Velká francouzská revoluce běží v plném proudu. Popravy jsou na denním pořádku. A do této doby jsou chyceni v labyrintu času středověký rytíř Godefroy de Montmirail a jeho oddaný sluha Jacquouille. Jenže jejich těla, vlivem časové smyčky, stárnou o deset let za jediný den. Je potřeba urychleně vyhledat potomky kouzelníka a vrátit se do své doby..
Je to nuda. Fakt. Celou dobu. Je jen málo věcí, kterými mi ten film udělal radost - jednou z nich je, že Vašut dabuje sám sebe, druhou dabing celkově (Soukup a zejména Meduna jsou naprosto excelentní a české znění obecně tomu filmu fakt strašně pomáhá. Třetí věcí jsou samozřejmě nádherné české lokace a čtvrtou posledních deset minut, které mi osobně přišly jako naprosto bravurní a ten film hodně, hodně vylepšují, škoda, že jako těch posledních deset minut není celý film, to by byla jiná paráda. Je to strašně dlouhé, hrozně nevtipné (až na posledních deset minut, pár maličkostí a dvě hlášky, které jsou překvapivě strašně dokonalé - a obě pocházejí z úst Žakujových. Auťáky...!!! a zejména Hurá, není to církevní! jsou fakt dokonalé perly). Krom toho jsou všechny postavy (krom ústřední dvojice) strašně nevtipné, navíc jich je hrozně moc, většina vtipů nefunguje (navíc se tam asi deset minut nonstop jelo jenom tradiční on smrdí, ty smrdíš, což už prostě není vtipné a navíc je to špatně podané). Vizuálně to sice vypadá ze všech dílů nejlíp, ale to pomůže pramálo a krom toho, jsem tam celou dobu hledal nějakou tu revoluci a žádnou jsem nenašel. Francouzi stále umí točit kvalitní a příjemné komedie, tahle k nim nepatří a je to špatné skoro ve všem. Chvíli jsem přemýšlel i o třetí hvězdě (zejména kvůli konci a těm dvěma hláškám), ale budu krutý, ten film na to vážně nemá. Je to škoda, protože jednička i dvojka jsou opravdu vtipné záležitosti i po letech... Na tohle všichni zapomenou za pár dní. 40%, jen díky těm několika málo bodům, o kterých píšu výše.
Středověký rytíř Godefroy de Montmirail a jeho oddaný sluha Jacquouille jsou chyceni v labyrintu času, který je nakonec vyplivne do vzrušující doby epochálních dějinných změn a převratů. Do doby Velké francouzské revoluce. Kromě nepochopitelných pořádků musí oba čelit i svým potomkům. Extravagantní a zhýralí aristokraté v linii rytíře Godefroye to mají v revoluční době trošku nahnuté a potřebují se dostat z Francie pryč. Zatímco z pradětí sluhy Jacquouille La Fripouille jsou nadšení revolucionáři a mají v plánu zabavit jejich hrad i veškeré bohatství. Doba nevratných sociálních kotrmelců by zamotala hlavu leckomu a klasicky uspořádaná dvojka ze středověku pán a kmán to bude mít dvojnásobně těžké. Tolik situačních gagů, šílených situací, dialogů a hlášek už žádná jiná revoluce nezažije. A slavný tyran Robespierre si bude přát, aby tyhle dva magory nikdy nepotkal.
Návštěvníci na návštěvě Česka
V kultovní komedii Návštěvníci se v roce 1993 vydal Jean Reno jako středověký rytíř se svým sluhou s tváří Christiana Claviera na cestu časem do současnosti. V naší době auťáků se odehrávalo i druhé pokračování. V novém dobrodružství se dva potrhlí cestovatelé časem objeví v době Velké Francouzské revoluce, kde jejich vztah pán a kmán je nebezpečně nemoderní.
Kutná Hora jako francouzské městečko Issouden nebo pražské ulice a náměstí Starého Města a Malé Strany v roli revoluční Paříže. V nové komedii Návštěvníci 3: Revoluce budeme mít pocit, že se na návštěvu vrací staří známí kamarádi. Středověkého rytíře na cestách časem opět hraje Jean Reno a jeho prostořekého sluhu Christian Clavier. Hlavním důvodem hřejivého pocitu důvěrného setkání je ale fakt, že pokračování kultovní komedie Návštěvníci se z drtivé části točilo u nás v České republice.
Měsíc a půl strávili Jean Reno, Christian Clavier a celý štáb v Česku, od 13. dubna do konce května 2015 na trase Jižní Morava - Kutná Hora - Praha - Střední Čechy.
Hudbu do filmu navíc nahrál Český Národní Symfonický orchestr.
Turistický itinerář Návštěvníků
Vydat se po stopách natáčení Návštěvníků u nás rozhodně není na jeden krátký vlastivědný výlet. Filmaři využili tolik různých a rozdílných míst, že jejich obhlídka vyžaduje několikadenní plán. Itinerář filmového štábu může posloužit jako vzor pro turistickou cestu po krásách Česka, které bláznivá francouzská komedie využila.
Natáčení komedie Návštěvníci začalo v dubnu 2015 na Jižní Moravě na hradě Pernštejn. Shodou okolností zde začíná i samotný film, gotický hrad Pernštejn hraje část jejich domova ve středověku. Z Jižní Moravy se přesuneme do Kutné Hory, kde se zdržíme několik dnů. Historické město nazývané dříve České Athény nabídlo do filmu své vlastní ulice a domy, které měly úlohy menšího městečka. Točilo se i v Jezuitské koleji a svůj majestát využila pochopitelně i kutnohorská chlouba - Chrám sv. Barbory. Velmi neobvykle a světsky pak tvůrci využili i kapli Božího Těla. Zastavíme se i na nedalekém zámku Kačina. V této české chloubě empírového stylu filmaři obsadili krásnou knihovnu, prostory suterénu a využili i exteriér zámku a jeho park.
Další zastávkou už je Praha. Podobu Paříže z doby Velké Francouzské revoluce vytváří Malostranské a Maltézské náměstí, Zámecké schody a další místa Malé Strany. Na pravém břehu Vltavy se pak filmaři utábořili v křivolakých uličkách Starého Města, aby přepsali mapu Paříže. V ní se teď díky Návštěvníkům objevuje Zlatá, Husitská, Anenská, Liliová.
Po vzoru filmového štábu si v Praze zřídíme hlavní stanoviště a z něj budeme vyrážet na jednodenní výlety. Ten první povede do Českého ráje na výjimečně zachovalý hrad Kost, jehož gotické siluety nemohli Návštěvníci pominout pro exteriéry a nádvoří hradu Monmirail z roku 1124. Další den se posuneme v čase na středočeský zámek Kosmonosy, kam s sebou pro scény točené na zámeckém dvoře filmový štáb přivezl jeden z nechvalně proslulých symbolů Francouzské revoluce - gilotinu. Za honosnými šlechtickými interiéry se vypravíme na pražský kopec Barrandov do filmových ateliérů. Zde zjistíme, že práce filmových truhlářů, štukatérů a dekoratérů je pomíjivá, protože na místě šlechtických bytů v Paříži už stojí dekorace pro jiné filmy. Podobné zklamání nás čeká na nenápadné louce u středočeské obce Zvánovice. Chatrč čaroděje tu totiž nechal režisér kompletně postavit jako obrovskou rekvizitu, kterou si po dotočení zase složil a odvezl. A na konec se vypravíme do přírody, tam, kde po další cestě časem končí i samotný film. Do lesů a luk na dohled hradu Kokořín.
Na hlavní hradní věži vlaje vlajka, která jasně určí, v jaké době bude probíhat další návštěvnické dobrodružství.
Česko - Belgie 1:0
Jak se stalo, že pokračování slavného filmu hostila z velké části právě Česká republika a její hrady, zámky a křivolaké historické uličky? Jednou z odpovědí jsou tolik skloňované filmové pobídky.
Vzpomenete si na filmového producenta z komedie Trhák v podání Petra Čepka? Hlídal rozpočet a trhal vztekle rukávy saka po zkažených záběrech, které znamenaly další náklady? To je poměrně přesný obrázek současného producenta filmů všude ve světě. Ti francouzští, kteří se chystali natočit pokračování komedie Návštěvníci, věděli od počátku, že natáčení doma ve sladké Francii je pro ně příliš nákladné. Hledali proto místa, která by mohla Paříž a Francii v dobách Velké Francouzské revoluce obrazově zastoupit.
Vhodné historické lokace, exteriéry a interiéry našli tvůrci v Česku a v Belgii. Na stranu Česka se přiklonila pověst místních filmařů a ateliérů. Další výhodu znamenaly levnější ceny v Česku oproti Belgii. Obrat v úvahách produkce ovšem znamenaly filmové pobídky, které ve Valonské části Belgie tvoří 40% rozpočtu. Rozhodujícím faktorem se nakonec staly filmové pobídky v Česku, jejichž výše 20% rozpočtu sice nedosahuje těch belgických, ale v kombinaci s levnější prací udělaly z natáčení v Česku ideální variantu.
V Česku nakonec vznikla většina filmu, do Belgie se štáb přesunul až na závěr.
Návštěvníci na cestách časem i prostorem
Jean Reno vejde do domovních vrat v pražské Liliové ulici a vejde na dvůr činžovního domu v daleké Belgii. Z chodby hradu Pernštejn vejde rovnou na nádvoří hradu Kost a z něj vjede přímo do Kokořínských lesů. Ze suterénu zámku Kačina vyběhnou oba cestovatelé časem do Thunovské ulice na Malá Straně. Úprk po Zámeckých schodech končí u hřbitova kdesi v Belgii, vedle cest časem provádějí Návštěvníci také cesty prostorem.
Díky své vizuální představivosti dokázal režisér Jean-Marie Poiré využít českých lokací na více, než je pověstných 100%. Nespokojil se s tím, co mu nabízel jeden hrad, zámek nebo ulice. Pro vytvoření jednoho dokonalého místa ve filmu neváhal skládat a kombinovat několik skutečných míst vzdálených od sebe desítky kilometrů. A také několik desítek natáčecích dnů.
„Byli jsme na obhlídkách Pernštejna a na nádvoří Jean-Marie povídá: „To okno támhle je skvělé, z něj Jean zakřičí na sluhu na svém hradě Montmirail.“,“ vzpomíná vedoucí české produkce Michal Přikryl. „Scéna na hradním dvoře Montmirail se měla točit na Kosti, ale jeho to vůbec nerozhodilo. Má skvělou obrazovou představivost, film si už dopředu přesně skládal a mohl díky tomu natočit rozhovor dvou lidí, kteří jsou v reálu na jiných hradech.“
Podobně může jít postava v Návštěvnících chodbou Martinického paláce a vejít do knihovny Pernštejna, o pár pater níže na Pernštejnu se v kuchyni uvaří jídlo, které se ještě vařící podává v Kutné Hoře. Kutná Hora se spolu se zámky Kačina a Kosmonosy zapojila do vytvoření občanského soudu, kde oba hlavní hrdinové zpočátku čelí nařknutí ze špionáže ve prospěch nenáviděné Anglie.
Zajímavý turistický kvíz tak nabídne nejen celý film, ale často i jedna scéna.
Pařížské byty na Barrandově
Kapitolou samotnou je Barrandov Studio a jeho ateliéry, kde pro Návštěvníky vzniklo několik honosných interiérů, brány Paříže a také mobilní čarodějnická chatrč.
Tvůrci na několik týdnů obsadili zejména ateliéry č. 9 a 10. Vzhledem k tomu, že natáčení projektu bylo velmi náročné na filmovou stavbu, bylo k její realizaci osloveno právě Barrandov Studio. V ateliéru č. 9 postavili stavbaři, truhláři a štukatéři náročné interiéry s názvem „Apartment Charlotte“, za nímž se skrývá byt Charlotty Robespierre a jejího druha Jacquouilleta. Ano, jednoho z potomků sluhy Jacquouille.
Hned vedle v ateliéru č. 10 pak vznikl honosný šlechtický byt „Apartment Gonzag“, kde žije přímý potomek rytíře Godefroye de Montmirail, toho času občan poslanec. Právě k němu se celá bláznivá rodina Montmirail spolu s Návštěvníky nastěhuje na svém útěku z rodinného sídla.
Početný štáb projektu Návštěvníci 3: Revoluce využil nejen ateliérové zázemí Barrandov Studio, ale i přilehlé pozemky. Právě na nich postavila barrandovská truhlárna vstupní brány Paříže, pro jejichž výstavbu posloužil jako základ stálý set ze seriálu Borgia.
Chloubou stavbařů se pak stala mobilní čarodějnická chatrč pro záběry zvenku i zevnitř, kterou si produkce následně sbalila a spolu se stavbaři odvezla na dotáčky do Belgie.
„Byli jste fantastičtí, úžasně jste pracovali. Francouzští a belgičtí pracovníci by se od vás mohli učit!“ vzkázali zástupci produkce do Prahy. A nezůstalo pouze u slov. Spokojení producenti si zaměstnance barrandovské stavby neplánovaně vyžádali i na práce pro belgickou část natáčení. Pro vytvoření lokace Namur v Belgii jim byla zadána stavba celé rotundy a stěn kaple.
Zajímavosti z natáčení
Vysoké šlechtické paruky
Šlechta nosila vysoké excentrické paruky, v revolučních dobách na útěku vás ale taková paruka prozradí. Pro hraběnku Montmirail proto barrandovští vlásenkáři vyrobili důmyslnou paruku s nafukovacím balónkem, aby si mohla paruku nafouknout, jak se sluší, anebo vyfouknout, jak velí opatrnost a identita pouhé měšťanky. Natočit, ale scénu, v níž hraběnka svou nafukovací paruku předvádí, nebylo vůbec jednoduché a nenápadná situace se stala jedním z nejnáročnějších momentů filmu.
Klid oproti Belgii
Obě herecké hvězdy si v Česku užívaly klid při práci i po ní. Jean Reno po natáčení spíše odpočíval, zato Christian Clavier si rád zašel do města na večeři. A mohl, aniž by řešil zástupy nenechavých fanoušků s žádostmi o fotku nebo podpis. Naproti tomu ve frankofonním Valonsku v Belgii se popularita francouzských herců naplno ukázala. Davy lidí pravidelně obsypaly místo natáčení a součástí štábu se stal i policejní dozor a ochranka.
Strom přes cestu
Peripetie, které neodmyslitelně patří natáčení filmů, dokladuje výroba stromu pro scénu přepadení v lese. Přesněji pro spektakulární pád stromu přes cestu. Na Barrandově vyrobili maketu stromu s hustou korunou, bez kořenů ovšem nemohla stát a s kořeny ho nebylo možné povalit. Přemýšlelo se o variantě s pantem. Ukázalo se také, že postavit košatý umělý strom v lese a operovat tam s ním, není snadné a už vůbec není snadné mít možnost opakovat záběry. Nakonec se použily obyčejné stromy a ke slovu přišel nejstarší z triků - filmový střih.
Hospoda v kapli
Kapli Božího Těla u Chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře se produkce rozhodla využít pro sál hostince. Aby historický svatostánek vypadal jako zájezdní hostinec, nechal štáb pro kapli postavit celou falešnou stěnu i s krbem. V krbu musí pochopitelně hořet oheň, takže od falešné stěny vedl celou místností a úzkým vstupem ven komín pro odkouření.
Dostavník z Francie
Natáčecím peklem se staly scény s obrovským cestovním dostavníkem. Štáb si ho nechal dovézt z Francie, jeho zadní kolo bylo téměř dva metry vysoké a jakákoliv operace s ním byla extrémně náročná. Pečlivě se musely vybírat i cesty, po nichž měl kočár jet. Pokud by vedla trochu z kopce, koně by ho nemusely ubrzdit.
Cirkus na cestách
Různé lokace po Česku, přesun z Česka do Belgie. Štáb Návštěvníků připomínal potulný cirkus a produkce proto využívala mobilní kanceláře. Jeden den se kanceláře prostě zavřely a naložily a za dva dny do nich filmaři zase vstoupili a pracovali na jiném místě, jako by se nic nestalo. Vše v kanceláři bylo na svém místě, jen bylo potřeba zalít kytky o pár set kilometrů dále.
Při přesunu z Čech do Belgie se takto přemístila i čarodějova chatrč, obrovský a těžký dostavník a také naprostá většina českého štábu a barrandovských řemeslníků. Belgie se tak stala v podstatě jen další českou lokací.