Šestnáctiletý Jay přicestoval ze Skotska do amerického Colorada 19. století, aby pátral po ženě, kterou miluje. Evropskému zelenáčovi dělá společnost nájemný zabiják Silas, který souhlasil, že ho za úplatu na cestě ochrání. Divoký západ však není místo, kde by věci vycházely přesně podle plánu, a tak Jay zažije během svého putování celou řadu zvratů v nekompromisním duchu tohoto vysoce autorského westernu. Slow West, který se mimochodem natáčel na Novém Zélandu, je western ostrý jako sůl v ráně.
Staré dobré westerny z dřívějších dob, protože jestli tenhle inovativní a rádoby originální styl vyprávění a interpretace výrazových prostředků bude pokračovat, bude to opruz první kategorie. Moderní vizuál je fajn a finále filmu taky. Jinak je to ale k uzoufání slow.
Western Slow West na rozdíl od mnohých jiných
filmů téhož žánru prostředí a dobu Divokého západu
nijak neromantizuje. Násilná smrt člověka je tu na
denním pořádku, ale skoro nikdy v tom není nic
heroického, spravedlivého nebo osudového. Lidé
umírají často kvůli penězům, ale také z rozmaru
nebo nedorozumění. V takovém chaotickém světě
má Jay najít svou lásku, mladou Rose… A celá situace
se ještě dál komplikuje.
Jay a Rose spolu vyrůstali. S postupem let toto
přátelství přerostlo z Jayovy strany v něco hlubšího.
Po jedné nešťastné nehodě však musí Rosin otec
společně s dcerou ze Skotska zmizet. Jay se nechce
smířit s tím, že už svou lásku nikdy neuvidí, a tak se
rozhodne, že se za Rose vydá.
Jayovým průvodcem se v nepřátelském, nevyzpytatelném
prostředí stane málomluvný Silas. Jeho
motivace je jasná - skotský mladík mu za jeho
průvodcovské služby platí. Avšak Silas má i svou
vlastní motivaci, proč s Jayem po Rose pátrá. Do
toho všeho se připlete potetovaný Payne, který má
se Silasem nevyřízené účty z minulosti. Jay se tak
ocitá ve světě, kde je takřka nemožné určit, komu
může člověk věřit.
„V příběhu je důležitá perspektiva Evropana, který
do Ameriky přijíždí poprvé,“ vysvětluje John Maclean,
režisér a zároveň scenárista snímku. „Ta pak
rámuje příběh o dospívání a mladické lásce.“
Do kontextu příběhu se dostala i jiná témata - situace
původního obyvatelstva nebo bezohlednost, se
kterou se novopečení obyvatelé, pocházející z Irska,
Skotska, Německa a Švédska, v Americe zabydlují.
„Nechtěl jsem klást na tyto motivy příliš velký důraz.
Namísto toho probublávají někde pod povrchem,“
vysvětluje Maclean.
Ačkoli divák objeví ve Slow West celou řadu prvků
pojících se s westernem, Maclean je ohledně žánrového zařazení otevřený i dalším možnostem: „Když
jsem film připravoval, zajímal jsem se hodně o surrealistické
a pohádkové postupy. Slow West bych tak
spíš nazval evropskou road movie.“

Příbuznost s klasiky westernového žánru Maclean
přesto nezapře. Velmi dobře se to dá doložit třeba
na scéně v obchodě odehrávající se v první třetině:
Jay se Silasem se stanou svědky amatérského přepadení:
manželský pár přistěhovalců, kteří umí jen
pár slov anglicky, vytáhnou zbraň na majitele, který
je přistihl při krádeži jídla. Situace je takřka neřešitelná
- ani jeden ze zúčastněných nemůže ustoupit.
Při divoké přestřelce nakonec zemře jak dvojice,
tak majitel. Silas vyvázne se zdravou kůži jen díky
Jayovi, který je nucen zastřelit mladou ženu… Celá
situace pak ještě dostane závěrečnou pachuť v momentě,
kdy Jay a Silas vyjdou ven a na cestě před
obchodem uvidí dvě hladové děti, které čekají, až se
jejich rodiče vrátí… V Macleanově pojetí Divokého
západu neexistuje správné rozhodnutí. Existují jen ta
špatná a horší.
Producent snímku, Iain Canning, oceňuje právě
Macleanovu inovátorskou práci s žánrovou tradicí:
„Bylo zábavné použít prvky, díky kterým se americký
western celosvětově proslavil, a přidat k nim některé
evropské filmové postupy. Amerika se v té době
teprve rodila. Lidé, kteří sem přišli, si naivně mysleli,
že začnou znovu, s čistým štítem, ale jejich špatné
činy je nakonec stejně dostihly.“
Právě motiv hříchu, před kterým člověk neuteče ani
za oceán, hraje důležitou roli v příběhu mladé dvojice.
Jayova láska Rose a její otec měli k odchodu do
Ameriky dobrý důvod, ale ani tady nejsou v bezpečí.
Hlavního hrdinu Jaye ztvárnil devatenáctiletý Kodi
Smit-McPhee, který však na stříbrném plátně není
žádným nováčkem. Hrál například ve snímcích
Cesta nebo Ať vejde ten pravý. „Znal jsem Kodiho
filmy a věděl jsem, že je dobrý, ale ve Slow West
je naprosto skvělý. Navzdory svému mládí dokázal
naprosto porozumět své postavě,“ pochvaluje si
režisér. Mladá herecká hvězda oceňuje především
to, že film není jen o efektní akci: „Je tu určitě westernová
podstata - na plátně uvidíte hodně přestřelek
a krve. Slow West je ovšem výjimečný v tom,
že je odvyprávěný z hlediska mladého člověka. Tím
pádem se tu dostávají ke slovu nepřikrášlené, syrové
emoce.“

V této souvislosti zmiňují světoví recenzenti příbuznost
se snímkem Opravdová kuráž, který režírovali
bratři Coenové. Na rozdíl od Kuráže však Slow West
víc akcentuje témata hledání, dospívání a ztráty
iluzí. Co se týče dalších referencí, zmiňuje režisér
Maclean celou řadu vlivů: „Důležité pro mě byly
knihy autorů jako Mark Twain, Nathaniel Hawthorne
nebo Ambrose Bierce, kteří psali o prvních amerických
osadnících a jejich postojích k původním
obyvatelům. Nakoukával jsem samozřejmě i klasické
westerny jako V pravé poledne, Shane, Červená
řeka nebo Ocelový oř. Ve vizuální složce jsem se pak
částečně inspiroval také ranou ruskou a japonskou
kinematografií.“
V otázce hereckého obsazení Silase měl Maclean
jasno - od začátku chtěl, aby roli zkušeného profesionálního
zabijáka ztvárnil Michael Fassbender, se
kterým spolupracoval už na dvou svých krátkometrážních
filmech Muž na motorce a Loupež poslepu:
„Michael se zapojil do projektu už při prvních
verzích scénáře. Byl jsem za to rád, protože přišel
s několika dobrými dramaturgickými nápady. Chce o své postavě vědět všechno, takže člověk je nucen
začít přemýšlet o příběhu víc do hloubky. Postava
Silase mohla být jen mlčenlivým násilníkem, ale
Michael mu dodal určitou vnitřní zranitelnost.“
Právě Silas projde za celý film největší proměnou.
Díky trochu naivnímu Jayovi si uvědomí, že život
není jen o přežívání. Sám Fassbender, který byl
zároveň jedním z výkonných producentů filmu,
k tomu dodává: „Silas v životě neprožil něco jako
lásku nebo přátelství. Je zahořklý, cynický a nemá
potřebu tento svůj postoj nijak přehodnocovat.
Až s příchodem Jaye si uvědomí, že v životě jsou
i důležitější věci než jen peníze. Sám Silas je
zkušený, dokáže se přizpůsobit a přežít. Jay by
byl bez něj ztracený a pravděpodobně brzy mrtvý.
Silas si tak směrem k mladíkovi vyvine určitý pocit
zodpovědnosti.“
Producent Canning oceňuje, že měl příležitost
s Fassbenderem spolupracovat: „Michael je takový
herecký chameleon. Dokáže ztvárnit postavu tak,
že jste schopni z náznaků vyčíst, čím si prošla,
co za sebou táhne… Tahle jeho tvůrčí empatie je
naprosto jedinečná.“
Hlavního záporáka, potetovaného Payna, si zahrál
Ben Mendelsohn. Payne nemá na rozdíl od Silase
žádnou šanci, že by mohl svůj dosavadní život nějak
přehodnotit - je klasickým žánrovým padouchem.
Se Silasem kdysi spolupracovali, ale jejich cesty se
rozdělily. Neviděli se několik let a až společný zájem
motivovaný odměnou je opět na chvíli spojí. Režisér
Maclean na Mendelsohnovi oceňuje především
schopnost ztvárnit postavu, u které si divák není
jistý, jestli by ji měl milovat nebo nenávidět: „Přesvědčil
mě svým výkonem v australském dramatu
Království zvěrstev. Dokázal v něm zahrát někoho,
kdo má v sobě těžce definovatelné, avšak viditelně
probleskávající nebezpečí. A něco podobného jsem
potřeboval i u Payna.“

Postavu Rose, kvůli níž Jay celou nesnadnou cestu
podniká, si zahrála mladá novozélandská herečka
Caren Pistoriusová, která musela kvůli roli natrénovat
skotský přízvuk. Režisér se pro ni rozhodl
po sérii castingů právě na Zélandu a v Austrálii.
Její postava je výjimečná především v tom, že není
pasivní obětí, jež čeká na muže-zachránce. Naopak
dokáže vzít osud do vlastních rukou. „Není to typická
dívka v nesnázích. Je to typická dívka s brokovnicí,“
komentuje to Maclean. „Ve westernech je sice celá řada silných, statečných žen, ale ty se chovají
dost chlapsky. Chtěl jsem mít hrdinku, která je
křehká a ženská, ale zároveň se dokáže v pravý čas
zapojit do akce a vyřešit problémy, které za sebou
muži nechali.“ Producent Canning k tomu dodává:
„Caren dokázala svým výkonem narušit westernová
klišé o ženských hrdinkách. Její postava má v sobě
velkou vnitřní sílu.“
Slow West se nenatáčel v Americe, jak by divák
nejspíš čekal, ale na Novém Zélandu. S místní
pozoruhodnou přírodou měli producenti zkušenost
už z doby, kdy tu natáčeli televizní minisérii Top of
the Lake, pod kterou je podepsaná slavná oscarová
režisérka Jane Campionová. Namísto velkolepých
hor a rozlehlých jezer však tvůrci Slow West pracovali
s lokalitami březových lesů, plání a říčních
břehů. Scénografii měl na starosti Kim Sinclair,
který pracoval na snímcích jako Avatar nebo
Poslední samuraj. Jeho pojetí scény dobře odráží
proměny hlavního hrdiny Jaye. Divák s ním putuje
od útulných interiérů do přírody, která není zdaleka
tak mírná a romantická, jak si mladík představoval.
Zajímavá je i proměna protagonistova oblečení.
Jay začíná svou pouť v obleku, v němž působí
směšně a nepatřičně. Postupně se však začíná
svým vzhledem čím dál tím víc přibližovat ostatním
mužům Divokého západu: má sako po mrtvém muži,
dostane kovbojské boty… Právě boty mu pak brání
v závěrečné scéně rychle běžet, a zachránit tak
obklíčenou Rose. V okamžiku, kdy Jay obuv odhodí,
vidí v něm divák opět toho zamilovaného poblázněného
kluka. Podobně zajímavou kostýmovou proměnou
projde i sama Rose. Upjaté šaty, které nosila
ve Skotsku, nahradí v Coloradu jednoduché mužské
oblečení - košile a kalhoty s kšandami. V tak náročném
prostředí si mladá žena nemůže dovolit ztrácet
čas se sukněmi a spodničkami.
Pozornost si pak určitě zasluhuje i hudební složka
snímku. „Nechtěli jsme použít typickou westernovou
hudbu. Namísto toho jsme sáhli po některých
prvcích z gospelu, blues a dobové skotské hudby.
Je to takový mix, ale zdá se, že to funguje.“