63% |
Před čtyřmi lety před obecenstvo předstoupila mužská "zdravotní sestra" Greg (neboli Gaylord) Yebal ve filmu Fotr je lotr. Během víkendu, kdy ztratil zavazadlo, se mu ještě podařilo podpálit dvorek, trochu to přehnal s volejbalem ve vodě a postříkal kočku barvou. Jack Byrnes, otec jeho přítelkyně, ho tehdy podrobil testu na detektoru lži. Dnes je už přítelkyně Pam jeho snoubenkou a oba mladí lidé chystají svatbu. Jenže Jack, který tají, že je bývalým agentem CIA, vůbec nemá zájem, aby se do jejich rodinného klanu přiženil Greg Yebal. Přesto chce dceři vyhovět a projeví přání seznámit se s rodiči budoucího zetě. Všichni tedy na prahu víkendu nastupují do Jackova luxusně vybaveného autokaru, který má dokonce silná, neprůstřelná skla z plexiskla, a odjíždějí na ostrov ke Gregovým rodičům - Bernie a Roz Yebalovým. Příštích 48 hodin stráví obě rodiny společně, aby se vzájemně poznaly - resp. to je příležitost pro Jacka, důkladně proklepnout, co je ta Yebalova rodina vlastně zač. Víkend začíná docela dobře, ale všechno jde hladce jen do chvíle, než Jack zjistí, že Gregův otec sice je právník, ale už dlouho se své profesi nevěnuje a Gregova matka Ros také je lékařka, ale místo aby léčila pacienty, je sexuální terapeutkou seniorů. Pak dojde k "záchodové epizodě" jejímiž protagonisty jsou Yebalových pes Moses a Byrnesových kočka Jinx. Při obědě je odhaleno choulostivé tajemství kubánské kuchařky, dojde také k divokému fotbalovému zápasu ... Prostě poznání rodiny Yebalových vůbec neprobíhá konvenčně ... |
V jedné ze starých pouček se říká, že komedie je vyprávění o rodinné situaci, v němž je jiskřička pravdy a všechno zní tak, jako by se to stalo samotnému vypravěči. "Zdalipak víš, co mě potkalo?" Ale pak nastupuje úlevný pocit, že účastníkem této trapné situace jsme nebyli my, ale někdo jiný. Například dozvědět se o rodičích budoucí nevěsty, že její otec je bývalým agentem CIA není nic příjemného. Ale ještě horší je poznání, že rodiče budoucího zetě jsou dva výstřední lidé, kdy otec právník už dávno nechal své profese, a raději pečoval o syna a matka - lékařka, místo normální praxe, pořádá kurzy pro seniory, v nichž jim radí, jak do vysokého věku prodloužit sexuální aktivitu. Prostě je to netradiční setkání rodičů s rodiči. První film končil otázkou: "Co to u čerta může být za lidi, kteří k příjmení Yebal obdaří syna jménem Gaylord?" A právě tahle otázka otevřela možnost pokračování, v němž se dozvíme odpověď. Pro režiséra Jay Roache však nebylo tak důležité, kdo Yebalovi jsou, jako to, jak se budou jevit rodině Gregovy nevěsty - Byrnesovým. A tak pokud uvažoval o možném pokračování, potřeboval mít jistotu, že je tu opravdu důvod, proč se pustit do dalšího filmu. "Nemělo to být jen pokračování pro pokračování, ale něco, o čem stojí za to dál vyprávět," říká producentka Rosenthalová. A sám Roach k tomu poznamenává: "Myslím, že Greg Yebal se děsí setkání Byrnesových se svými rodiči, protože ví, že žijí v poněkud výstředním světě, který si sami vytvořili, odlišném od toho normálního jak kulturně, tak i sociálně. Takřka v každém ohledu jsou Yebalovi pro Grega problematičtí, protože si dovede představit, jak se na ně bude otec jeho nevěsty Jack Byrnes dívat a jak je bude posuzovat. A právě tyhle Gregovy obavy posunují děj filmu kupředu." |
Greg prostě "upravuje" pravdu a snaží se lidem říkat to, co si přejí slyšet. Nepomůže ovšem, když naznačí, že otec je právník (což sice je, ale dávno už své povolání nevykonává a ochotně ho pověsil na hřebík a raději pečoval o syna) a matka lékařka (i to je pravda, jenže její současná aktivita jako poradkyně v otázkách sexu u seniorů má s praxí lékařky pramálo společného). Poněkud předčasné setkání obou rodičů dává ovšem Jackovi - otci Pam - možnost zhodnotit "zděděný potenciál rodiny Yebalovách," neboli možnost posoudit, zdali se Greg hodí do jejich rodiny. Jack ve filmu prohlašuje: "... je to jako studovat zmrzlého jeskynního člověka, chci-li se dozvědět odkud pochází a kam směřuje ... Ale mám lepší představy o tom, kam je možno dojít." "Jack se prostě chce dopídit toho, co povstane ze spojení obou mladých lidí, jaké potomky event. přivedou na svět - a je tím doslova posedlý," říká Roach. Greg to ovšem považuje za svou prohru a tuší, až Jack uvidí jeho rodiče, udělá si negativní názor i na něj. A to je důvod jeho horečné snahy všechno předem zorganizovat. Ale tím, jak to přehání, docílí pravého opaku a všechno se jeví v ještě horším světle. Jakmile byla zformulována tato hlavní myšlenková osa příštího filmu, vyvstala otázka: Kdo by mohl představovat výstřední rodiče Jebalovy? |
"V naší fantazii byli Dustin Hoffman a Barbra Streisandová ideální dvojicí," říká producentka Rosenthalová. "Ovšem domněnka, že by se pro tyto postavy nadchli, byla nad naše očekávání. Režisér se s nimi setkal a Ben Stiller i Robert De Niro je telefonicky kontaktovali a byli opravdu ve svém přesvědčování dokonalí. "Od začátku jsem měl představu, kým by měl být Dustin Hoffman. Herec z Absolventa, Půlnočního kovboje a Rain Mana je jistou ikonou. Ale ve skutečnosti je Hoffman veselý chlapík, plný humoru a povahově velmi blízký Berniemu, možná víc, než těm vážným filmovým postavám, kterými se proslavil. Je velmi srdečný a příjemný." Všechny potenciální překážky se podařilo odstranit, když režisér navštívil Hoffmana v jeho kanceláři v L.A "Dustin tu seděl bosý a začal vyprávět o své rodině a o všem možném. Byl velmi otevřený a po deseti minutách, které jsme společně strávili, jsem měl pocit, že se s ním dá povídat absolutně o všem. Byl přesně takový, jakého jsem si představoval Bernieho Yebala." A Roach pokračuje: "Když jsem pak mluvil s jeho ženou Lisou, uvědomil jsem si, že Dustin je vlastně tou židovskou matkou rodiny, přesně, jako je Bernie ve vztahu ke své rodině. A také, že je pravým opakem dominantního postoje Jacka Byrnese, který v žádném případě nemíní nad svou rodinou ztratit kontrolu. A tehdy jsem věděl, že základ našeho příštího filmu máme tak říkajíc v kapse." |
"Roach mi vlastně řekl, abych hrál sám sebe," říká Dustin Hoffman. "A to mi po všechny ty roky u filmu ještě nikdo předtím nenabídl. - Bernie Yebal je prostě člověk, kterému nevadí nechat otevřené dveře třeba od toalety někde v letadle, jen aby mohl pokračovat v načatém, rozhovoru. A pokud srovnáme Bernieho a Jacka, jsou navzdory svým protikladným povahám stejní. Stojíme sice každý na opačné straně povahového spektra, ale jde nám oběma o totéž: neztratit kontrolu nad svými dětmi, nedovolit jim, aby projevily svou individualitu. Je to již potřetí, co pracuji s Bobem (De Niro) a je to vždycky legrace. A Benova (Stiller) komika je daleko drsnější, než komika jakéhokoli jiného herce, a to je také zábavné," říká D. Hoffman. Při hledání Roz - Bernieho partnerky, nebyl výběr velký. "Chtěli jsme někoho, kdo by byl přímý a otevřený. Barbra postavu úžasně obohatila. V životě je velmi milá a upřímná. Říká, co si myslí a má na věci přesný názor - spolu s Berniem byli perfektní dvojicí," říká Roach. Stiller považuje roli Roz, tak jak ji hraje Streisandová, "za příležitost pro návrat k nejlepším komediím, jaké kdy natočil, např. A co dál, doktore aj. Je opravdu výjimečnou umělkyní, prostě osobnost. Ale je také příjemná, chytrá a vlídná ke svému okolí. V postavě Roz také využívá svou schopnost, umět naslouchat jiným." |
Streisandová z vlastního rozhodnutí už 8 let nehrála (od filmu Dvě tváře lásky). "Docela jsem si zvykla na pohodlný způsob života, kdy člověk kvůli natáčení už nemusí vstávat v pět hodin ráno. Ale Jay Roach byl ve svém naléhání velmi přesvědčivý a navíc ho mám ráda. A taky je příjemné, když vám nabídne roli režisér, který o vás opravdu stojí a má pro vás roli, která vám sedí. Ben mi dokonce telefonoval z Evropy a velmi naléhal, abych hrála jeho matku. Nakonec jsem rezignovala a souhlasila, že budu opět vstávat v pět ráno. Ukázalo se, že to bylo správné rozhodnutí," vzpomíná Barbra Streisandová. Uvážíme-li, jaká je B. Stresandová výborná komediální herečka, je udivující, že před filmem Jeho fotr, to je lotr, natočila během posledních 25 let pouze jednu romantickou komedii (1996 - Dvě tváře lásky), kterou sama režírovala a také pro ni napsala píseň, nominovanou na Oscara. Streisandová charakterizuje postavu Roz jako zemitou ženu. "Roz vypadá, jako kdyby vypadla z roku 1970 se svými rozčepýřenými kudrnatými vlasy. Nejprve jsem si myslela, nejsem si s Roz vůbec podobná... s někým, kdo dokáže být tak otevřený v sexuálních otázkách. Ale pak mi napadlo. Obě věříme v lásku a vášeň i v pozdějším stadiu života. A smysl pro humor a otevřenost, sebejistotu, touhu pomáhat jiným - v tom vlastně spočívá smysl života a především ... štěstí." |
Roach je přesvědčen, že herec sám (event. spolu s režisérem) rozhoduje o tom, jak bude jeho postava přijata, protože to závisí především na tom, jestli k ní najde vztah, jestli ho samotného těší. "Řekla jsem Barbře, že Roz ji musí přinést pocit volnosti. Jediné co je nutné, aby se bavila a aby ji těšilo zobrazit její charakter. Našli k sobě navíc s Dustinem velmi dobré vztahy a to samozřejmě přispělo i k celé atmosféře filmu." Také De Niro se bavil svým návratem k filmové postavě penzionovaného agenta CIA Jacka Byrnese, posedlého starostí o pokračování rodu Byrnesových. Režisér Roach byl potěšen, že může opět spolupracovat s herci z prvního filmu Fotr je lotr, a s těmi, kteří k nim přibyli. Cítil ovšem určité napětí, když měl před sebou takovou plejádu slavných hvězd. "Netvrdím, že jsem neměl trému, když jsem tento film začínal točit," říká. "Lépe řečeno přiznávám že jsem měl velkou trému, když jsem měl před sebou své komické hrdiny Roberta De Nira a Bena Stillera a k tomu navíc Dustina Hoffmana a Barbru Streisandovou - navíc tu byly ještě další dvě představitelky, Blythe Dannerová a Teri Polová. Dohromady ovšem všichni tvořili fantastické obsazení. Během přípravy filmu jsem byl ve velkém stresu, ale pak jsem se přes své obavy přenesl, protože jsem si uvědomil, že s těmito talentovanými herci se nám určitě podaří zajímavě odvyprávět náš příběh a soustředil jsem se na to, vytvořit jim pro jejich práci tu nejlepší atmosféru." |
De Niro: "Byla to skvělá možnost, spolupracovat s Benem (Stiller), který si vydobyl pověst výborného komika - i s ostatními představiteli. Režisér Roach je navíc velmi příjemný a plný pochopení pro to, co herci k práci potřebují. Oč to pro něj bylo těžší, o to jsme to měli my snadnější. Vlastně všechny problémy bral na svá bedra, aby nás zaštítil," směje se. Blythe Dannerová - Jackova manželka Dina - považovala některé situace z filmu za podobně ztřeštěné, jako v komediích Batří Marxových, "když Dina vstoupí do rodiny Yebalových, bere jí to dech, ale postupně si ten jejich svět zamiluje. Tu svobodu, nenucenost a otevřenost. Říká se, že dělat komedii je těžší, než vážné drama. Nemám tolik zkušeností, abych to mohla posoudit, ale v tomto případě jsem se cítila naprosto šťastná. Fantastičtí spoluherci i režisér. Bylo to skvělé." Teri Polová, jako Jackova dcera Pam, hovoří podobně, jako její filmová matka. "Na scéně to často bylo šílené - ale hodně jsme se nasmáli. Producenti i režisér asi někdy prožívali horké chvilky, ale my jsme se bavili." Teri Polová k tématu poznamenává: "Cesta k rodině Yebalových na Floridu je pro jejich syna Grega opravdu významná. Je to totiž cesta k sebepoznání a akceptování vlastních rodičů takových, jací jsou. A my všichni jsme ho na ní doprovázeli." První film Fotr je lotr se natáčel na Long Islandu, ale tento příběh vede k Yebalovým, kteří žijí někde v okolí Miami. Štáb při výběru exteriérů navštívil různé lokality, ale režiséra Roache zaujala teprve Botanická zahrada a Arboretum v L.A.County a domek královny Anny, vybudovaný v r. 1885, který celému okolí vévodí. Je ovšem chráněnou památkou, a nebylo možno na něm nic měnit. Filmaři ale získali povolení, že mohou celou stavbu potáhnout novou "kůží" ve stylu stavby z jižní Floridy - což bylo úkolem výtvarníka Rusty Smithe. Aby dojem byl dokonalý, filmaři napustili do vyschlé laguny před domem milion gallonů vody, (1 gall. = 3,785 l). Nákupní středisko, kde společně nakupují všechny ženy, Roz, Pam a Dina, se natáčelo v Pasadeně, L.A. Teri Polová to okomentovala slovy: "Jakmile jsme se objevili, obklopili nás fotografové-paparazzi. Uvědomila jsem si, jaké hvězdy jsou Barbra, Dustin a Bob, a že mám velké štěstí, když s nimi mohu být a vidět je při práci." |
![]() V roce 1974 získal De Niro Oscara za vedlejší roli mladého Vita Corleona ve filmu Kmotr II. Rok 1980 mu přinesl druhého Oscara a Zlatý globus za hlavní roli boxera Jacka La Motty ve filmu Zuřící býk. |
![]() Syn herců Jerryho Stillera a Anne Mearaové a rodák z New Yorku studoval divadlo na Kalifornské univerzitě (UCLA); studia ale nedokončil a raději se vrhnul přímo do praxe. V roce 1985 debutoval jako herec v broadwayské inscenaci hry Johna Guareho "House of Blue Leaves". Stiller přesvědčil režiséra představení Johna Mahoneyho a herecké kolegy, aby se nechali obsadit do jeho režijního prvotiny, krátkometrážní komedie The Hustler of Money. Snímek, ve kterém zparodoval biliárové drama Martina Scorseseho Barva peněz, byl uveden v populární televizní show "Saturday Night Live". S úspěchem, načež se Stiller zařadil mezi její účinkující a autory. Po této zkušenosti režíroval pro televizní stanici MTV komediální speciál "Back to Brooklyn" a za vlastní pořad "The Ben Stiller Show" si připsal obdiv kritiků a cenu Emmy. Jako filmový herec sklidil Stiller kritické uznání za své role v nezávislých filmech Permanent Midnight a Your Friends and Neighbors. |
![]() Streisandová získala za své první vystoupení na Broadwayi ve hře Mohu ti to opatřit ve velkém Cenu New York Drama Critic Awards a nominaci na cenu Tony a cenu Grammy za Album roku - The Barbra Streisand Album. Stala se nejmladším umělcem, kterému se dostalo takového ocenění. Její první filmová role ve Funny girl ji vynesla v r. 1968 Oscara. Snímek Yentl byl prvním filmem, který žena režisérka současně produkovala i hrála v něm hlavní roli. (Natáčel se částečně v Československu). Spielberg označil tento film jako nejlepší režijní debut od Občana Kanea. Streisandová je také první skladatelkou, vyznamenanou Oscarem, bylo to za píseň Evergreen pro film Zrodila se hvězda. Nominaci na Oscara 1973 a Cenu Donatellova Davida ji vynesla role ve filmu Sydney Pollacka Takoví jsme byli. V r. 1969 spoluzaložila společnost First Artist Productions a posléze se sama stala producentkou vlastní společnosti Barwood Films. V r. 1995 získala čestný doktorát v humanitních vědách a umění na Brandeiské univerzitě. Je dále nositelkou řady cen a vyznamenání. Její popularita přetrvává už skoro čtyři desetiletí. V poslední době věnuje svou aktivitu charitě prostřednictvím nadace The Streisand Foundation, která vynakládá vysoké sumy na ochranu životního prostředí, občanská práva včetně práv gayů a na podporu žen a dětí v nouzi. |
![]() |
Podobné filmy |