Po třech letech strávených za mřížemi, Mitchel opouští věznici s dobrými úmysly. Ale když potká starého přítele Billyho, gangstera, který se zrovna ohlíží po nějaké práci, Mitchel se k němu připojí, výměnou za místo k bydlení. Když se znovu zaplete se svou minulostí, je vtažen do života Charlotty, filmové hvězdy která se schovává před hordou fotografů a reportérů. Přitahován její krásou a zranitelností, rychle se ujímá role jejího ochránce. Začínají spolu plánovat nový život v Los Angeles, ale plány jim zkříží gangový boss Gant. Mitchelovi je jasné, že před Gantovým hněvem není v bezpečí nikdo z jeho blízkých a rozhoduje se vyřešit věci mezi nimi jednou provždy.
bylo to celkem fajn. docela svižný a napínavý, jen místy se děj lehce zpomaloval. asi proto aby bylo kam nastřihnout reklamní spoty...
vyborně zvolený soundtrack podtrhuje ponurou atmosféru lokací místy úchvatně vypíchnutý skvělou kamerou...
na jednu stranu drsný, na druhou stranu žádný cákance krve a lekce anatomie, žádný brutální rvačky, honičky, střílečky... to tam prostě chybí.
mohl bych to srovnávat se Sbal prachy a vypadni, Snatch nebo s Revolverem, spíš mě napadá přirovnat to k hovězímu chilli con carne ve kterým není dost chilli a do křupava opečená vepřová slaninka tam chybí uplně. jasně, je chutný a zasytí, ale zítra už si na něj nevzpomeneme.
Známý americký scenárista William Monahan (držitel Oscara za Scorseseho Skrytou identitu) si pro svůj režijní debut vybral román irského spisovatele Kena Bruena London Boulevard (2001, česky 2010). Zachoval sice základní dějovou linii předlohy, ale jinak pozměnil, co se dalo. Výsledný tvar, v naší filmové distribuci nazvaný Londýnský gangster (2010), je příběhem bývalého kriminálníka Mitche, který po propuštění z vězení hodlá zapomenout na někdejší život i bývalé kamarády. Nechá se najmout jako údržbář a ochránce známé herečky Charlotte, jež žije v ústraní svého rozlehlého londýnského domu. Mezi oběma vyděděnci sice vznikne hlubší vztah, ale okolnosti mu nedopřejí se plně rozvinout. Zvláště Mitchova nezvladatelná sestra Briony a jeho bývalí kumpáni z podsvětí, ovládaní nelítostným bossem Gantem, nenechají svého někdejšího kolegu v klidu. S Gantem se vypořádat dokáže, ale setkání s nastupující gangsterskou generací se mu stává osudným. Monahan vytvořil komorní snímek, postavený na herectví hlavních představitelů a na zvláštní nostalgické atmosféře, jak ji známe z četných filmů noir (na její působivosti má zásluhu především známý kameraman Chris Menges). Figurku podivínského domovníka Jordana vytvořil David Thewlis a v roli Mitchova prostoduchého kámoše Billyho se objevuje Ben Chaplin.
Monahan přepracoval předlohu Kena Bruena, která byla jakousi rozšířenou parafrází klasického hollywoodského filmu Sunset Boulevard, do současného thrilleru, který včlení filmovou hvězdu do odloučení a vytvoří love story, kterou zahrají dvě hollywoodské hvězdy, Keira Knightley a Colin Farrell.
Vše, co Monahan napíše, jde „na dračku“, ale tentokrát měl větší plány, než pouze sledovat produkci filmu. Chtěl ho režírovat sám. „Věděl jsem, že ho můžu obsadit a také jsem chtěl ten příběh vyprávět a chtěl jsem natáčet,“ říká. „Měl jsem rychlé jednání s Grahamem Kingem a vše, s čím jsem přišel, jsem ukázal jemu, jako prvnímu. Byl jsem potěšen, že to chtěl dělat.“
Monahan pracoval poprvé s producentem Grahamem KIngem v roce 2007 na několika Oscary oceněném filmu Skrytá identita, Martina Scorseseho. “Bill měl Londýnského gangstera v hlavě mnohem dříve, nežli si se mnou sedl a diskutoval o něm,” říká King. “Od samého začátku chtěl tento film režírovat, ale neřekl mi o tom, dokud jsem se o film nezajímal. Byl jsem přesvědčen, že Bill má něco, co ten film bude táhnout… Každou překážku, když nastala, rovnou přeskočil.”
Monahanův scénář je věrný předloze v tématu a tónu, zatímco si jinak vytvořil svou vlastní identitu. “Ken je uznávaný autor thrillerů s velmi výrazným stylem, ale od začátku věděl, že udělám svoji vlastní věc,” říká Monahan. Líbila se mi předloha. Líbily se mi určité charaktery a situace. Viděl jsem jiné věci, které bych mohl udělat. Byl jsem nakopnutý skvělými filmy britské nové vlny z 60. A 70. let, stejně tak, jako jsem byl nakopnutý románem.”
Curtis připojuje: „Čím více Bill psal, tím více se to stávalo jeho. V tomto bodě, je těžké si pamatovat, které prvky jsou z knihy a které z Billyho nápadů…. Má to velmi zajímavé posuny, když je to v jednu chvíli velmi zábavné, velmi násilné a v dalším pak velmi něžné. To je velmi typické pro Billiho psaní. Pořád vás překvapuje.“
„Film přesně zachycuje surovost testosteronem poháněného světa britských zločineckých spolků a jde až k odstínům jejich přízvuků,“ říká britský rodák King. “Tohle nejsou šéfové mafie jako jsou v USA.
Jsou na všech stupních ulice, ironičtí a vice zajímaví a vzrušující. Co se tohoto týče, Monahan žil a pracoval v Londýně “vice”, říká, “nežli kdy já žil v Bostonu, to pomyšlení je docela zábavné.”
Ačkoli jeho psaní mělo široký záběr, Monahan říká, že scénář šel oknem, jakmile přišel na plac. Jako scénárista a režisér byl schopen za pochodu provádět jakékoli změny. “Film děláte na podlaze, je jedno, co říká scénář. Když točím záběr, jsem první, kdo zahazuje scénář. Je to dynamický, vizuální produkt, stejně tak, jako je to literární produkt. Podstatnou věcí je to udržet hýbat se, udržet každého šťastného, dokončit to včas a dodržet budget.”
Obsazení filmu
Hlavní role v London Boulevard obsadili Colin Farrel a Keira Knightley, dvojice umělců, jejichž hvězda září stejně jasně jak v Hollywoodu, tak na druhé straně Atlantiku. K nim se připojili někteří z nejuznávanějších britských herců, jako Ray Winstone, Ben Chaplin, David Thewlis, Anna Friel a Stephen Graham. „Tohle je možná nejlepší britské obsazení, které se sešlo v jednom snímku po léta,“ říká Monahan. „S těmito herci uděláte jeden záběr a máte hotovo. Ale uděláte ještě druhý, pro Ježíše a potom se můžete posunout dál.“
“Vždy jsem očekával, že Bill bude s herci pracovat dobře,” říká Quentin Curtis. Vypadá, že mluví stejnou řečí. Na place byla skvělá kolegiální atmosféra.”
Pro postavu Mitchela Monahan věděl, že hledá někoho, kdo dokáže ztvárnit ledovou brutalitu a zároveň jemnost této postavy. Producenti našli to, co hledali, v irském herci Colinu Farrellovi. “Když jsem potkal Colina, okamžitě jsem věděl, že to bude on,” říká Monahan. “V Londýnském gangsterovi dělá to, co ještě nikdy předtím. Colin je velmi pohybový herec, věčně v pohybu, a zde hraje velmi chladně, bez emocí. Ale pořád můžete emoce vidět, jak se vaří pod povrchem. Je to absolutně dokonale zahrané. Intenzivnost toho muže skočí i na vás. Je vlídný, ale také velmi, velmi násilný.”
Mitchel právě ukončil tři roky za mřížemi za těžké ublížení na zdraví a je rozhodnut nechat svoji kriminální minulost za sebou. “Colin dal té roli mnoho,” říká King. “Díváte se na něj a cítíte ten character. Mitchel toho mnoho nenamluví, ale diváci jsou na jeho straně od začátku. Když vychází z vězení, je naprosto jasné, že chce tento život opustit. Otázka je jak. Myslím, že to rezonuje s každým, kdo chce ve svém životě udělat velkou změnu, ať je to obyčejný člověk nebo gangster.”
Díky Monahanovým scénáristickým dovednostem, vše, co potřeboval vědět o své postavě, našel Colin ve scénáři. „Byl tak bohatý. Dobrý scénář je více než jen sbírka bodů, kterou je potřeba pospojovat herci. Každá postava v tomto scénáři se ocitá v životní situaci, která má její život obrátit, ať si je toho vědoma, či nikoli. Mitchelova představa je opustit Londýn, ale nemá nikde ani známosti, ani finance.“
Příběh začíná Mitchelovým posledním dnem ve vězení. Udělal rozhodnutí změnit tento způsob života, ale venku už na něj čeká armáda „duchů“. „Mitchel je muž, který v životě udělal mnoho chyb a plně si uvědomuje, co si teď pro sebe přeje,“ říká Farrell. “Mitchel je velmi chytrý, ale má od přírody sklony k násilí, už jako mladý se spustil se špatnými lidmi a začala pozvolna jeho cesta zpočátku méně závažných zločinů. Do tohoto světa je stále vtahován starými kumpány.“
Podle Farrella, měl Monahan díky své rozsáhlé přípravě naprostou důvěru herců. „ Bill věděl o všem skrz naskrz. Měl encyklopedické znalosti o kině i literatuře. Naprosto jsem mu věřil a bylo to jak sen pracovat s ním. Věděl přesně, co chce a přesně věděl, jak toho dosáhne. A má také skvělý smysl pro humor.“
Jeden z Monahanových nejodvážnějších kousků bylo transformovat Charlottu z Bruenova originálního příběhu ze zašlé hvězdy do mladé herečky prchající před druhou stranou slávy. „Je to mnohem současnější pojetí,“ říká Curtis. „Dnešní hvězdy jsou rozebírány a sledovány médii, že k nim mají velmi rozporuplný vztah. Pro některé je to neúnosné.“
Pro roli Charlotty, mladé, samotářské herečky, která se zamiluje do Mitchela, si tvůrci vybrali Keiru Knightley. “Od začátku mezi ní a Colinem byla fantastická chemie,” říká Monahan.
Farrell vidí jejich postavy jako stejně zraněné duše. „Oba mají strach se s někým zaplést,“ říká. „Láska má jistým způsobem blízko k násilí. Jakmile je aktivována, začíná její život, který se těžko kontroluje.“
Charlotta je neustále pronásledována fotografy, kteří obklopují její domov a tak z ní dělají „virtuálního“ vězně. „Stres, pod kterým musí celebrity být, může být velmi intenzivní,“ říká Monahan. Sláva se může stát vězením, obzvláště v Londýně, kde jsou paparazziové nelítostní. Viděl jsem jednoho, jak drze otevřel dveře od auta, aby ulovil snímek Lily Allen s vyhrnutou sukní, která byla tehdy těhotná. Celebrity se pak snadno adoptují s pocitem, že jsou obléhány.“
Knightley má s dotěrným chováním také zkušenosti. “Vím, jaké to je, když vás sledují stovky očí,” říká. “Tohle je jeden aspekt slávy, na který zatím žádný film tolik neupozorňoval.”
Pracovat s režisérem, který je tak zručný ve vyprávění, byla pro ni výzva. “Mnoho režisérů nyní přichází z reklamního prostředí nebo se zkušenostmi z natáčení videoklipů či podobných,” říká. “Bill je skvělý spisovatel. Je to vzrušující z hereckého pohledu pracovat s někým, kdo dal příběhu tolik. Je úžasné, jak dokáže vytvořit tak kompletní a ucelený svět pouze z několika scén.”
I pro svého hereckého kolegu má pouze slova chvály. „Colin je úžasný, protože mu naprosto věříte, že je v něm ve stejném okamžiku tolik tvrdosti a zároveň něžnosti,“ říká. “Je spousta herců, kteří umějí perfektně zahrát tvrďáka, ale nic jiného nevidíte. Colinovi naprosto věříte, že je to kriminálník a zároveň, že má zlaté srdce. Je to jako vidět představení typu Steva McQueena.“
Mitchelův mstitel je Gant, nemilosrdný kriminální boss ze staré školy, kterého hraje Ray Winstone. „Gant jde životem jako psychopatické zvíře,“ říká Monahan. Dá se předpokládat, že je zapojen do jakéhokoli možného zločinu. Jeho hlavní zájem je v nemovitostech, ale velmi se vyžívá také ve fyzickém násilí a jeho zájem vzbudí Mitchel.“
Ačkoli jsou oba dva ze stejného světa, jejich povahy jsou tak rozdílné, jak jen mohou být. “Gant je pravým opakem Mitchela,” říká King. “Gant se před vás postaví a řekne vám do tváře, co ho v tu chvíli napadne, zatímco Mitchel mnohem vice kalkuluje. V jedné scéně se Mitchel otáčí a říká, “Kdybych se měl stát gangsterem, nepracoval bych pro tebe. Zabil bych tě. Když jde Mitchel proti Gantovi, chce ho přelstít, nejenom fyzicky zlikvidovat.”
Winstone a Monahan spolupracovali na filmech Skrytá identita a Na hraně temnoty, k nimž napsal scénář Monahan. “Ray zná tyhle lidi a zná tento svět,” říká Monahan. “Trochu jsem očekával, že přijde a řekne: “Tohle změníme. Tohle uděláme takhle.” Byl jsem skutečně šťastný, když řekl, “Ne, to je přesně ono”.
“Bill je výborný spisovatel,” říká herec. Napsal gangstarský příběh zasazený do Londýna a je to ten nejlepší, který jsem kdy četl. Když píše Američan pro britské herce, ne vždy se to dá dobře přenést. Ale Billy to přesně vystihl, přesně zachytil tu atmosféru.”
Winstone byl nadšený obsazením filmu, které dokázal Monahan dát dohromady. „Spojit takovéto herce je něco úžasného, ukazuje to sílu Billyho psaní,“ připojuje Winstone. „A on byl při režisírování jako ryba ve vodě.“
David Thewlis hraje Jordana.-Charlottina výstředního správce domu a Mitchelova průvodce do jejího skrytého světa. Tahle postava je jednou z Monahanových důmyslně vymyšlených charakterů. „David Thewlis a já jsme přáteli už dlouho,“ říká Monahan. Jak jsem začal psát tento charakter, věděl jsem, že to bude David. David je jedním z nejlepších herců a ve filmu je ohromující.“
Jordan se Mitchelovi představí jako “vševěd”. “Je to neúspěšný filmový producent, neúspěšný herec, muzikant, advokát, agorafobik, silný kuřák trávy, alkoholik, frustrovaný vrah s vybraným vkusem na oblečení, žijící v Charlottině kuchyni,” říká Thewlis. “Není úplně jasné, jaký je jejich vztah, ale on je vystrašený z venkovního světa a usadil se tady, v domě Charlotty, která sama utíká před svými démony.”
Thewlis zná Monahana od natáčení filmu Království nebeské a nemohl se dočkat, až s ním bude pracovat jako s režisérem. „Co se týká psaní, je Bill jako moloch,“ říká. „Je senzační, že dostal příležitost převést jeho scénář do života.“
Mitchel je vtahován zpět do kriminálního světa svým starým přítelem Billym Nortonem, kterého hraje bravurně Ben Chaplin. „Billy je velmi zábavný, malý kriminálník,“ říká Monahan. Je převzatý přímo z novely Kena Bruena.
“Je to někdo, kdo obětuje cokoli, aby se zavděčil bossovi. A Gant ho má pod kontrolou. Mitchel ví velmi dobře, s kým má tu čest a nevěří mu ani slovo.”
Když ho vybrali, aby hrál takovou namyšlenou a přitom nuznou existenci, byl Chaplin překvapen. “Nevěděl jsem, zda to mám brát jako kompliment nebo ne, když mi to nabídli,” říká. “Bill předpokládal, že to pro mne bude velmi snadné. Nakonec se ukázalo, že to byla šťastná volba.”
Když se doslechl, jaké bude mít film další obsazení, byl ohromen. „Bylo to tak zábavné,“ říká. „Stephen Graham, výborné, Eddie Marsan, skvělé, Ray Winstone - jak jinak! Dostávat rány od Raye Winstona, to bylo něco. Tolikrát koukáte na plátně do jeho očí, které jsou tak vášnivé. On je velmi roztomilý člověk, velmi zábavný a okouzlující, ale podíváte se mu do očí a najednou je to děsivé.“
Chaplin říká, že když četl scénář, ten s ním potom stále setrvával. „Každá postava má reálný, individuální hlas. Všechny jsou jedinečné a věrohodné. Není to jen o hráčích a střelcích. Je to také o osudu. Mitchel se snaží jít svou vlastní cestou, ale není mu to umožněno.“
Mitchelův život mu neustále komplikuje jeho nepředvídatelná sestra Briony, kterou hraje Anna Friel. Stejně tak, jak se jí Mitchel zoufale snaží ochránit, tak je Briony neschopna udržet si odstup od nebezpečí. Monahan nikdy nezvažoval pro roli Briony někoho jiného, pouze Annu. „Na plátně má šílenou energii,“ říká. „Je to naprosto ohromující. Když Anna vstoupí do místnosti, je jí tam hned plno.“
Londýn ve filmuWilliam Monahan ve spolupráci s držitelem Oscara Chrisem Mengesem vytvořil vizuálně poutavý obraz města, ke kterému má velké sympatie. „Vždy jsem rád viděl Londýn ve filmu,“ říká Monahan. Ale ještě nikdy jsem neviděl lepší pohled na město, než jaký vytvořil Chris Menges v tomto filmu. Nedostal dva Oscary jen pro nic za nic. Obraz je naprosto struhující.“