El Mariachi je poznamenán tragédií a uchýlil se k odloučenému životu v ústraní. Když jej ale zkorumpovaný agent CIA Sands najme k překažení plánu zákeřného bosse Barilla, který má v úmyslu zabít mexického prezidenta, samotářský hrdina je donucen svůj úkryt opustit a vydat se vstříc novému dobrodružství.
El Mariachi, kterého i tentokrát doprovázejí dva věrní pomocníci Lorenzo a Fideo, má však také vlastní důvod k návratu - krvavou pomstu.
Sice nemusím masakry,ale tenhle film mě úplně uchvátil a to jak dějem tak i herci,kteří v něm hráli-Johnny Depp,Antonio Banderas a zlatíčko Enrique Iglesias.
Potulný muzikant a mstitel se vrací, aby zachránil mexického prezidenta a pomstil smrt svých nejbližších.
Potulný muzikant a pistolník El Mariachi má nevyřízené účty s generálem Marquezem. Proto přijme nabídku cynického agenta CIA Sandse zabít Marqueze dřív, než na zakázku drogového bosse Barilla zavraždí mexického prezidenta. Není jediný, koho agent poštve do boje s Barillem, nikdo z nich však netuší, že se chystá využít situace pro vlastní plány. Vinou zrady padne El Mariachi gangsterovi do rukou, jeho touha po pomstě je však silnější než cokoli, co proti němu může Barillo postavit. A když se Marquezovi muži pokusí vyvolat převrat, unikne, odhodlán dotáhnout svou pomstu do konce.
Kdysi dávno v Mexiku je další kapitolou příběhu o legendárním El Mariachim. Film byl s poměrně skromným rozpočtem natočen během pouhých sedmi týdnů v Mexiku na digitální kamery nové generace a pro všechny herce a členy filmového štábu byl další příležitostí spolupracovat s všestranně talentovaným filmařem Robertem Rodriguezem, který snímek nejen napsal, zrežíroval, sestříhal a vyprodukoval, ale podílel se na něm také jako kameraman, hlavní výtvarník a autor hudebního doprovodu.
Filmem Kdysi dávno v Mexiku vzdal Rodriguez hold všem snímkům, které jej inspirovaly k tomu, aby se stal filmařem. Patří mezi ně například klasické spaghetti westerny Sergia Leoneho (Hodný, zlý a ošklivý, Pro hrst dolarů) nebo postapokalyptické dobrodružství George Millera Šílený Max 2 - Bojovník silnic, jehož hlavní hrdina se stal základem pro postavu El Mariachiho.
"Stejně jako autoři tohoto filmu jsem chtěl i já přijít s myšlenkou, která by byla trochu netradiční a zvláštní," říká Rodriguez. "Přemýšlel jsem o tom, že z hlavního hrdiny udělám kytaristu s pouzdrem na kytaru, které bude plné pistolí a pušek. Bylo to hodně improvizované."
Film El Mariachi byl natočen za pouhých 7000 dolarů a katapultoval mladého filmaře do popředí zájmu. Snímek získal různá ocenění na několika filmových festivalech, mimo jiné také cenu publika na festivalu nezávislých filmů Sundance.
Druhé pokračování ságy, film Desperado, bylo původně plánováno jako remake původního filmu s řádově vyšším rozpočtem, ale nakonec se z něj vyvinulo spíše pokračování. Tentokrát měl Rodriguez možnost natočit propracovanější akční scény než v El Mariachi a díky úspěchu filmu se mu podařilo udělat ze dvou hlavních protagonistů - Antonia Banderase a Salmy Hayek - mezinárodní herecké hvězdy.

Už během natáčení Desperada začal od svých přátel slýchat, že by si série o El Mariachim zasloužila i třetí pokračování. "Pravda je taková, že na plac jednou přišel Quentin Tarantino a řekl mi: ,Tohle je tvá Dolarová trilogie.' Nejdříve jsem nechápal, o čem to mluví." Kinofil Tarantino tehdy poukazoval na westernovou trilogii italského režiséra Sergio Leoneho. Trojici filmů Pro hrst dolarů, Pro pár dolarů navíc a Hodný, zlý a ošklivý spojuje ústřední postava bezejmenného pistolníka v podání Clinta Eastwooda. "'Mariachi je tvá obdoba filmu Pro hrst dolarů a Desperado bude jako Pro pár dolarů navíc. A pak budeš muset natočit velký, výpravný film a pojmenovat ho Kdysi dávno v Mexiku,' řekl mi Tarantino."
"Tehdy jsem mu řekl, že nejdříve dokončíme tenhle film a pak se uvidí," vzpomíná Rodriguez. "O několik let později mi zavolala Amy Pascal z Columbia Pictures s tím, že Desperado se postupem času stalo kultovním akčním filmem a že přišel čas natočit další pokračování. Vzpomněl jsem si, co mi tehdy řekl Quentin a odpověděl jí: ,Dobře, natočím to. Ale nebude to jen Desperado 2, ale mnohem více výpravný film, který se musí jmenovat Kdysi dávno v Mexiku.' Amy s mým návrhem souhlasila a práce na filmu začaly."

Rodriguez začal shromažďovat nápady, týkající se postav a dějové linie. "Scénář je kombinací mnoha různých příběhů mého strýce, který pracoval u FBI," říká Rodriguez. "Některé z nich jsou pravdivé, v jiných převažuje fikce. Ve filmu v podstatě vystupuje i můj strýc, kterého ztvárnil Rubén Blades. Použil jsem některé z jeho historek k tomu, abych spojil příběhy jednotlivých postav dohromady. Je to kombinace realističnosti a fantazie. Všechny filmy, které jsem natočil, byly do určité míry fantazií, a Kdysi dávno v Mexiku není výjimkou."
Stejně jako Desperado však ani Kdysi dávno v Mexiku není pouze dalším filmovým pokračováním. El Mariachi a jeho milovaná Carolina se vracejí, ale jejich příběh se ubírá nečekaným směrem. Další herci jako Danny Trejo nebo Cheech Marin se také znovu objeví na plátně, ale v kůži jiných postav, což je další odkaz na filmy Sergia Leoneho, který často nechával postavy ve svých filmech zemřít a poté navracel jejich představitele na plátno v jiných rolích. Ve filmu se však objevuje také několik nových postav, jejichž životní příběhy se postupně střetávají s příběhem El Mariachiho. V těchto rolích se představí mimo jiné Johnny Depp, Willem Dafoe, Eva Mendes, Mickey Rourke nebo Enrique Iglesias (filmový debut úspěšného zpěváka v roli pomocníka El Mariachiho je podle Rodrigueze další filmovou poctou - tentokrát mladé hudební hvězdě Rickymu Nelsonovi, který se objevil ve westernu Howarda Hawkse Rio Bravo).

"Kdysi dávno v Mexiku je více než jen třetí pokračování příběhu o El Mariachim," vysvětluje Rodriguez. "Jeho součástí je také retrospektiva. Film je v podstatě stavěn tak, jako by šlo již o čtvrté pokračování - pouze s tím, že třetí díl nebyl nikdy natočen. Flashbacky, které diváka vracejí do ,neexistujícího filmu', obsahují scény z dosud neviděných dobrodružství Antonia a Salmy, díky čemuž film působí výpravným dojmem."
V retrospektivních částech se publikum dozví, jak se do sebe El Mariachi a Carolina navzájem zamilovali, vzali se a měli spolu dítě. Tyto pasáže obsahují i spoustu akčních scén, které vysvětlují, proč se dostal El Mariachi do izolace vůči okolnímu světu, ve které se nachází na začátku filmu.
Jedna z věcí, která podpořila Rodriguezovo rozhodnutí film natočit, byla nová high-definition kamera Sony, jejíchž schopností využil již George Lucas při natáčení zatím posledního pokračování jeho filmové ságy Hvězdné války. "Ihned mě ovládnulo stejné vzrušení, jako když jsem se rozhodnul natočit film El Mariachi. Cítil jsem, že mohu udělat něco skutečně odlišného. Ze začátku mě nejvíce trápilo to, že film Kdysi dávno v Mexiku působil díky svému epickému pojetí jako velmi náročná filmařská zkušenost. Nechtěl jsem zkrátka vláčet do Mexika filmové kamery a ,točit velký film'. Bylo by to velmi únavné a natáčení by ztratilo energii a vnitřní kvality, díky kterým bylo natáčení původního El Mariachi tak vzrušující. Nechtěl jsem, abychom se nějak zásadně vzdálili od těchto kořenů."
Za pomocí digitálních kamer nové generace však bylo možné natočit film s menší okázalostí a během pouhých sedmi týdnů. Rodriguez vzal většinu filmařských povinností na sebe a natočil film s podobně malým filmovým týmem, jako svou prvotinu El Mariachi. "Důvod, proč zastávám tolik různých rolí, je fakt, že natáčení se pak nezávisle na velikosti filmu stane více osobním," vysvětluje Rodriguez. "Nikdy jsem nechtěl být ten člověk, který jenom říká ostatním, co mají dělat. Chci jít příkladem. Každý člen filmového týmu také dělá více různých věcí. Pokud jste člověk, který ovládá kameru, skládá hudební doprovod, píše scénář a k tomu všemu ještě pracuje s herci, míra vaší zainteresovanosti se přenese i na všechny ostatní. Štáb pak tvoří mnohem méně lidí, což velmi prospívá i hercům. V natolik kreativním prostředí mají mnohem více inspirace a sami přicházejí s novými nápady."
|
"Čím více lidí se účastní natáčení, tím je všechno komplikovanější. Práce na filmu je v dnešní době rozdělena na tolik různých funkcí, že člověk stráví více času dohadováním, než skutečnou tvůrčí činností. Tento zmatek navíc nafukuje rozpočet filmu a zbytečně prodlužuje dobu natáčení, čímž se člověk stále více a více vzdaluje od podstaty filmařského řemesla. Chtěl jsem využít nových technologií, abych nás od podobných věcí osvobodil a učinil natáčení zajímavým pro všechny lidi, kteří se jej účastnili. To je ten důvod, proč se všichni ti skvělí herci objevují v každém dalším filmu. Nikdo nesedí v přívěsu a nečeká, až se konečně podaří armádě lidí z filmového štábu navzájem zkoordinovat," dodává Rodriguez.
|