Ve filmu Drive Angry ztvárnil Nicolas Cage Miltona, otrlého zločince, který uprchl z pekla za svou poslední šancí na vykoupení. V úmyslu má zastavit zločineckou sektu, která zavraždila jeho dceru. Má tři dny na to, aby jim překazil obětování miminka jeho dcery při úplňku. Aby uspěl, bude muset překročit veškeré lidské hranice. Připojí se k němu mladá sexy číšnice Piper, která nabídne Miltonovi své nadupané auto po ex-příteli. Ti dva jsou na stopě Jonahu Kingovi a jeho zabijáckých
následovníků. King udělá cokoli, aby rozpoutal peklo na zemi. Krvelačná sekta ale není Miltonovým hlavním problémem. Sám má v patách policii. A je to ještě horší. Miltona sleduje také záhadný zabiják, který se představuje jen jako účetní. Ten ví, o co Miltonovi jde, ale je mu to zkrátka jedno.
Milton s pomocí Piper musí musí porazit Kingovy nohsledy, pomstít smrt své dcery a zachránit svou vnučku dřív, než šance na vykoupení zmizí.
Je koukatelny a normální film na který se dá koukat.
Milton se za svůj hříšný život zločince dostal do pekla a zdálo se, že jeho temnou duši už nic nespasí. Pak se ale na Zemi zmocní šílená sekta jeho dcery, zabije ji a její dítě hodlá obětovat Satanovi. Milton chce stůj co stůj své vnouče zachránit a vydává se z pekla zpátky. Do cesty se mu připlete sexy číšnice, která bojuje proti bezpráví, ale přitom sama snáší bití od nevěrného muže. Spolu se vydají na cestu za záchranou malého dítěte, jenže v patách Miltona se brzy objeví pekelný vyslanec, který ho chce dostat zpátky do pekla. Úplněk, při němž má být malé dítě obětováno, se nezadržitelně blíží a bývalý hříšník s pronásledovateli za zády pomalu ztrácí naději na jeho záchranu. Když Milton najde sektáře, dojde k rozhodující vražedné přestřelce.
Režisér Patrick Lussier a scénárista Todd Farmer začali o svém druhém
společném projektu uvažovat ještě dříve, než se jejich první společný počin Krvavý
Valentýn 3D stal hitem. Zkušenost z natáčení hororu, který celosvětově vydělal více než
100 milionů dolarů, je inspirovala k tomu, aby se ještě více ponořili do možností
nabízených 3D formátem ve snaze zjistit, co všechno jim tato technologie umožní.
Jakmile se jejich rozhovory stočily směrem k akčním filmům plným adrenalinu,
které oba od dětství milovali, zrodila se myšlenka filmu Drive Angry. „Todd a já jsme
měli rozhovor na téma, co bychom mohli natočit dalšího,“ říká Lussier. „Bavili jsme se
o akčních filmech natočených v období od roku 1967 do zhruba poloviny 70. let, jejichž
hlavní hrdiny často ztvárnili herci jako Steve McQueen a Charles Bronson. Ve všech
těchto filmech byly skvělé honičky aut. V té době neexistovala žádná počítačová
animace, takže diváci vědí, že při natáčení tihle herci opravdu jezdili auty, co nejrychleji
to šlo. A tak jsme se rozhodli, že něco takového bychom chtěli i v našem filmu, i když
ve 3D.“
Farmer i Lussier již v minulosti oba natočili úspěšné horory. I když ani jeden
z nich neměl přímé zkušenosti s akčními filmy, oba jsou jejich dlouhodobými fanoušky.
„Když jsem se poprvé přistěhoval do Los Angeles, měl jsem představu, že budu psát
akční filmy,“ říká Farmer. „Chtěl jsem psát takové filmy, na jakých jsem vyrůstal, jenže
jsem zjistil, že takové už nikdo netočí. Nejzajímavější na těch filmech je, že jejich hlavní
hrdina není úplný klaďas. V dnešních filmech musí být hlavní hrdina čistý jako lilie, ale
v mých příbězích takhle čistý nikdo není. Když je hlavní hrdina tak trochu zloduch, hned
se píše lépe. Umožňuje nám to tvořit postavy, jejichž ztvárnění si herci vysloveně
užívají,“ dodává Farmer.
Tvůrci si uvědomili, že když přidají 3D rozměr k road movie ve stylu 70. let,
podaří se jim znásobit napětí a diváci se tak maximálně ponoří do ošidného světa plného
násilí, který tvůrci vytvoří. „Natočili jsme akční film, road movie i retro film
připomínající filmy ze 70. let,“ říká režisér Lussier. „Něco takového ve 3D ještě nikdo
nenatočil. Diváky posadíme do auta s Nicolasem Cagem. Ocitnou se přímo uprostřed děje
s Amber Heard a Billy Burkem,“ dodává.
Dostat technologii a techniku na správnou úroveň byla pro Lussiera a Farmera
výzva. „Chtěli jsme využít to, co jsme se naučili dříve, protože tohle nebyl náš první
film,“ říká Farmer. „Některé 3D filmy jsou spíše plné triků, a jiné jsou zase více
interaktivní. Krvavý Valentýn byl spíš první případ, ale technologie od té doby natolik
pokročila, že se filmy čím dál více stávaly odrazem jednotlivých unikátních světů. My
jsme chtěli mít v Drive Angry oboje.“
Tvůrci filmu začali s myšlenkou, že jejich hlavní antihrdina John Milton bude
zločinec, který utekl z vězení s cílem zachránit svoji dceru. „John je obyčejný Američan
na cestě za pomstou a té dosáhne,“ říká Farmer.
Jenže Lussier a Farmer si s hlavním
motivem hráli tak dlouho, až ho změnili
z pozemského dramatu na příběh o odplatě
z jiného světa. Miltonův pronásledovatel,
tajemná postava používající přezdívku Účetní,
se postupně vyvinula v mocnou a neobvyklou
sílu. „Postava Účetního procházela postupným
vývojem stejně jako Milton,“ říká Lussier. „Chtěli jsme našemu hlavnímu hrdinovi dodat
určité nadpřirozené schopnosti, a to nás dovedlo až k myšlence, že Nickův hrdina by
mohl být odjinud.“
„Jak jsme se o té myšlence bavili, tak nás napadlo, že co kdyby Milton nebyl
na útěku z vězení? Co kdyby utekl z pekla?,“ říká Farmer. „Jenom si představte ty
scény!“ dodává.
Se scénářem v ruce se tvůrci sešli s celou radou producentů, které myšlenka filmu
zaujala, a to včetně Michaela De Lucy. De Luca je jeden z nejproduktivnějších
hollywoodských producentů, který má na svém kontě filmy jako Ghost Rider 21, kritikou
vysoce oceňované Bratry, a dále i nové filmy jako Kazatel, Moneyball a Fright Night.
„Zeptali jsme se Mikea De Lucy na jeho připomínky,“ vzpomíná Farmer. „A on neřekl
nic, jen že film natočíme. S takovou reakcí jsme se ještě nesetkali,“ dodává scénárista.
De Luca k tomu říká: „Jakmile jsem dočetl scénář, hned jsem věděl, že ten film
musíme natočit. Ten film jsem prostě chtěl vidět. No a taky jsem věděl, že Nicholas Cage
si ten scénář zamiluje, protože už delší dobu vím, jak moc miluje auta,“ dodává.
Tvůrci filmu měli pro hlavní roli Johna Miltona od samého počátku v hlavě
držitele Oscara Nicolase Cage. „Od chvíle, kdy jsme já a De Luca začali mluvit o Drive
Angry s Nicem, věděli jsme, že jsme získali pro náš film partnera podobně nadšeného,
jako jsme byli my dva,“ říká Lussier. „Pro náš film to byl skvělý hrdina,“ dodává.
Cage je již dlouho znám svým zájmem o paranormální jevy a nadpřirozená témata
si již vyzkoušel ve filmech jako Ghost Rider, Proroctví a Čarodějův učeň. „I přesto mě
tenhle scénář docela šokoval,“ říká Cage. „Byl úplně jiný než všechno, co jsem do té
doby četl. V dobrém slova smyslu. Musím říct, že jsem se po jeho přečtení cítil docela
divně, což jen potvrdilo můj zájem se na filmu podílet.“
„Drive Angry je film plný adrenalinu, síly i vtipných momentů,“ pokračuje herec.
„Jsem rád, že jsou ve filmu i komediální prvky, už jen kvůli extrémům, kam až film
zachází. Film naprosto postrádá pokoru ve vztahu ke svým vlastním ničivým účinkům.
A já jen doufám, že se lidé nad některými scénami prostě rozesmějí. Náš film je určitě
zejména pro půlnoční diváky kin, a právě pro ně já točím moc rád,“ říká Cage.
John Milton se ve filmu Drive Angry vydá na road trip přes celou Ameriku
v nabušeném sporťáku řízeném krásnou mladou ženou. „Je to cesta pomsty a vykoupení,
a sám Milton představuje tajemství ukryté uvnitř hádanky,“ říká Farmer. „Jeho postavu
jsme napsali tak, že vlastně nikdy přesně nevíte, co se v jeho hlavě odehrává. Dá se
dohromady s nádhernou mladou ženou, která mu připomíná jeho dceru. Ale jejich vztah
není o erotickém napětí během cesty napříč Amerikou. Je to spíš příběh o vztahu otce
s dcerou, byt se spoustou akce, krve, nahoty, sexu a spoustou dalších věcí,“ dodává.
Autoři scénáře vytvořili čtveřici poměrně neobvyklých postav, které jsou hnacím
motorem celého filmu. „Na filmu je poměrně neobvyklé, že každá z hlavních postav je
svým způsobem záporná,“ říká Lussier. „Hlavní záporný hrdina Jonah King, ztělesněný
Billy Burkem, představuje absolutní zlo a násilí. Piper, která se přidá k Miltonovi na jeho
cestě, je sprostá, násilná a sexy. Účetní, kterého hraje William Fichtner, pronásleduje
Miltona na každém jeho kroku bez ohledu na to, co je Miltonovým cílem. Jeho úkolem
totiž je přivést Miltona zpátky do pekla. Potřebuje ho zkrátka vrátit zpět, aby mu seděly
účetní knihy.“
„A aby nedošlo k nějaké mýlce, musíme dodat, že i Milton je velice špatný
člověk,“ pokračuje Lussier. „Je to špatný člověk, který se chystá udělat dobrý skutek, ale
to pořád nic nemění na tom, že je špatný. Zaslouží si být v pekle. Lidé, kteří peklo řídí,
udělají všechno pro to, aby ho do něj vrátili, a vůbec je nezajímá, co zrovna Milton dělá
nebo proč to dělá.“
Milton a Účetní jsou do značné míry svým vlastním zrcadlem, což je klasická
juxtapozice pronásledovaného a pronásledovatele. „Oni dva jsou do značné míry stejní,“
říká Farmer. „Oba jsou silně zaměřeni na výsledek. Milton se snaží získat zpátky dítě a je
mu úplně jedno, kdo se mu při tom připlete do cesty nebo koho bude muset využít,
zneužít či zabít. On prostě musí dítě dostat zpátky. A Účetní zase potřebuje získat zpátky
Miltona, a je mu taky úplně jedno, co pro to bude třeba udělat. Paradoxně ke konci
našeho příběhu si oba uvědomí, že pokud chtějí dosáhnout svých cílů, budou si muset
navzájem pomoci.“
„Každý člověk má temnou a děsivou součást své povahy,“ říká Farmer. „A jak
jsem už řekl, v našem filmu je každý špatný, i hlavní hrdina. Právě ty různé stupně zla
nás při psaní tolik bavily a takové natáčení taky hodně bavilo herce. Náš příběh je v nitru
o vykoupení.“
„Našimi diváky by pak měli být všichni, kdo mají rádi akci, napínavé jízdy či
silné hlavní hrdinky,“ pokračuje Farmer. „Amber Heard jakožto Piper se rozhodně nebojí
vystřelit z pistole nebo složit chlapa k zemi pěstí. Udělá prostě vždycky to, co je
potřeba.“
Lussier a Farmer oba potvrzují, že film vlastně napsali sami pro sebe a že se těší
na to, až ho uvidí. „Napsali jsme náš film tak, aby připomínal jízdu na horské dráze,“ říká
režisér. „Je násilný, ostrý, jeho hlavní hrdinové jsou brutální, ale hlavně je vtipný. A tak
se posaďte, připoutejte se a užijte si pořádnou jízdu.“
O obsazení
Nemilosrdné prostředí filmu Drive Angry je plné chytrých a nekompromisních
postav, které se ve snaze dosáhnout svých cílu nezastaví před ničím. Všichni hlavní
hrdinové ve filmu vystupují z pozice síly, nikoli slabosti.
„Mám jsem obrovské štěstí, že jsem pro film získal takové herce,“ říká Lussier.
„Nicolas Cage pro nás ztvárnil hlavního hrdinu Johna Miltona, jehož dcera byla brutálně
zavražděna nemilosrdným vůdcem sekty. A tak Milton usiluje nejen o pomstu její smrti,
ale také chce zachránit svoji malou vnučku, kterou unesl ten samý zloduch. Na cestě
za svým cílem prokáže i nadpřirozené schopnosti a nepřestane, dokud svou vnučku
nezachrání.“
V Cagovi filmaři získali herce, který své
postavě dodal přirozenou inteligenci, silné
ambice a lidskost. „Nicolas udělal z Miltona
hrdinu, se kterým se můžete ztotožnit, a to bez
ohledu na to, jak krutý dokáže být,“ říká režisér.
„On se do své role natolik vcítil, že nakonec
budete obdivovat jeho činy, ať už jsou jakkoli
hrozné,“ dodává.
Cage se na natáčení dostavil maximálně připravený a vyzbrojený vlastními
nápady zejména na téma, jak moc tajemný vlastně John Milton je. „U každé scény řekl,
že o ní přemýšlel, a rovnou z něj začaly vypadávat jednotlivé dialogy,“ říká Farmer. „Měl
jsem z toho úplně husí kůži, protože se stal Miltonem. Jeho nápady byly lepší, než to,
co jsme napsali. Často se stává, že herci přijdou na natáčení tak připraveni, že díky nim
bude vaše práce vypadat mnohem lepší, než ve skutečnosti původně byla. A přesně to
dokázal Nicolas i u našeho filmu.“
Lussierovy zkušenosti s 3D technologií a vizuálním designem byly pro Cage
jasnou motivací, ale stejně tak ho motivoval i přístup, s jakým režisér pracoval s herci.
„Dobře zná zlaté pravidlo práce s herci,“ říká Cage. „Řídí se heslem, že není třeba
opravovat to, co funguje, a nechává herce hrát. Nechal nás, abychom se při práci cítili
dobře, a když měl pocit, že by do něčeho měl zasáhnout, tak to udělal. Patrick všechny
vyzýval, ať přinášejí vlastní myšlenky a nechávají je promítnout do filmu. A právě tohle
mi dalo při natáčení prostor,“ dodává herec.
Ve chvíli, kdy Miltonova cesta z pekla začíná, se hlavní hrdina setká s Piper,
divokou číšnicí s rychlým autem a špatným chováním. „Milton věděl, že bude potřebovat
někoho, kdo by mu pomohl,“ říká Lussier. „Vybral si Piper, protože ona má všechno, co
Milton potřebuje. Její život často nabere zcela neočekávaný směr, a tak se Piper přidá
k Miltonovi a spolu se vydají na cestu.“
V průběhu jejich cesty se mezi Miltonem a Piper vytvoří pevné pouto, byťse
nebude jednat o romantický vztah. „Náš film je příběhem o muži, který se snaží napravit
své selhání ve vztahu k vlastní dceři,“ říká Lussier. „Proto jsme hledali herečku, která by
se jednak skvěle doplňovala s Miltonem, a jednak by mu dělala náhradu za dceru. Jak
jsme tak diskutovali různé varianty obsazení této role, poměrně brzy jsme se shodli,
že Amber Heard se na ní hodí ideálně. Kromě krásy má totiž skvělé názory, šarm
i divokost, což jsme všechno potřebovali.“
Prakticky vzápětí poté, co dostala scénář, Amber Heard
zjistila, že Drive Angry by mohl být velice zvláštní film.
„Předtím jsem se ještě nesetkala s postavou, jako je tahle,“ říká
herečka. „Piper je kovbojka ve vysokých botách,
s nevymáchanou pusou a s pistolí. Číšnice v malém městě se
srdcem ze zlata. Piper není ordinérní a kdybyste jí řekli opak, asi
by vám dala pěstí. Rozhodně se nebojí ani vystřelit z pistole, ani
bránit své názory,“ dodává herečka.
„Piper je vlastně srdcem filmu,“ pokračuje Amber Heard. „Ona je ta postava,
která se v průběhu filmu mění, a díky ní se změní i Milton. Piper zásadním způsobem
ovlivní jeho cestu, což by nedokázala, pokud by v ní nebyla obrovská síla, která jejich
vztah tak posilní.“
Kombinace odvahy a zranitelnosti společně s hereckými schopnostmi přesvědčily
Cage, že herečka je pro svoji roli ideálním adeptem. „Amber dokáže být současně
sympatická a tvrdá, což je přesně to, co bylo pro její postavu třeba,“ říká Cage. „Navíc
Amber dodala Piper smutek, díky kterému s ní cítíte. S Piper se totiž život příliš nemazlil,
což Amber dokázala skvěle vyjádřit. Její vztah s Miltonem je partnerství. Jsou to dva
lidé, kteří se spojili, aby se společně vydali celit děsivé situaci.“
Ve skutečném životě Amber Heard také řídí silné auto a má i spoustu dalších
užitečných schopností, kterými vládne i Piper. „Tak například dokáže vystřelit z jakékoli
zbraně na naší planetě,“ říká Lussier. „Amber dokázala tyhle části svého života vtělit
do své postavy, díky čemuž je Piper zahrána s ještě větší přesvědčivostí a hloubkou, než
v jakou jsme doufali.“
Amber Heard o sobě říká, že je „holka z Texasu“ a o filmu tvrdí, že je její životní
příležitostí. „Vždycky jsem milovala rychlá auta, velké bouchačky, hlasité zvuky, akční
filmy nebo Nicolase Cage v Dodgi Charger z roku 1969,“ říká herečka. „Nicolas byl
nejpřipravenější ze všech herců, se kterými jsem kdy pracovala. Kdykoli se objevil
na place, byl perfektně připravený. Mít možnost získat tohle všechno v jednom, za to
jsem opravdu vděčná. Když můžu jet takovým autem, tak jsem opravdu v sedmém nebi.
Na jízdu Dodgem Charger mě definitivně dostali.“
<>Obrázek nenalezen<>
Další postavou v řadě netradičních
hlavních hrdinů je Účetní, ztvárněný ve
filmu Williamem Fichtnerem. Účetní byl
vyslán z pekla, aby přivedl Miltona zpět.
Fichtnerův Účetní je vyslancem pekla, který
disponuje nadpřirozenou mocí a filmu
dodává černý humor. „Scénář byl asi
nejvtipnější, nejnapínavější a nejoriginálnější ze všech, které jsem kdy četl,“ říká
Fichtner. „Jeho motorem jsou divoké, podivné postavy. Jenže všechny tyhle postavy mají
nějaký emocionálně založený důvod, proč v příběhu vystupují. U skvělých scénářů, jako
je tenhle, vlastně leží všechno přímo před vámi, takže herec si vlastně jen užije tu legraci
spočívající v převedení příběhu na filmové plátno,“ dodává.
Jenže jak by se měl herec připravit na roli, jako je Účetní? „Příprava na mého
hrdinu je v podstatě nemožná,“ říká Fichtner. „Pro tohohle chlápka neexistuje žádný
pravzor. Musíte prostě jen popustit uzdu své představivosti. S Patrickem a Toddem jsme
si na tohle téma hodně povídali, a já si pak jako herec vysloveně užil tu volnost, která
z toho plynula,“ vzpomíná herec.
„Zrovna tuhle postavu tvořila dohromady spousta malých drobných střípků. Třeba
Účetní se dokáže pohybovat způsobem, který není lidský. Dokáže například vystoupit
z jedoucího auta a pokračovat v obyčejné chůzi. No a mně nezbývalo než najít si čas a
všechno si to vyzkoušet, aby to ve výsledku ladilo s postavou, kterou ve filmu uvidíte,“
doplňuje.
Zločinný demagog jménem Jonah King, který má
na svědomí vraždu Miltonovy dcery a který chce ďáblovi
obětovat jeho vnučkou, také vlastně naplňuje svoji vlastní
misi. Jeho cílem je rozpoutat apokalypsu. Má za sebou
armádu příznivců, které přesvědčil, že budou stát v čele jeho
nového světa. „V první verzi byl Jonah spíše podvodník,“ říká
Farmer. „Ale jak jsme scénář postupně měnili, přepsali jsme
i jeho postavu tak, že ve výsledné verzi vlastně sám věří tomu,
co káže ostatním.“
Billy Burke, který Kinga ve filmu ztvárnil, říká, že když si poprvé přečetl scénář,
jeho reakce byla: „Oni opravdu budou točit tenhle film? Scénář při čtení působil jako
fantastický komiks, ale z žádného komiksu přitom nevycházel. Jak jsem se při čtení
dostával dál a dál, přišel mi příběh čím dál skvělejší. Film samotný přesahuje hranice
většiny filmů, které jsou dnes natáčeny.“
Scény, ve kterých Burke mluvil ke svým následovníkům, vyvolaly v ostatních
členech štábu velký respekt, říká Lussier. „Jeho herecký projev byl fantastický. Měl
potřebný akcent, jeho vychloubání bylo vyloženě svůdné, děsivé a velice působivé.
Vážně mě překvapilo, když mi řekl, že své proslovy před velkým davem nikdy předtím
nezkoušel.“
Herec se při přípravě na ztvárnění své postavy inspiroval u některých ikon
ze skutečného života. „Jak jsem tak přemýšlel o tom, co za člověka vlastně ten Jonah je,
tak jsem myslel na skutečné lidi, od kterých bych mohl některé jejich vlastnosti či rysy
při ztvárnění Jonaha převzít. „Úplně na prvním místě jsem uvažoval o vůdci sekty Jimu
Jonesovi, protože on právě disponoval schopností vsugerovat lidem, aby mu věřili bez
ohledu na to, co říká. No a pak jsem také pomyslel na Jima Morrisona, protože Jonah
King si o sobě myslí, že je také rocková hvězda.“
O režisérovi Lussierovi Burke říká, že dokáže ze svých herců dostat to nejlepší.
„Lussier od samého počátku natáčení velmi dobře chápal, jak ke své postavě přistupuji.
Já jsem ho začal hned respektovat. Patrick pracuje tak, že si najme člověka, kterého
pro svoji postavu potřebuje, získá v něj důvěru a následně mu dá prostor, aby ukázal,
co v něm je. Lussier má vizi, ví, co chce, no a když se jako herec dostanu mimo, tak mě
prostě zatáhne zpátky, nebo naopak když potřebuju něco navíc, tak mě popožene. To vše
jen posiluje vzájemnou důvěru.“
<>Obrázek nenalezen<>
Síla silných aut
Postavy filmu Drive Angry použijí na cestě za svým cílem snad všechny druhy
vozidel počínaje klasickými nadupanými auty až po karavany. Zejména fanoušci
sportovních žihadel z poloviny století si ve filmu přijdou na své, protože ve filmu uvidí
veterány jako je třeba Dodge Charger z roku 1969, Chevelle z roku 1971, Riviera z roku
1964 a Chevy z roku 1957. Kromě toho se ve filmu také vyskytují také prototypy aut
Morgan, spousta kamionu, Lincoln, cisterna s vodíkem a dokonce i Hyundai Sonata.
„Nejsem sice zrovna typ fandy do aut,“ připouští Lussier, „ale dokážu ocenit
vzhled sportovních aut a to, že vypadají ještě úžasněji ve 3D. Jejich dlouhé linie a tvary
umožňují skvělé užití ve filmu,“ dodává.
Ale dokonce i auta musela projít na filmovém plátně kamerovou zkouškou.
Původní scénář třeba počítal s tím, že „hlavním hrdinou“ mezi auty bude Pontiac GTO,
ale v testech v 3D se před něj dostal právě Charger z roku 1969. „Charger vypadá ve 3D
prostě fantasticky, a tak jsme hlavního hrdinu změnili,“ říká Farmer. „Linie, kola a vůbec
všechno na tomhle autě vypadá ve 3D naprosto skvěle,“ doplňuje.
Aby tvůrci filmu lépe vystihli náladu akčních filmů ze 70. let, kterým svým
filmem chtěli především složit poctu, rozhodli se natáčet většinu honiček v autech
i kaskadérských scén tradičním způsobem spíše než s využitím počítačové animace.
„To znamená, že ve filmu jede v provozu v protisměru opravdu Nicolas Cage, který
se smíchem kličkuje mezi auty a jede, co nejrychleji to jde,“ říká Lussier. „A musím říct,
že je skvělý řidič. Asi nejtěžší vůbec bylo s ním udržet tempo, protože jezdil opravdu
pekelně rychle a ze svého auta vždycky vyždímal naprosté maximum.“
Cage ovšem zdaleka nebyl jediným nadšeným fanouškem rychlých aut, který se
objevil na filmovém plátně. „Já osobně jsem příznivec Moparu,“ říká Fichtner
s odkazem na slovo, které je současně anglickou zkratkou pro „části motoru“ a současně
jednou z výrobních divizí společnosti Chrysler. „Když se mě lidé ptají, jestli mám
na obrazovce svého mobilu fotku syna, musím odpovědět, že ne, protože tam mám
obrázek jednoho ze svých Road Runnerů z roku 1970. Měli jsme na scéně celkem čtyři
stejné Chargery z roku 1969 a také nádherný SF Chevelle z roku 1970. Byl jsem
zklamaný, že jsem neměl šanci ta auta řídit, ale řídil jsem aspoň policejní terénní auta
a cisternu s vodíkem, což byl také bezva zážitek.“
Amber Heard díky své postavě také rozhodně nepřišla o možnost dostat se
za volant některého z aut. „Rozhodně jsem nemohla připustit, aby tenhle skvělý zážitek
místo mě měla některá z mých dublérek,“ říká Amber Heard. „Úzce jsem spolupracovala
s koordinátorem kaskadérských scén Johnny Martinem, který pracoval už na filmu
60 sekund. Johnny mě naučil všechny ty věci, které byste se normálně vůbec neměli učit
a kterým se v normálním životě snažíte vyhnout, jako třeba jak vyletět s autem ze silnice,
jak jet ve smyku, jak udělat z auta vrak, jak s ním skočit, a podobně. Podobně jsme spolu
nacvičovali i bojové scény. Dali jsme si pár lekcí a pak i pár zápasů. Možná je to tím
mým texaským původem, ale stačilo pár minut a byla jsem dobrá,“ směje se herečka.
Všichni se samozřejmě
snažili, aby se autům ani hercům nic
nestalo, což ale bylo trochu
v rozporu se snahou Amber Heard
vyzkoušet si při natáčení úplně
všechno. „Amber nemá strach
prakticky z ničeho, což mě trochu
děsilo,“ přiznává Lussier. „Strach je
zdravý, protože díky němu člověk přežívá. Jenže ať už bylo třeba ve filmu udělat cokoli,
Amber vždycky řekla, že to dokáže.“
„My jsme se samozřejmě vždycky snažili o maximální bezpečnost,“ pokračuje
Lussier. „Kromě ochrany samotných herců jsme se také snažili chránit auta. Používali
jsme totiž při natáčení nádherná stará auta a jezdili jsme s nimi na hranici jejich možností
nebo dokonce za jejich hranicemi,“ dodává Lussier.
Pokud samozřejmě zkoušíte z aut, která jsou 50 nebo více let stará, dostat
maximum, vždycky to obnáší určitá rizika, vysvětluje režisér. „Byla to poměrně výzva,
udržet všechna auta ve vrcholné kondici. Točili jsme třeba kaskadérskou scénu s autem
letícím ve vzduchu a tomu odpadla hnací poloosa. Museli jsme přerušit natáčení a počkat,
než to někdo opraví. A takové věci se nám stávaly docela často.“
„Natáčení samozřejmě nepřežilo hodně aut,“ vzpomíná Farmer. „Na konci
produkce byla vedle scény jedna velká hromada zničených aut,“ dodává.
Tvůrci filmu také před natáčením vytvořili seznam nejlepších filmových řidičů
a kaskadérů, které by bylo možné oslovit pro natočení fyzicky nejnáročnějších scén
filmu. „Potřebovali jsme nejlepší řidiče, nejlepší kaskadéry schopné skákat s auty,
nejlepší lidi pro práci s ohněm,“ pokračuje Farmer. „A podařilo se nám opravdu získat ty
nejlepší. Když se podíváte na náš seznam, budete si myslet, že jsme měli obrovský
rozpočet, protože ten seznam je nekonečný. Jenže oni proste jen byli po všech stránkách
fantastičtí. Jsou ve své práci naprosto přirození a mohli jsme po nich žádat naprosto
cokoli. Náš film vypadá tak skvěle i proto, že tihle profesionálové do něj dali úplně
všechno.“
Film byl natočen technologií 3D, a
to systémem Paradise FX, který byl použit
již při natáčení filmu Krvavý Valentýn
3D. U tohoto filmu byly nicméně
možnosti této technologie využity ještě
více než kdy předtím. „Jednotlivé scény
vás totálně pohltí,“ říká Lussier. „Tak
třeba na konci filmu panuje chaos a zkáza.
Všude kolem je kouř. Když tuhle scénu sleduju ve 3D, vím, že bychom potřebného
efektu následnou úpravou nedosáhli, protože by se nepodařilo natočit všechny potřebné
vrstvy v nutné hloubce. Ale když tu samou scénu natočíte naživo ve 3D, tu hloubku tam
už máte,“ vysvětluje.
Žádná z hvězd filmu dříve ve 3D nenatáčela. „Film pro mě byl zčásti přitažlivý
i tím, že jsem si mohl vyzkoušet, co s tím formátem dokážu,“ říká Cage. „Byla to pro mě
příležitost vyzkoušet něco nového. Chce to třeba protáhnout a prodloužit gesta, abyste
dosáhli maximálního efektu. Natáčení ve 3D mi přišlo velmi kreativní, něco skoro jako
tanec.“
Herci veškerou svoji důvěru vložili v Lussiera a jeho zkušenosti vůdce filmové
3D revoluce. „Lussier je co se týče natáčení ve 3D naprostý purista,“ konstatuje Cage.
„Natáčí filmy vlastně jenom s 3D kamerami. Díky němu se podařilo ukázat nádheru aut a
jejich oblých tvarů právě v tomto formátu,“ dodává herec.
Pro Amber Heard zase práce ve 3D znamenala, že si lépe uvědomila divácké
zážitky. „Obyčejně příliš neuvažuji nad tím, jak vlastně diváci film vnímají,“ říká
herečka. „Jenomže pokud dáváte údery nebo pliváte krev přímo do čoček kamery, je to,
jako kdybyste mlátila nebo plivala na diváky ve čtvrté řadě. Když se svým Chargerem
ročník 69 couváte do kamery s vědomím, že díky tomu přední půlka kina vyskočí
ze sedadel, máte mnohem více pocit, že s diváky komunikujete. Když jsem film poprvé
viděla ve 3D, seděla jsem v první řadě s brýlemi a nevěřila jsem vlastním očím. 3D
na tom filmu změní úplně všechno.“
„Patrick má neuvěřitelně silnou vizi,“ říká Fichtner. „Náš svět má temnou energii,
ke které když přidáte 3D, tak je to mimořádně napínavé a sexy a dost syrové.“
Film Drive Angry byl natáčen v Shreveportu v Louisianě a v jeho okolí. „Protože
náš film neměl rozpočet 200 milionů dolarů, museli jsme samozřejmě být s náklady
opatrní,“ říká Farmer. „Díky natáčení ve Shreveportu jsme měli k dispozici prostředí
potřebné k tomu, aby začátek filmu vypadal jako v Coloradu a konec jako v Louisianě,
kde se odehraje závěrečná konfrontace.“
Natáčení v Louisianě ale také znamenalo, že filmaři museli mít připravený záložní
plán pro případ nenadálých a nepředvídatelných výkyvů pocasí. V některých případech se
pak, jak už to tak někdy bývá, nutnost stala pro filmaře inspirací, „Tak třeba rozhodující
okamžik celého filmu měl být původně natáčen v exteriéru,“ říká Lussier. „Věděli jsme,
že jestliže nás náhle zaskočí špatné počasí, budeme v pěkném maléru, protože
na natočení téhle scény jsme potřebovali čtyři dny. Jak jsme tak hledali alternativy
pro případ špatného počasí, objevili jsme u silnice úžasný starý kostel se hřbitovem.“
„Celou scénu jsme přepsali, aby se odehrávala na tomhle místě,“ pokračuje
Lussier. „A díky tomu je zrovna tato scéna milionkrát lepší, než byla původní verze.
To, co pro nás původně byl problém, vyústilo v jednu z nejlepších scén celého filmu,“
dodává.
Lussier současně plně přiznává, že by nikdy nedokázal natočit 3D film s prakticky
nepřetržitým sledem akčních scén s tak omezeným rozpočtem, pokud by neměl
k dispozici mimořádně nadaný a odhodlaný tým spolupracovníků. „Potřebovali jsme ty
nejlepší kaskadéry, nejlepší tvůrce zvláštních efektů, vynikající herce a perfektního
kameramana,“ říká Lussier. „A všechno jsme měli. Organizace natáčení fungovala
naprosto skvěle. Museli jsme jako kolektiv fungovat chytřeji a vymýšlet nové a nové
způsoby, jak natáčet. A s radostí můžu konstatovat, že to, co nám chybělo v oblasti hightech,
výbuchů či akčních scén ve stylu producenta Michaela Baye, jsme dohnali smělostí
a odhodlaností,“ uzavírá Lussier.