčivěji uvědomuje své postižení i nenaplněnost života, který žije. Rozhodne se proto zavedené jistoty opustit a vydat se na cestu do Prahy. Ve velkoměstě se jeho z počátku nevinný výlet promění v psychedelickou pouť plnou podivných rozhodnutí, nečekaných situací, sexuálních zážitků i zkušeností, které se pohybují na tenké hranici života a smrti.
Uprav informace o filmu

+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB    Videotéka: přidat si do ní film

Jan Těšitel (rozhovor)
obrazek
David je film inspirovaný skutečnými událostmi, jak moc se tyto události ve filmu odrážejí?

V první řadě je třeba říci, že lidé v tomto filmu jsou filmové postavy, nikoliv mí příbuzní, situace jsou jiné, domyšlené i upravené. Ale i přes mnoho rozdílů vychází v jádru příběh ze zkušenosti, kterou si má rodina před nějakým časem prošla.  Když jsem o těchto událostech mluvil se svými přáteli, tvrdili mi, že by to mohl být silný film. Zpočátku jsem váhal. Nechtěl jsem, aby mí blízcí byli tématem filmu, potřeboval jsem v našem příběhu najít skutečné téma.

Jak probíhala práce na scénáři?

Původním záměrem bylo udělat krátký film, který by zachytil podstatu cesty, kterou se můj bratr rozhodl vykonat. Čím více jsem však uvažoval o chlapci jménem David, tím více se jím stával a tím méně mého bratra připomínal. To samé se stalo s postavami rodičů. Ve chvíli, kdy jsem dokončil strukturu scénáře, pochopil jsem, že třicet minut je příliš málo a nikdy se mi v tak krátké době nepodaří vyjádřit vše, co vyjádřit potřebuji. Zejména nekonečné minuty, které člověk prožívá, když je někdo z jeho blízkých ztracen. Každá vteřina trvá nesnesitelně dlouho. Potřeboval jsem, aby byl pocit zoufalství a bezmoci ve filmu evokován a k tomu jsem zase nutně potřeboval více času.

Měnil se scénář radikálně během natáčení, nebo jste se předlohy držel do důsledků?

Z mé zkušenosti se během natáčení mění takřka vše. Člověk se potýká s rozpočtem, lokacemi a zejména s časem. Beru to ovšem jako přirozený vývoj, tvorba filmu je zkrátka proces. Scénář, jeho struktura a situace se ovšem nijak výrazně neměnily.

V průběhu filmu si divák může klást otázku - jaká je vlastně Davidova diagnóza? 

Co se týče Davidova postižení - nikdy jsem se nechystal podrobně ho diagnostikovat. Myslím, že konkrétní diagnóza by vedla diváky jen k předsudkům. Měl jsem v úmyslu představit Davida v situacích a v jeho reakcích na situace, s nimiž se ve městě setká. Postižení funguje jednoznačně jako prvek, který Davidovi brání v prožití normálního života (ať už normálním rozumíme cokoliv), je stigmatem, kterého se nezbaví. Tragédie jeho stavu je, že nenachází místo mezi postiženými, ani mezi „zdravými“ lidmi. Je zoufale sám a uvědomuje si to. Pro film je z mého pohledu nejdůležitější empatie, kterou doufám v divákovi vzbudí. Nemíním tím lítost, ani nutně soucit, zkrátka se snažím Davida vykreslit tak, aby divák jeho zvláštnímu charakteru porozuměl.

Podle jakých kritérií jste obsadil hlavní postavu? Kde všude jste ideálního představitele hledal?

Měl jsem neobyčejné štěstí, protože jsem se setkal s neobyčejným hercem - Patrikem Holubářem. Patrik je nejodhodlanější a nejoddanější herec, s jakým jsem měl kdy možnost pracovat. Díky němu, alespoň z mého úhlu pohledu, film funguje tak, jak jsem doufal. Svou vlastní energií se Patrik ještě dál vzdaluje od předobrazu mého bratra a zároveň neztrácí ze zřetele podstatu jeho údělu. V očích se mu odráží neustálá bolest a s blížícím se koncem filmu začínáme chápat, že této bolesti se nikdy nemůže zbavit.

Liší se podle vás David od ostatních českých filmů?

Rád bych řekl, že ano. Snažil jsem se každou situaci vyprávět tak, aby v ní vynikla síla herecké akce. S kameramanem Markem Dvořákem jsme komponovali záběry tak, aby co nejpřesněji vypovídaly o subjektivním pocitu postav. Se střihačem Šimonem Hájkem jsme pak určovali ten nejvhodnější rytmus pro každou sekvenci, aby v divákovi rezonovala přesně ty emoce, které má v daný moment cítit. Zkrátka, snímek bere vážně všechny složky filmového vyprávění a za jejich pomoci se snaží o co nejintenzivnější zážitek.


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Úterý 25. 2. 2025 Svátek má Liliana
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz