Být bohem na Olympu není příliš jednoduché, už jen proto, že jsou tam těchto mocných božských postav plné mraky a ne vždy se mezi sebou přátelí. Být člověkem mezi lidmi má také svá úskalí. Ale být polobohem, to už je pořádný průšvih. Znamená to hledat si své místo jak na zemi, tak i na nebesích. A ještě horší to je, když jste teenagerem, jehož otcem je Poseidon a matkou "obyčejný" člověk, který vaši výchovu a bublající hormony ne úplně zvládá. V takové situaci se nachází Percy Jackson, jehož jediným bezpečným útočištěm se stává Tábor Polokrevných, kde žijí všichni takto zplození. Tedy ti, jejichž jedním rodičem je bůh a druhým člověk. Po nečekaně klidném školním roce se poslední den před prázdninami na Percyho ale sesype celá lavina potíží - hodina tělocviku se promění ve vybíjenou s lidožravými obry, kamarád Grover záhadně zmizí a navíc Táboru Polokrevných i jeho obyvatelům hrozí zničení. Někdo se snaží probudit Kronose, jednoho z původních Titánů a otce nejvyšších olympských bohů, který jediný umí učinit bohy i polobohy smrtelnými. A který má s nimi navíc nevyřízené účty. A tak se Percy a jeho přátelé musejí vydat na další nebezpečnou výpravu... Věštba Orákula tuto partu statečných vyšle na cestu za Zlatým rounem, které jediné má moc je zachránit. Musí proniknout do míst, které my smrtelníci nazýváme Bermudský trojúhelník. Správný název ale je Moře nestvůr. Mytologické bytosti ožívají, krvelačné nestvůry se bouří a bohové z Olympu na ně kladou další úkoly...
Akcia, dobrodružstvo, humor, ktorý mi parádne sadol a postavy do ktorých sa človek vcíti. Tento film obnáša presne všetko to, čo sa mi páči a aj napriek pár logickým súvislostiam a nezrovnalostiam dávam 5 hviezdičiek.
Když Percy zjistí, že má za bratra nestvůru dojde mu, že být synem Poseidona nemusí být jen požehnání, ale i prokletí. Nemá ale moc času o tom přemýšlet - táboru polobohů hrozí zkáza, má být netvory zničen. Aby zachránili svůj domov, vydává se Percy s přáteli hledat bájné Zlaté rouno. Cesta je zavede do Washingtonu a na floridské pobřeží, kde vyplují na Moře nestvůr, lidem známé jako Bermudský trojúhelník. Během divokého dobrodružství musí čelit obrovskému býku chrlícímu oheň, gigantickým Kyklopům a dalším mytologickým bytostem. V sázce je příliš mnoho. Pokud neuspějí, zanikne nejen tábor polobohů, ale rozpadne se i celý Olymp.
Percy Jackson se necítí jako hrdina. Tento pololidský syn Poseidona - řeckého boha moře - jednou zachránil svět, ale teď si pomalu začíná myslet, že to možná byla jen velká klika. Náhodou se mu to povedlo … jednorázový zázrak?
Když Percy zjistí, že má nevlastního bratra, který je Kyklop, začne přemýšlet, jestli být Poseidonovým synem neznamená spíš kletbu než požehnání. Ale Percy nemá moc času na přemýšlení; kouzelná hranice tábora polokrevných se bortí a horda mýtických nestvůr hrozí zničením útočiště dětí bohů.
Aby mohl Percy příbytek polobohů zachránit, musí spolu se svými přáteli najít legendární kouzelné Zlaté rouno. Jejich putování je zavede do Washingtonu D. C. a dál na pobřeží Floridy, odkud vyplují na zrádnou odyseu do dosud neprozkoumaných mrtvých vod Moře nestvůr, lidem známého jako Bermudský trojúhelník.
Jsou napadeni obřím mechanickým kolchidským býkem chrlícím oheň, strašlivými mořskými příšerami, obrovskými Kyklopy a kromě toho i polobohy oddanými bůhvíkomu. V sázce je víc než obvykle a pokud Percy neuspěje, tábor polokrevných zmizí a celý Olymp se rozpadne.
Autor Rick Riordan, který mnoho let vyučoval řeckou mytologii na střední škole v Kalifornii a v Texasu, přišel s nápadem na první knihu o Percym Jacksonovi. Nápad se nakonec rozvinul do čtyř dalších románů a získal obrovskou fanouškovskou základnu čítající milióny lidí, poté, co ságy o starověkých řeckých hrdinech načetl jako pohádky na dobrou noc pro svého syna Haleyho.
„Když jsem skončil s mýty, můj syn byl zklamaný,” píše autor na svých webových stránkách. „Ptal se mě, jestli bych mohl vymyslet nějaké další příběhy s těmi samými postavami. Vzpomněl jsem si na kurz tvůrčího psaní, který jsem dělával se svými šesťáky a který jim umožňoval vytvořit si jejich vlastního polobožského hrdinu, syna nebo dceru jakéhokoliv boha, a ve kterém potom měli v řeckém stylu popisovat pouť tohoto hrdiny.“
„Někde tam jsem si vymyslel Percyho Jacksona a vyprávěl jsem Haleymu všechno o jeho snaze vrátit Diův blesk, to vše v prostředí moderní Ameriky. Vyprávění celého příběhu mi trvalo asi tři noci, a když jsem skončil, Haley mi řekl, že bych to měl napsat jako knihu.”
Tyto tři noci definitivně nastartovaly Riordanovu roční odyseu, během které připravoval svou první knihu pro mladé čtenáře.
„Pozval jsem pár svých šesťáků, sedmáků a osmáků a zeptal jsem se jich, jestli by se chtěl zapojit do ‘testovací jízdy’ románu,” pokračuje Riordan. „Jsem zvyklý ukazovat svoji práci dospělým a tak jsem neměl představu, jestli se bude Percy dětem líbit. Nakonec jsem pochopil, jaké to pro ně musí být, když mi dávají svou esej a čekají, jakou jim za to dám známku! Naštěstí se to dětem opravdu líbilo. A kromě toho měly pár dobrých nápadů.”
Kniha vyšla v roce 2005, ale trvalo dalších pět let, než se Hollywood rozhodl přenést příběhy Percyho Jacksona na plátno. Zatímco se studio rozhodovalo, zda natočit Riordanovu první knihu jako film, vydával autor v letech 2006 až 2009 každý rok další román.
<>Obrázek nenalezen<>
Riordan mohl těžko předpokládat, že velkoformátová verze jeho prvního románu Percy Jackson: Zloděj blesku se stane celosvětovým kasovním trhákem. Film, který režíroval Chris Columbus, výkonný producent filmu Percy Jackson: Moře nestvůr, si oblíbily milióny lidí po celém světě, včetně filmaře Thora Freudenthala. Poté, co shlédl film Percy Jackson: Zloděj blesku, si Freudenthal přečetl i knihy a stal se fanouškem těchto příběhů. „V těch knihách jsem našel hodně emocí a neuctivý, rozmarný tón,” říká. „Rick Riordan ovládá úžasné kouzlo - je vtipný, jeho knihy mají spád a nebere se příliš vážně. Nikdy tomu ale neobětuje emocionální základ, kterým je parta dětí, které nesou těžké břemeno: mají rodiče, kteří přesahují život a kteří s nimi většinou čas netráví. Ve filmech hledám silné emoce a mám také rád zdravý smysl pro humor, který se s tím pojí. Jak knihy, tak tento film, tyto moje představy naplňují.“
Freudenthal říká, že chtěl vylíčit překrytí skutečného a mytologického světa. „Percy Jackson: Moře nestvůr ukazuje jiné, nové aspekty tábora polokrevných; chtěli jsme vykreslit kompletní obraz nádherného útočiště polobohů a vytvořit kouzlo.”
Představa teenagera, který - nebo která - zjistí, že je... jaksi ... ne až tak úplně z tohoto světa, byla pro scénáristu Marca Guggenheima neodolatelná. „Kdo by nechtěl vyrůst a jednoho dne zjistit, že je poloviční bůh?” ptá se Guggenheim. A Percy je přesvědčivý a vstřícný polobůh. „Má nesmírně čisté srdce,” dodává Guggenheim. „Percy je prima, má smysl pro humor a trochu se vytahuje, ale nakonec vždycky udělá tu správnou věc.”
Guggenheim a Freudenthal zůstali duchu knižní předlohy věrní, provedli pouze úpravy nezbytné pro převedení knihy na velké plátno. „Byly tam věci, které jsme museli pozměnit [oproti původní knize] protože struktura knihy se od struktury filmu velmi liší,” vysvětluje Guggenheim. „Ale vždy jsme čerpali z knihy inspiraci.”
Jednou z největších výzev při adaptaci knihy bylo podle Guggenheima to, že „atmosféra knihy je velmi specifická a jakmile ji přenesete na filmové plátno, hrozí nebezpečí, že bude působit poněkud nepatřičně: vážnost hrozby [nejhrozivějšího ničemy] Krona může působit divně v porovnání s divokým a potrhlým chováním některých jiných postav. Výzvou tedy bylo zajistit, že duch knihy a jeho přenos na plátno spolu budou v souladu, ne v rozporu. Náš režisér Thor měl vždy velmi jasnou představu o tom, jak do sebe mají jednotlivé kousky filmu zapadat.”
Mezi tolika mladými herci, kteří spolu už pracovali na Percym Jacksonovi: Zloději blesku, hrály významnou roli jejich vzájemné kamarádské vztahy. „Užili jsme si spoustu legrace,” říká Lerman. „Během prvního filmu jsme se hodně semkli a těšili jsme se na to, až budeme dělat tenhle nový film. Jsem opravdu vděčný všem fanouškům a všem, kterým se líbil první film s Percym Jacksonem tolik, že si vyžádali pokračování.”
Lerman se opět vrací jako hlavní hrdina, polobožský syn Poseidona, který se vydá na svou moderní odyseu. „Na začátku filmu Percy žije jen na půl plynu a pochybuje o sobě,” říká Lerman. „Cítí se opuštěný svým vlastním otcem, řeckým bohem Poseidonem, a potom zjistí, že má bratra.”
Jako by šokující rodinné odhalení nebylo samo o sobě dostačující, musí se Percy navíc vyrovnat s Polyfémem, s obrovským a mocným Kyklopem, s Charybdami, mořskými obludami, se zuřivým kolchidským býkem, obrovským kovovým a oheň soptícím tvorem, který zaútočí na tábor polokrevných, s mantichorou, hrozivou nestvůrou s lvím tělem a dlouhým hadím ocasem a se starověkým Orákulem, starodávným mumifikovaným mystikem podobajícím se kostře a s prázdnými očními důlky. „Orákulum Percymu sebevědomí a smyslu pro spravedlnost příliš nepomůže,“ říká Lerman, „když mu řekne, že buď Olymp zničí, nebo zachrání. Není si jistý, zda se má té příležitosti chopit.“
Podle Freudenthala je pro Percyho v sázce hodně. „Zkouší zachránit tábor polokrevných a dokázat, že je hrdina. Vyrůstal odděleně od svého otce, který ne úplně reaguje na jeho žádosti o pomoc. Percy se nakonec vydává na svou cestu ze dvou důvodů: aby zachránil svůj domov a aby zjistil, jestli je skutečně hrdinou.”
Alexandra Daddario se vrací v roli Annabeth Chaseové, polobožského potomka Athény, bohyně moudrosti, v roli, kterou vytvořila ve filmu Percy Jackson: Zloděj blesku.
<>Obrázek nenalezen<>
O Percym Jacksonovi: Moři nestvůr Daddario říká: „Annabeth tady ukazuje svou citlivější stránku. V prvním filmu byla hodně drsná, v tomhle ji poznáme jako daleko zranitelnější.”
Brandon T. Jackson si zopakoval roli Grovera, Percyho přítele satyra. Jackson vysvětluje, že v řecké mytologii jsou satyrové, napůl muži a napůl kozlové a „jsou to zlomyslní darebáci. Milují zábavu a chrání zemi. Grover má široké srdce. Pro záchranu tábora polokrevných by udělal cokoliv a pro svého nejlepšího přítele Percyho by položil život.”
Jackson oceňuje, že opětovné ztvárnění konkrétní postavy „je vzrušující, protože musíte dát postavě růst. V tomto filmu je Grover trochu starší, už má svoje růžky. Grover se na tuhle cestu nechce vydat, protože ho může zabít. Ale musí, protože k nalezení Zlatého rouna je nutné, aby hrdiny provázel satyr.”
„Nemá strach, ale ví, že je s Polyfémem, Kyklopem, který drží Zlaté rouno, jeho život v ohrožení,” pokračuje Jackson. „Grover by radši zůstal doma a třásl se strachy v táboře polokrevných. Polyfémos je pro něj jako kryptonit. Jí satyry k snídani!“
Jake Abel je zpět jako Luke, „zloděj blesku” z prvního filmu, a syn Herma, posla bohů. „Polobozi jsou syny a dcerami bohů a lidí,” říká Abel. „Zdědili síly nebo charakteristické rysy svých božských rodičů. Luke jako syn Herma je velmi podlý a rychle mu to myslí. Je náladový, tajemný a prohnaný.”
„V tom prvním filmu ukradne Luke Diův blesk a Percy Jackson: Moře nestvůr je pokračováním jeho cesty, kterou se bouří proti svému otci,” pokračuje Abel. „Má zlost, cítí se zapomenutý a zanedbávaný a chce ukázat bohům, kdo je tady pánem. Luke přijde s plánem, jak ukončit vládu bohů a přivést pár polobohů na stranu temnoty.”
Luke, stejně jako Percy, hledá Zlaté rouno, ale z úplně jiného důvodu. „Luke chce přivézt zpět vrcholné a prvotní zlo, kterým je Kronos, Titán, který byl svržen svým synem,” říká Abel. „Se Zlatým rounem může Luke Krona znovu vzkřísit a přivést ho zpět k životu. Luke věří, že mu Kronos slíbí cokoliv a pomůže mu svrhnout Olymp a dobýt svět.”
Na své pouti za porážkou Lukea a za získáním Zlatého rouna Percy zjistí, že má nevlastního bratra Tysona, který je Kyklop. „Tyson je milý Kyklop v pubertě,” říká Freudenthal. „Kyklopy většinou považujeme za monstra, ale Tyson je ve všem pravým opakem.”
„Tyson je svým způsobem válečník,“ říká Douglas Smith, který hraje jednookého teenagera. „Je plný citu, je solí země Kyklopů. Tyson je jedním z těch lidí, kteří vypadají jako prosťáčci, ale ve skutečnosti je velmi moudrý. To se po cestě docela hodí, protože má řadu schopností, kterými oplývají pouze Kyklopové. Je to dobrák, který má blíž k polobohům než k ostatním Kyklopům, kteří ty polobohy jedí. Tyson vypadá jako pobuda, ale má zlaté srdce, což může být značně matoucí pro lidi, kteří se s ním setkají. A pro něj ovšem také.”
Stejně jako Percy je Tyson synem Poseidona, ale zatímco Percyho matka je lidskou ženou, Tysonova byla mořskou nymfou. Smith popisuje vztah mezi sourozenci takto: „Percy a Tyson jsou polovičními bratry, ale Tyson to nerad omílá pořád dokola. Percy nepočítá s tím, že bratra přivede do svého bydliště, nepočítá s tím, že by ho vzal na cestu s sebou a nepočítá s tím, že si ho podmaní Tysonův optimismus a životní postoj, který je nevšední a plný úžasu. Nakonec Percy zjistí, že na něj Poseidon přece jen dává pozor, protože právě on mu poslal Tysona.”
Zpočátku filmaři plánovali, že dají Smithovi protetické oko, ale potom se rozhodli oko vytvořit prostřednictvím vizuálních efektů. „Oko“ zmenšili z velké obličejové masky na malou aplikaci na čele, která vytváří dojem jediného obočí, které Smith musel předvádět pouze tehdy, když si Tyson nasadil sluneční brýle. A stejně jako v knize, i ve filmu použití magické mlhy vytváří iluzi, že má Tyson oči pouze dvě; v těchto scénách si prostě Smith ponechal svůj vlastní vzhled.
Nejnovější polobohyní v táboře polokrevných je Clarisse LaRue, dcera Árese, boha války. Leven Rambin, která Clarissu hraje, ji vidí jako „přirozeně inklinující k boji, k soutěži a k tomu, být nejlepší. Neustále se snaží svému otci dokázat, že je stejně dobrá jako syn, kterého chtěl, a ona teď proto žije podle jeho představ.”
„Clarisse podporuje Percyho pocity nedostatečnosti a nutí ho zpochybňovat své schopnosti a to, zda skutečně patří do tábora polokrevných,” říká Freudenthal. „Clarisse je sama nejistá, a to je důvod, proč zastává tento postoj. Její nejistota, jestli někdo nebude lepší než ona nebo jestli ji nepřivede do trapných rozpaků, ji nutí lidi šikanovat.”
Anthony Head ztvárňuje Percyho rádce, kentaura Chiróna - z poloviny člověka, z poloviny koně. „Kentauři milují pití a zábavu, ale Chirón je jejich pravý opak; je vzdělaný a milý,” říká Head, který se nejvíc proslavil svou rolí rádce hrdinky televizního seriálu Buffy, přemožitelka upírů. „Chirón má Percyho rád jako syna. Je ušlechtilý, ale zároveň je má svou temnou stránku, protože je synem Krona. A Kronos je ‘velké zlo’, které je odpovědné za všechno špatné ve světě Percyho Jacksona.”
Držitel nominace na Oscara a na Zlatý glóbus a vítěz ceny Emmy Stanley Tucci hraje Dionýsa, známého mladým obyvatelům tábora polokrevných jako pan D. „Je bohem vína a hédonismu,” vysvětluje Tucci. „Mám víno rád a proto pro mě bylo velmi příjemné tu roli vzít. Nepotřeboval jsem k tomu nic studovat,” vtipkuje.
„Zeus pana D proklel, a tak se každé víno, které pan D má, změní ve vodu,” pokračuje Tucci. „Nemá také rád jakoukoliv odpovědnost. Pan D je bručoun a mizerný vůdce. Nedokáže si zapamatovat ničí jméno a je pravděpodobně vyděšenější než jeho studenti. Pan D je troska a neměl by být na pozici, kterou zastává - a to je to, čím je pro mě ta role zábavná.” Při ztvárnění chlupaté a pupkaté figurky se Tucci pyšnil knírem, bradkou, parukou a falešným břichem.
Nathan Fillion, pro fanoušky sci-fi kultovní figura ze seriálu Firefly a z filmu Serenity, který byl podle seriálu natočen, se připojil jako Hermés, posel bohů. Lidem Hermés připadá jako zaměstnanec UPS, pro mladé Olympany je businessmanem ve skvěle padnoucím obleku, který bere polobohy na prohlídku svého kolosálního centra na třídění balíků.
Hermés je otcem poloboha Luka. „Luke způsobuje všechny ty problémy a oni ho musí najít,” říká Fillion. „Luke je nezbedný kluk a to láme Hermovi srdce. Ale vidíme, že bohové nejsou krutí. Aspoň špetku citu u nich najdeme.”
Fillion viděl Percyho Jacksona: Zloděje blesku a přiznává, že byl potěšen, když zjistil, že se chystá druhý díl. „Je úžasné, být fanoušek něčeho, čeho se potom můžete účastnit.”
Taxi z pekla
Percyho cesta za Zlatým rounem začíná v okamžiku, kdy Annabeth zavolá taxi - uprostřed lesa - a taxi se najednou odkudsi zničehonic objeví. Taxi řídí Šedé sestry, tři čarodějnice, které mají dohromady pouze jedno oko.
Missi Pyle, která hraje spolu s Mary Birdsong a Yvette Nicole Brown záhadné taxikářské sourozence, říká: „Nepotřebujeme nezbytně to oko, abychom mohly řídit, ale rády si ho půjčujeme. Šedé sestry jsou slepé k tomu, co vidí lidé, ale když si nasadí oko, skutečně vidí.” Během nervy drásající cesty poskytnou Šedé sestry Percymu informace, které se ukáží být neocenitelnými.
Pyle, Birdsong a Brown trávily denně 5 hodin v maskérně, kde se měnily v Šedé sestry. Podle návrhu maskérského kouzelníka Williama Terezakise byly Šedým sestrám v maskérně upravovány hlavy, paže a dokonce i nohy. Maskérský tým vytvořil prázdné oční důlky tam, kde měly být oči.
K natočení scén s Šedými sestrami bylo použito šest taxíků Checker (zhruba z let 1969-1982). Z Arizony dovezená auta byla nabarvená a uzpůsobená tak, aby připomínala taxíky Checker z roku 1982.
Jak se natáčení chýlilo ke konci, pustil se do práce trikový tým. Trikový specialista Dan Kaufman, který byl nominován na cenu Akademie za svou práci na filmu District 9, začal na projektu pracovat asi šest měsíců před začátkem natáčení. Během postprodukce pracovaly na CG prvcích stovky trikových specialistů. Většinu počítačové animace vytvořilo animační a trikové studio Rhythm and Hues.
Trikové prvky jsou přítomny téměř v každém záběru filmu, od odstranění zpomalovacích popruhů a bezpečnostních lan, která herci používali při natáčení akčních scén, až po vytvoření kouzelného mořského koníka (který má koňskou hlavu a trup a stříbřité rybí tělo s šupinami a ploutvemi), kolchidského býka, mantichory, oka Kyklopa Tysona a Chirónovy koňské a Groverovy kozlí spodní části těla. Podle Kaufmana bylo cílem „radši VFX záběry integrovat, než je přemoci. Chtěli jsme, aby vizuální efekty film pozvedly a dodaly mu mystický a mýtický náboj.“
Mechanický kolchidský býk je stroj, který se pohybuje stejně mrštně a rychle jako skutečný býk. Kaufman říká „kromě animace kolchidského býka jsme ještě vytvářeli choreografii jeho pohybů na scéně. Ten býk měří v ramenou skoro 2,5 metru a váží tisíce liber, je masivní a vy musíte přemýšlet o tom, jak se bude hýbat a útočit a jak na sebe budou s různými herci vzájemně reagovat. Percyho býk vláčí, Annabeth ho bodne a Clarisse na něj vyskočí - pro každou z těchto interakcí máme rozdílnou metodiku.”
Podle Kaufmana trikové efekty „umožňují udělat věci, které třeba mohou být skutečné, skutečnými. Percy Jackson: Moře nestvůr se odehrává v našem světě, právě teď, ale ukazuje jiný, skrytý svět, který je přesto součástí světa našeho. Nadpřirozené prvky krásně zapadly do našeho světa a vypadají jako skutečné. Například mořský koník vypadá jako mýtické mořské stvoření, ale zároveň vypadá tak skutečně, jako velryba.”
Jeden muž, dvě monstra
Se svými skoro 190 centimetry je Robert Maillet těžko k přehlédnutí. Urostlý herec hraje v Percym Jacksonovi: Moři nestvůr dvě role, ale publikum neuvidí jeho tvář ani v případě legendárního Kyklopa Polyféma, ani jako Lukova obludného kumpána Laistrygoniana.
Alec Gillis, filmový maskér, vytvořil (společně s Tomem Woodruffem, Jr.) vzhled Polyféma a Orákula. Co se týká Orákula, říká Gillis „cílem bylo, aby vypadalo jako součást svého prostředí. Chtěli jsme, aby vypadalo skutečně, a to bylo jedním z důvodů, proč jsme se rozhodli jej vytvořit animatronicky. Další postavy byly ztvárněny namaskovanými herci, Orákulu jsme ale chtěli dát odlišný vzhled, částečně i proto, že má prázdné oční důlky a vypadá jako kostra, což se nedá dobře udělat s lidmi. To nás vedlo k tomu, že jsme vytvořili animatronickou loutku.”
Loutku Orákula obsluhovali čtyři lidé - dva pomocí dálkového ovládání, které umožňovalo rádiově kontrolovat jeho mimiku a dva přímo za použití provázků (např. jako klasická loutka) nebo kabelů.
Stavba tábora polokrevních a ostatních magických scén.
Na vybudování fantastického mytologického světa Percyho Jacksona: Moře nestvůr pracoval výtvarník Claude Paré, tři návrháři scény a armáda umělců, tesařů, malířů a architektů. Ti vybudovali řadu monumentálních scén, včetně venkovního amfiteátru s 200 místy; 13 metrů vysoký trenažér (inspirovaný středověkým návrhem Leonarda da Vinciho); starobylou vesnici, ve které se nacházel tábor polokrevných; brloh Kyklopa Polyféma a jeho okolí, opuštěný zábavní park na Polyfémově ostrově.
V říjnu 2011 začal Peré se svým týmem šest měsíců trvající přípravné práce. Jak se blížil začátek natáčení, na stavbě kulis se podílelo 200 až 400 lidí. Paré se svým týmem vytvořil větší část tábora polokrevných v Parku Roberta Burnabyho na předměstí Burnaby ve východním Vancouveru. „Rozloha parku a jeho otevřená plocha nám dala obrovskou příležitost vytvořit tábor jako něco, co nezná hranice,” říká Paré. „Tábor polokrevných musí být magický a proto jsem z něj chtěl udělat místo, kde byste si přáli trávit své dovolené. Koloseum bylo postaveno nad tenisovým kurtem a v zalesněném okolí jsme postavili pět chat. Věž trenažéru se tyčila 13 metrů nad parkem.“
Scény z obrněné lodi, z kanceláře pana D ve Velkém domě, z Atiky, kde Percy potká Orákulum, cesta taxíkem Šedých sester, vnitřnosti mořských příšer Charybd a scény z Polyfémova brlohu byly všechny natočeny v kulisách Mammoth Studios v Burnaby. Exteriéry velkého domu pana D byly natáčeny ve Foxglove, úžasném sídle a farmě v Langley poblíž Vancouveru, interiéry jeho kanceláře byly natočeny na zámečku v okolí Shaughnessy poblíž Vancouveru. Scény z Washingtonu, D.C. byly snímány v neoklasicistní Art Gallery a v jiných lokalitách Vancouveru; scény z Chesapeake Beach byly natáčeny na Ambleside Pier v západním Vancouveru.
Percy Jackson: Moře nestvůr byl natáčen v období od dubna 2012 do poloviny června ve Vancouveru v Britské Kolumbii a poté se produkce přesunula do New Orleans v Louisianě, kde natáčení pokračovalo do konce července.
Oživení opuštěného zábavního parku
Poté, co Percy a jeho přátelé unikli ze spárů Charybd, strašlivých mořských nestvůr, zjistí, že se ocitli na Polyfémově ostrově. Když se vylodí, vydají se na průzkum podivného, zničeného místa a objeví zpustlý zábavní park „Circeland”. Park vybudovaly kouzelné nymfy, ale byl uzavřen ještě v den slavnostního otevření, jakmile se zjistilo, že Kyklop Polyfémos, obyvatel ostrova, požírá návštěvníky parku.
Když filmaři začali uvažovat o možných místech, které by byly vhodné pro Polyfémův ostrov a pro „Circeland”, jedním z prvních nápadů byl zábavní park Six Flags Jazzland ve východním New Orleansu, který byl natrvalo uzavřen v roce 2005 z důvodu škod, které v něm napáchal hurikán Katrina. Brzy poté prohlásilo Six Flags park za naprosto zničený a natrvalo jej uzavřelo. Správu majetku převzalo město New Orleans.
Sedm let po uzavření parku si příroda vzala zpět velkou část plochy, která byla teď pokrytá silným podrostem. Z polorozpadlých střech vyrůstal plevel, který pokrýval i zničená světla a okna a široké betonové chodníky. To, co zbylo, pokrývaly vrstvy maleb a graffiti. Existující laguny a jezírka, která byla vybudována pro už dlouho nepoužívané vodní sjezdy, dodávaly parku vzhled strašidelného zpustlého ostrova, takového, jaký si filmaři představovali.
Jazzland byl perfektním „Circelandem.”
Filmaři se v parku zaměřili na několik oblastí, včetně obrovské horské dráhy, přilehlé oblasti pláže Pontchartrain Beach, Cajské oblasti a regionu Ozark. Z těchto hlavních oblastí odstranili hustý porost a pustili se do odchytu velkého množství skutečných mořských „příšer“ - aligátorů a hadů - kteří park obývali.
Znovuzavedení elektřiny a osvícení Jazzlandu poprvé od zasažení Katrinou v srpnu 2005 vyžadovalo obrovský příkon energie. Trvalo to déle než tři týdny, než 11 elektrikářů s veškerým strojním vybavením připravilo cesty, stavby a plochu zábavního parku pro natáčení.
Během každé ze 14 nocí natáčení rozsvítili filmaři dlouho potemnělý Jazzland a nebe nad východním New Orleans. Obrovská záře miliónu wattů byla vidět na míle daleko, což dalo vzniknout dohadům o tom, že se park připravuje na znovuotevření. Po dokončení natáčení oznámila Texas Development Group, že na park uzavřela dvouletou nájemní smlouvu platnou od září 2012, aby zjistila, zda plocha o rozloze cca 37 tis. m2 může být využitá jako kombinace outletových obchodů a zábavního parku.
Moře nestvůr na moři
Po příjezdu do New Orleans v Louisianě se štáb přesunul k jezeru Pontchartrain, kousek severně od města, kde pokračoval v dalším natáčení.
Když Luke spolu s dalšími polokrevnými zrádci unesou Grovera, pátrání po Groverovi donutí Percyho, Annabeth a Tysona kočírovat mořského koníka přes oceán na Lukovu luxusní jachtu Princezna Andromeda, kde, jak se domnívají, Luke Grovera drží. Trojice přátel se vplíží na palubu, kde objeví Zlatou schránu - a Lukův plán na oživení Krona - ovšem brzy jsou objeveni a uvězněni.
K natočení scén na Andromedě použila produkce 50 m dlouhou, 8,5 m širokou třípatrovou jachtu s názvem Wheels, která kotví na jezeře Pontchartrain v South Shore Harbor.
Kostýmy na cestu
Držitelka nominace na cenu Akademie, kostýmní výtvarnice Monique Prudhomme říká, že život na táboře polokrevných je „životem v džínsech a tričkách. Je to život v souladu s přírodou.” Poukazuje na to, že kostýmy odrážejí nesmrtelnost bohů - tak, jak žijí v současném světě. Brnění a chrániče jsou inspirovány paintballem, BMX a skateboardingem.
Prudhomme také oblékla některá mýtická stvoření a nestvůry. „To byla zajímavá zkušenost, museli jsme spolupracovat s lidmi, kteří vytvořili mechaniku těchto nestvůr, a ujišťovat se, že všechno dohromady sedí,” vysvětluje. Každopádně musela Prudhomme se svým týmem vytvořit 2 000 kostýmů pro postavy od polobožských obyvatel tábora polokrevných, přes taxikářské Šedé sestry, Kyklopy, hordy nestvůr, zombie a celou řadu bohů a hrdinů.