Hrdinkou fantastické komedie, odehrávající se v roce 1999, je ruská dívka Klára, která emigrovala s rodiči do Izraele. U nové žákyně školy Goldy Meierové se postupně začnou projevovat zvláštní psychické dispozice. Nejprve ovlivní výsledky písemné zkoušky. Učitel i ředitel školy pojmou podezření, že v tom mají prsty dva třídní darebáci Tikel a Rosenthal. Postupně se však ukazuje, že vše je dílem Kláry, která stále více zasahuje do života školy i městečka, kde žije. Někteří se jí i její schopnosti předvídat budoucnost bojí, jiní s ní spojují své sny a naděje. Dívka může ovlivnit blížící se ničivé zemětřesení: učitel ví, že se všechno může změnit, když se Klára poprvé zamiluje. A mezi Klárou a Tikelem opravdu začíná vznikat láska...
Odvážná, přitom ale funkční forma. Úspěšně balancovali na hraně, malý úkrok stranou a sklouzlo by to do trapnosti, což se nestalo. Vyjma nadlimitní dávce citu pro nadsázku jsem tady ale žádná další výrazná pozitiva neobjevil. Bylo to nevšední, ale nijak zásadní a snad z důvodu odlišné mentality místy obtížně srozumitelné.
Ori Sivan a Ari Folman (rozhovor)KDY VZNIKL NÁPAD NATOČIT FILM PODLE NOVELY PAVLA KOHOUTA?
FOLMAN: První hebrejské vydání novely vyšlo přibližně v roce 1987, kdy jsem studoval na universitě a hledal originální způsob jak balit holky. Byl jsem šokován když jsem zjistil, že jedna z dívek které jsem uháněl a které jsem dal knihu Svatá Klára řekla, že jakmile dočetla knihu tak zažila určité podivné mátožné stavy.
V ten samý den jsem koupil všechny výtisky " Svaté Kláry", které byly na skladě, asi 200 kusů a rozdal je všem dívkám, které jsem potkal. Výsledky byly ohromující . . .
SIVAN: A potom jednou dal Ari jeden výtisk knihy manželů Kohoutových mojí ženě. Našel jsem ji v mdlobách v koupelně na podlaze. V ten samý den jsem věděl, že podle této knihy musím natočit film.
ORIGINÁLNÍ PŘÍBĚH JE VELICE VÝCHODOEVROPSKÝ A UKAZUJE FRUSTRACE A NEDOSTATEK POKROKU V SOVĚTSKÉM REŽIMU. JAK SE TO TÝKÁ IZRAELE A VROUCÍHO STŘEDOZEMNÍHO REGIONU ?
SIVAN: Pravda je, že izraelská adaptace díla manželů Kohoutových nám zabrala tři roky. Ale vlastně je to kombinace východoevropského a izraelského středozemí, ve které je, podle mého názoru, nádhera a jedinečnost filmu. Upustili jsme od silného evropského pocitu rodiny hrdinky Kláry, zatím co ostatní děti a učitelé reprezentují izraelskou fantazii dobytí a úspěchu ve velmi tvrdém a tvořivém světě.
PŘESTO ALE KRAJINY A BARVY VE FILMU ZŮSTÁVAJÍ VELMI EVROPSKÉ.
FOLMAN: Je to tím, že kameraman je z Ruska a přesto, že během natáčení celé dny klel hebrejsky a jedl kořeněná jídla, je jeho orientace stále velmi evropská a Ruská. Potom co natočíte 20 filmů v Rusku je těžké se najednou zbavit věcí se kterými jste léta spojeni.
SIVAN: A je to určitě ještě těžší, když na konci každého natáčecího dne vypijete pět šálků čaje s vodkou.
KDYŽ JSEM FILM VIDĚL, S ÚDIVEM JSEM ZJISTIL, ŽE VLASTNĚ POJEDNÁVÁ O LÁSCE, SNECH, NOSTALGII DĚTSTVÍ . . .
SIVAN: Myslím, že každý si může ve filmu najít to co opravdu hledá . Pro děti je to něco velmi reálného - hledání první lásky a pro dospělé je to dychtivost po dětství a neuskutečněné lásce jejich mládí.
FOLMAN: Když věnujete větší pozornost dospělým, zjistíte, že lžou v průběhu celého filmu - od okamžiku kdy otevřou ústa až do závěrečných titulků. A jejich lži jsou vždy nějak ve vztahu k lásce. Kdo by nechtěl věřit, že spal s Edith Piaf na vrcholu její slávy a kdo by nechtěl věřit, že porazil Bobbyho Fischera v šachu v době kdy byl na vrcholu slávy.
ODKUD VE SKUTEČNOSTI POCHÁZEJÍ MONOLOGY - UČITELŮV O PORÁŽCE BOBBYHO FISCHERA A ŘEDITELŮV O EDITH PIAF?
SIVAN: Příběh o Bobby Fischerovi pochází z našeho dětství. Asi 100 dětí v naší čtvrti pobíhalo okolo a vyprávěly tenhle idiotský příběh jak porazily Bobbyho Fischera v šachách ve vlaku, nebo na toaletě na letišti, nebo na koncertě Davida Cassidyho v Londýně . . . A Edith Piaf ? Vždyť ona opravdu spala s půlkou světa, nebo snad ne ?
VE FILMU JE SVĚT DOSPĚLÝCH JAKSI ŠÍLENÝ A PERVERZNÍ. CHODILI JSTE, KDYŽ JSTE BYLI MLADÍ DO TAKOVÉ ŠKOLY JAKO JE VE FILMU?
SIVAN: Měli jsme učitele, kteří byli mnohem perverznější a školy, do jakých jsme chodili, byly mnohem šílenější, než můžete vidět ve filmu.
FOLMAN: Kromě toho , kdybychom napsali scénář o našem dětství, lidé by říkali, že to je science fiction a že jsme fantazírovali . . . že takové věci se neděly. Je velmi těžké slovy popsat šílenost, která existovala v izraelském školském systému v sedmdesátých letech. Když teď na to myslím, derou se mi do očí slzy.
JE DÍVKA, KTERÁ VE FILMU HRAJE KLÁRU, OPRAVDU RUSKÁ IMIGRANTKA?
SIVAN: Ano, opravdu je. Asi před deseti měsíci a devíti sty konkursy jsme uvázli v dopravní zácpě, bylo 40ti stupňové horko, cítili jsme se zoufale, když tahle skvěle vypadající dívka, kterou jste viděli ve filmu, přijela na kolečkových bruslích k našemu autu a ptala se jestli nechceme koupit domů pro naše ženy růže. Ty růže byly černé. Velmi zvláštní. Hned jsme si ji zařadili.
JAK MOHOU DVA TAK EXCENTRIČTÍ REŽISÉŘI PRACOVAT SPOLU?
FOLMAN: Je to velmi pestré. Když jsme psali scénář, měli jsme v našem studiu velký pink-pongový stůl a hned vedle psací stroj. Celý jeden rok jsme kombinovali psaní dialogů s hraním pingpongu. Když jsme se při natáčení neshodli, natočili jsme dvě verze a když jsme se i potom nemohli dohodnout ani ve střižně, objednali jsme pizzu, zaplatili muži z roznáškové služby 10 dolarů navíc, posadili ho do křesla a nechali ho rozhodnout. Všichni tito lidé s divnými jmény, kterým děkujeme, jsou uvedeni v závěrečných titulcích. Je tam uvedeno asi padesát chlapů, kteří nám dováželi pizzu.
SIVAN: Jestli chcete znát celou pravdu, tak jsme také najali soudce. V jedné z těch soudných nocí, kdy jsme spolu nesouhlasili, jsme se na něj vrhli uprostřed noci a on musel přijít a vynést rozsudek. V čase, kdy se střih dokončoval, už nás chtěl ze zoufalství zavraždit.
VRAŤME SE TEĎ K FILMU. V KRITICKÉM MOMENTU FILMU KLÁRA MUSÍ VYMĚNIT SVÉ NADPŘIROZENÉ SCHOPNOSTI ZA PRAVOU LÁSKU. CO BYSTE DĚLALI NA JEJÍM MÍSTĚ VY?
SIVAN: Tato myšlenka mě pronásleduje celý život. Žiji se ženou, která má nadpřirozené schopnosti a já se vždycky ptám sám sebe, jestli mě opravdu miluje.
V případě, že ano, tak jak by mohla mít tak neuvěřitelné schopnosti ? Potom možná není z planety Země. Možná je E.T. a jestli ano, umějí lidé na její planetě milovat?
Milují ženy, muže, majonézu, sushi . . . ?
FOLMAN: Vyměnil bych, v minutě, nadpřirozené schopnosti za lásku.
Pravda je, že se mi to už stalo, ale nikdo se mě na to neptal. Stalo se to když mi bylo 13, vždycky jsem přesně věděl kdy se lidé začnou smát, když v televizi mluvil Archie Bunker. Potom jsem se zamiloval do dívky o 10 let starší. Od toho momentu už jsem nemohl více předpovědět kdy se lidé začnou smát něčemu ,co řekl Archie Bunker. Všechna má síla zmizela. Za dvacet let jsem zjistil, že se na scéně změnili jen autoři a noví autoři byli vždycky nudní a neuměli psát vesele.
NEMOHU UKONČIT TENTO ROZHOVOR ANIŽ BYCH SE ZEPTAL NA TRIVIÁLNÍ OTÁZKU
O VAŠEM DALŠÍM PROJEKTU.
FOLMAN: Ještě přesně nevím o čem ten film bude, ale jsem si jistý, že se bude natáčet v Mexiku. Bude pojednávat o lásce, bude v něm mnoho hluku a pašeráků drog.