Agent 47 byl stvořen jako nezastavitelný vražedný stroj. Teď dostal za úkol odstranit vůdce zločinecké organizace, která se snaží odhalit tajemství skrývající se za jeho schopnostmi a využít je k vytvoření armády vysoce výkonných zabijáků.
Marná sláva. Ve snaze Hitmana na základě známé videohry vylepšit a vyvarovat se minulých chyb vznikla podivnost velmi připomínající jinou filmovou a seriálovou postavu a tím je Kurýr. Rychlá akce střídající druhou, místy nepřehledný střih, tak jednoduchý děj, že je podiv, že tu vůbec nějaký je a to nejdůležitější, s danou hrou to má velmi pramálo společného. Nový představitel to svým vzhledem také nevytrhl. Předchozí měl tvář moc dětinskou, tento zase vypadá daleko více staře. Zdá se být postava nevděčná. Jako rychlý akční film je na dnešní dobu příhodný, ale když jde o adaptaci videohry, přeci by se toho měli tvůrci držet.
Je známý pouze podle dvou posledních čísel čárového kódu, který má vytetovaný vzadu na krku. Agent 47 není obyčejný člověk, představuje vyvrcholení desetiletí trvajícího tajného genetického výzkumu. Stojí na konci vývojové řady, jeho existence navazuje na čtyřicet šest předchozích klonovaných agentů obdařených neuvěřitelnou silou, rychlostí, vytrvalostí a inteligencí. Agent 47 je elitním a dokonalým zabijákem, který byl pomocí genetických experimentů vyšlechtěn jako dokonalý vražedný stroj. Jeho nadcházejícím cílem je korporace, která má v úmyslu zmocnit se vytvořeného genu a pomocí něj vytvořit armádu zabijáků, jejichž schopnosti předčí dokonce i vlastnosti agenta 47. Uspěje? Nebo se stane její kořistí a zdrojem další zkázy? Ve svém osamělém boji se 47 spojí s Katiou van Deesovou, mladou ženou, která je schopná zodpovědět většinu otázek týkajících se jeho původu a zároveň střeží tajemství umožňující odhalit a především zničit nepřátelskou spikleneckou korporaci. Vše směřuje k závěrečné epické bitvě, v níž proti nim stojí v čele armády protivníků lstivý John Smith.
Váš čas se naplnil
Ve snímku Hitman: Agent 47 se potkává ikonický anti-hrdina se silnou a překvapivou ženskou hrdinkou a zdánlivě nezastavitelným antagonistou v napínavém příběhu, který se odehrává v několika světadílech. Vliv titulní postavy a její důležitost pro davy fanoušků, kteří sledovali její počínání prostřednictvím mnoha médií, nezůstala bez povšimnutí producenta Adriana Askarieha. Právě on přišel s myšlenkou zfilmovat videohru Agent 47 a Hitman jako první. “Zůstali jsme věrni této postavě a jejímu světu, který jsme ve stejnou chvíli velmi reálným způsobem rozšířili,” vysvětluje. “Využíváme drsného stylu, který přivádí 47 do ‘opravdového světa’”.
“Tento film je kompletním restartem,” dodává producent Alex Young. “Chtěli jsme vytvořit nový začátek a zbrusu nový pohled na tuto kultovní postavu.”
Takový je filmový Agent 47. V tomto filmu disponuje neočekávanými charakterovými nuancemi, které jdou za hranice jeho profese elitního nájemného vraha. I nadále však zůstává nezávislý a pohybuje se ve stínu. K dispozici má neuvěřitelné nástroje a zbraně. Ale definující kvalitou 47 nejsou jeho bojové schopnosti, ale jeho lidskost.
Film se zabývá otázkou: “Je možné zbavit se emocí, jako je láska a strach, které z nás dělají lidi?” ptá se režisér Aleksander Bach.
Rupert Friend dodává, že tyto vlastnosti jsou důvodem, proč shledává 47 tak fascinujícím. “Vždycky mě zajímá to, co není na postavě na první pohled zjevné,” poznamenává. “Takže pokud hrajete zabijáka jako je 47, jaká je jeho lidská stránka? Chtěli jsme se zaměřit na muže, který by mohl být navenek dokonalý stroj na zabíjení a pak zkoumat jeho ostatní povahové rysy. To mě zaujalo.”
“Jistě, na povrchu se 47 zdá být nezničitelný a naprostý stroj na zabíjení,” pokračuje Friend. “Ale ve skutečnosti je to jedinec, který má city. Ale dokáže to velmi, velmi dobře skrývat.”
Friend má dobré zkušenosti s vyjádřením nečekané charakterové hloubky postav, o kterých si myslíme, že je dobře známe. Ztvárnil roli agenta CIA Petera Quinna v oblíbeném seriálu stanice Showtime Ve jménu vlasti a vdechl jí fascinující zranitelnost.
“Rupert má oči, které mohou být docela chladné, ale zároveň se v nich něco skrývá,” říká Bach.
“Rupert je skvělý Agent 47,” dodává Alex Young. “Opravdu přivádí k životu jeho inteligenci, nápaditost a schopnost vyrovnat se s neuvěřitelnými hrozbami, jak to dokáže jedině 47.”
Producent Charles Gordon přirovnává Friendův herecký výkon k výkonům herců v akčním filmu, který produkoval o mnoho let dříve. “Ve Smrtonosné pasti to byl výkon Bruce Willise a osobní příběh jeho postavy Johna McClanea, který hlavnímu hrdinovi dodal hloubku,” vysvětluje. “V Agentovi 47 jsme vždy viděli něco víc než jen chladnokrevného vraha. Chtěli jsme otevřít a zlidštit jeho příběh. Zásluhou Ruperta, stejně jako Hannah Wareové a Zachary Quinta se tomu tak stalo.“
Žena, která hledá odpovědi a tajemný muž
Katia se nachází v samém srdci Hitmana: Agenta 47. Když potkáme Katiu, je ztracená a snaží se najít někoho, koho si sotva pamatuje, ale kdo může být klíčem k neuvěřitelnému tajemství jejího dětství a rodiny. Hannah Ware říká: “Katia vede kočovný život a nemá zájem žít společensky. Vyhýbá se všemu, co by odvádělo její pozornost od vytčeného cíle. Takže vlastně nikam, ani k nikomu nezapadá.”
Katiina cesta a hledání odpovědí jsou provázeny vytrvalým odhodláním, které Hannah uvítala. “Nikam nezapadá, ale zároveň dokáže být divoká a statečná,” říká herečka. “Rozumím jejímu odhodlání.”
Jak se příběh odvíjí, Katia objeví nečekané a fascinující spojení s 47, což posílí akčnost příběhu a poskytne další příležitost pro poznání této postavy.
Uvědomí si, že si jsou bližší, než si dokázala představit. 47 se stává jejím učitelem, učí ji mnoho z jeho charakteristických bojových pohybů, i když to znamená uvést ji v nebezpečí. “Je to pro ni velký rituál,” říká Hannah Ware. “47 Katiu učí a v mnoha ohledech ji osvobozuje. Testuje ji a tím odhaluje její skutečnou povahu. To je pro ni v konečném důsledku osvobozující.”
Katia je složitá postava, která nás udržuje v neznalosti jejího charakteru. Rupert Friend o Hannah Ware říká, že přivádí svou postavu k životu neobvyklým způsobem. “Hannah dává této postavě nádhernou naivitu,” poznamenává. “Hodně se toho o sobě dozví. To vyžadovalo herečku, která by se nebála přijmout naivitu a posléze akceptovat ohromující transformaci.”
Zachary Quinto se přidá: “Nejen, že je Hannah nesmírně krásná, ona také dokáže zprostředkovat podtón zranitelnosti, která této postavě velmi dobře slouží.”
V příběhu plném tajemství Quintova postava, John Smith, snad skrývá tajemství největší. Zpočátku se zdá, že touží Katie pomoci v jejím hledání odpovědí. Při jejich prvním setkání se náhle objeví ve stanici metra Alexanderplatz v Berlíně, aby ji zachránil před zjevným útočníkem. Bach říká: ‘Smith se z ničeho nic objeví a řekne Katie: Jsem tu, abych Tě chránil - a vím, koho hledáš.’”
Quinto se opravdu vžil do tajemné povahy postavy. “V prvním jednání filmu netušíte, odkud Smith pochází. Ten zadrží Katiu v klíčovém okamžiku na její cestě a pak je tu jakási “triangulace” mezi Smithem, Katiou a 47. Smith nikdy není tím, co se zdá, dokud neodhalí své pravé motivy.”
“Smith je fascinující, mnohovrstvá postava,” dodává Askarieh. “V první polovině filmu, je to náš hrdina, chrání Katiu. Ale brzy se dozvídáme, že ji Smith využívá pro jiné, zákeřné účely.”
Kromě toho Smith chová vůči 47 hlubokou zášť a nakonec se stane jedním z nejikoničtějších a nejhrůzostrašnějších nepřátel Hitmana. “Jeho agenda proti 47 je velmi osobní,” říká Askarieh. “Smith se cítí v porovnání s 47 méněcenný, což je zdroj jejich sváru.”
Ať už je nepřátelství mezi oběma postavami jakékoliv, Friend obdivuje, co Quinto se svou postavou dokázal. “Zach dělá se Smithem něco velmi zajímavého a odvážného. Když se s ním poprvé setkáme, je to takový typický Američan s hranatou bradou a důvěryhodný člověk,” podotýká Friend.
U kormidla
Friend, Quinto, Wareová a ostatní herci a filmový štáb rozhodně pojali důvěru v režiséra Alexandra Bacha. Quinto o něm říká: “Má skutečnou vizi a rozumí emocionální linii příběhu, stejně jako neuvěřitelným vizuálním efektům a akci.” Friend dodává: “Má opravdový cit pro akci. S ním to nikdy není jen o okázalých vizuálních efektech.”
Bach tento projekt získal po předvedení kratkého videa, ve kterém nastínil svou vizi snímku Hitman: Agent 47. “Již na nás zapůsobil jeho reklamní showreel a byli jsme dychtiví promluvit si s ním o režii tohoto filmu,” vzpomíná Charles Gordon. “A pak toto úžasné video, které připravil, vše rozhodlo. Nesoustředilo se pouze na akci, ale i na postavy a emoce. Okamžitě jsme si řekli: “Pojďme točit s tímto chlapíkem!”
Podle Alexe Younga bylo toto video: “Přesně to, v co jsme doufali a jakmile začalo natáčení, Ale dokázal být mistrovským vypravěčem, stejně jako skvělým vizuálním stylistou.”
Bach popisuje vizuální stránku filmu jako “propracovanou a drsnou.” “Propracovanost” definuje nádherné akční scény, včetně vrtulníkových sekvencí, automobilových honiček a explodujících tryskových motorů. Naopak “drsnost” vychází ze síly postav: “Když kluci bojují, opravdu bojují,” rozvádí. “Diváci to budou vnímat tak, jako by sami byli uprostřed bitvy.”
Akce!
Aby maximalizovali efekt z kaskadérských kousků a bitek, producenti najali režiséry akčních scén Chada Stahelskiho a Davida M. Leitche, kaskadérského supervisora Jonathana Eusebia a koordinátora bojových scén Jona Valera - všechny ze společnosti 87eleven Action Design, jednoho z předních kaskadérských týmů ve filmovém odvětví. 87eleven Action Design dohlížel na kaskadérské kousky a akci ve filmu Jurský svět a Hunger Games: Vražedná pomsta a John Wick.
Mezi fanoušky této společnosti patří i Rupert Friend, který poznamenává: “87-11 neinscenuje jen nahodilé bojové akce. Každá postava má v jejich choreografii osobitý styl.”
Eusebio, Valera a koordinátor kaskadérů Chris O'Hara udělali z Johna Smithe rváče se silným úderem. Je jako slon v porcelánu, zatímco 47 je daleko více taktický bojovník.
Jejich finální konfrontace dá prostor bojovému stylu a silným stránkám každého z nich. “Objeví se v ní přestřelka v uzavřeném prostoru, jakou jste na filmovém plátně ještě neviděli,” říká Valera. “Snažili jsme se udělat něco takového již několik let. Je to boj muže proti muži s kontrastujícími styly. Smith je silnější, ale 47 se ho snaží přelstít.”
“Smith používá čistě hrubou sílu,” dodává Eusebio. “Jeho technika je založena na tradičním japonském karate, stejně jako některých technikách kickboxu, se silnými, velkými a širokými údery.
“47 je pravým opakem - jeho boj je víc lineární a v pohybech efektivnější,” pokračuje Eusebio. Takže jsme Ruperta trénovali ve stylech bojových umění s tzv. “prázdnýma rukama” jako je malajský Silat a filipínské Kali.
Protichůdné bojové styly postav usnadnily jejich efekt. “Parádní souboje jsou výsledkem kontrastních stylů,” poznamenává Alex Young a uvádí legendární souboj Muhammeda Aliho a Joe Fraziera jako příklad ze skutečného života.
Friend a Quinto se nemohli dočkat, až začnou s trénováním bojového umění. Ale kvůli rozdílnému harmonogramu museli trénovat odděleně, než se mohli pustit do masivní bojové scény ve stanici metra na berlínském Alexanderplatzu.
Jak O'Hara popisuje, Friend šel nad rámec režimu nařízeného týmem bojových koordinátorů: “Rupert přišel a řekl: ‘Pojďme na ty kaskadérské kousky, jak jen to půjde.’ Normálně je každý trénink dlouhý asi dvě hodiny, protože nechceme herce zcela vyčerpat a dát jim příliš mnoho informací. Ale Rupert tam byl více než pět hodin a projevil skutečně blízký vztah ke kaskadérské práci.”
Eusebio se přidává: “Když Rupert popadne zbraň, vypadá to, že ji nedrží v ruce poprvé. A já nemluvím jen o stříbrném bubínkovém revolveru, který je pro 47 tak charakteristický. Chtěli jsme, aby mohl Rupert použít cokoliv, co by mu přišlo pod ruku - jako rozbitá lahev, talíř, pero nebo lampa - a proměnit je ve smrtící zbraň.”
Ale Friend se ujistil, že byl více než zběhlý v třímání stříbrného koltu. “Strávil jsem týdny s fantastickým týmem odborníků, který mě usilovně trénoval, až jsem se dostal do bodu, kdy jsem si mohl zavázat oči a zbraň rozložit a pak ji dát zase dohromady.”
Oblek
Pokud šaty dělají člověka, pak 47 je alespoň částečně definován svým charakteristickým černým oblekem, bílou košilí a červenou kravatou. Friend úzce spolupracoval s kostýmní výtvarnicí Binou Daigeler, aby se ujistili, že oblek, který měl herec nosit, byl podle jejích slov “ukázkový, klasický a nadčasový. Musel být dobře střižený a bez nabírání,” poznamenává.
Friend žertuje, že 47 a jeho oblek jsou spříznění: “Jako Tom Hanks s volejbalovým míčem Wilsonem v Trosečníkovi.”
Bina Daigeler navštívila prakticky všechny krejčovské domy v Německu a New Yorku, než najala krejčího z Madridu, který vytvořil černý oblek vyrobený ze speciální, jemně tkané bavlny. Shodne se s Friendem, že hledání stálo za to.
“Je to ‘jen’ černé kvádro, ale když jsem ho oblékl, cítil jsem se jako nájemný vrah, kterému zaplatili miliony, aby odvedl svou práci,” říká Friend. “Je to trochu kouzelné.”
“Oblek je jako druhá kůže, proto byl pro Ruperta tak důležitý,” dodává Daigeler.
Pro Quintova Johna Smitha Bina Daigeler navrhla šedý oblek, který podporuje zpočátku nepopsatelný charakter této postavy. “Když vidíme Smithe poprvé, opravdu o něm nemůžeme nic říct,” poznamenává Bina Daigeler. “Je důležité, že nevíte, kým je, nebo odkud pochází. Musel vypadat jako pěkný, chytrý chlap, kterého byste měli rádi za souseda.”