Když vůdce lidského odboje, John Connor, pošle seržanta Kyle Reese zpět do roku 1984, aby ochránil Sarah Connorovou a zachoval budoucnost, nečekaný zvrat událostí naruší časovou osu. Seržant Reese se ocitne v nové, neznámé verzi minulosti, kde se musí vypořádat s nepravděpodobnými spojenci, včetně nového terminátora T-800, tzv. Ochránce a s novými nebezpečnými nepřáteli na nečekané misi: musí zachránit budoucnost
Jak jsem čekal něco fakt nehorázně debilního, tak mě to nejen že příjemně překvapilo, ale taky mě to bavilo, a co víc, LIBILO se mi to. Nebudu se tady nijak tajit tím, že to považuji za naprosto zbytečný (a ano, nehorázně debilní) film, který vykrádá první dvě Cameronovy klasiky všude, kde může, ale prostě mi to přijde velmi překvapivě velmi dobré, dokonce bych to kvalitativně zařadil mezi někam jedničku a trojku, a to je opravdu slušné. Je to ždímačka jak peněz, tak herců, i všeho, na co si vzpomenete. Vtipy jsou laciné, nucené, fungují jen občas, zápletka je dementní, hlavně co se týče záporáka, ale na mě to prostě jako zázrakem nějak prapodivně fungovalo. Emilka Clarke je nehorázná kočka (mnohem větší, než v GoT) a Arnold... je prostě Arnold, král, který vládl celému filmu, ale jeho projevování emocí, hlavně ty dlouhé úsměvy, to jsem teda jako fakt nebral, poněvadž to nebylo vtipný. takže fajn. Mě to bavilo, líbilo se mi to. Asi ta vůbec největší sci-fi hovadina, jaká kdy vznika a čkoliv to překvapivě není pršvih, doufám, že z dalšího dílu rychle sejde, protože by toho už opravdu bylo moc a Terminátora navíc nejde ždímat donekonečna. Takže tak. 80%.
James Cameron vzkřísil slavnou terminátoří ságu už v roce 1984, v roce 1991 pak přidal pokračování, které ani po letech nestárne. Bohužel se poté odmlčel a další filmy už točili jiní tvůrci. Značka má ale silný kořínek, a proto tu máme nový pokus se stárnoucím exguvernérem.
Popisovat dějový souhrn nejnovějšího Terminátora by pravděpodobně způsobilo, že by na něj nemohl nikdo jít. Pokud se přesto nenecháte odradit, doporučuji před čtením recenze a především před návštěvou filmu snížit mozkovou aktivitu na minimum. Byli jste varováni :).
Tvůrci nového pokusu vsadili na nostalgii. Povolali Arnieho, vysvětlili, že může stroj stárnout a díky komplikovanému cestování v čase a úpravě minulosti z budoucnosti (ano, zní to šíleně) se dostáváme k tomu, co si v Hollywoodu myslí, že chceme vidět.
Po úvodu z daleké budoucnosti, kde si to na férovku rozdává John Connor se Skynetem, se dostáváme do roku 1984, kde prožíváme scény, které známe z prvního dílu. Nicmé...
Nová mise, nová hrozba, nový osud. Arnold je zpátky, lepší než kdy dřív. A spolu s ním je tu i nové výbušné pokračování série Terminátor. Ukáže se ale, že nečekané události změnily minulost, a je tak ohrožena budoucnost celého lidstva. Reese se musí spojit se Sárou a jejím "ochráncem" , aby zachránili svět a zabránili dalšímu vývoji terminátorů.
Genisys: Začátek
V roce 1984 na zem zavítal kyborg z budoucnosti. Jmenoval se Terminátor.
Mezi miliony diváků okouzlených touto novou filmovou ikonou byli i producenti
David Ellison a Dana Goldberg, kteří měli svou vlastní filmařskou budoucnost
zatím před sebou.
Ellison vzpomíná: “Terminátor a především James Cameron byli hlavním
důvodem, proč jsem se rozhodl dělat filmy; pro mě je prostě jedním z největších
filmařů všech dob. Myslím, že Terminátor 2 nastavil laťku tomuto žánru. Dostat
příležitost pracovat na filmové sérii, do které jsem se jako dítě zamiloval, a která
mě přiměla stát se filmařem, je splněným snem.”
Dana Goldberg dodává: “Když bylo oznámeno, že byla práva k Terminátorovi
k dispozici, samozřejmě, že jsme se o ně zajímali stejně jako mnoho dalších.
Je to neuvěřitelná filmová série. Zejména první dva Terminátoři jsou filmy, které
David i já ctíme. A ve Skydance děláme rádi filmy ve velkém stylu. Oživit Terminátora
jak pro diváky, kteří milovali originál, tak pro zcela nové publikum, byla příležitost,
kterou jsme si nemohli nechat ujít.”
S autorskými právy v kapse duo ze Skydance Productions začalo hledat
scénáristy, kteří by se tohoto mamutího projektu ujali. Oslovili scénáristku/producentku
Laetu Kalogridis a Patricka Lussiera. Kalogridis vzpomíná: “David a Dana
nás oslovili kolem Vánoc 2012 a naše první reakce byla ‘ne’, stejně jako naše
druhá i třetí. Řekli jsme ne, z úcty k filmovému světu Jamese Camerona. Pracovala
jsem s ním několik let, je mi inspirací osobně i filmařsky, a já jsem v žádném případě
nechtěla udělat nic, co by nerespektovalo jeho tvorbu. Terminátor je jeden z
nejúžasnějších sci-fi příběhů a Cameron je jedním z největších žijících filmařů.”
Ale společnost Skydance byla vytrvalá. Takže se Laeta Kalogridis nakonec
spojila se samotným Cameronem. Nejenže jí dal svolení a požehnání, ale nahodil
myšlenku, která spustila řetězovou reakci, nevyhnutelnou v každé velké přípravné
fázi. Poradil Laetě: “Udělej vše pro to, abys napsala dobrou roli pro Arnolda!” Patrick
Lussier komentuje: “Laeta se touto myšlenkou nakazila. Jakmile jsme začali
přemýšlet o možnostech příběhu a znovu se podívali na první dva Terminátory,
pochopili jsme, jak k tomuto světu a jeho postavám z hlediska dnešní doby přistupovat.”
Kalogridis pokračuje: “Cestování v čase je zakotveno v DNA materiálu,
který dává vzniknout možnostem alternativních vesmírů a různých časových rovin,
aniž bychom měnili původní materiál. Tyto příběhy existují a budou existovat i nadále.
Již se odehrály, ale můžete odvyprávět jiný příběh, který z nich vychází a
vydává se jiným směrem.”
Oba světy - globální politiky a filmové tvorby 80. let, které daly vzniknout
originálním filmům, se od té doby nesmírně změnily. Necelých pět let před pádem
Berlínské zdi Terminátor prohlásil: “Já se vrátím”. Využití plného potenciálu počítačem
generované grafiky a efektů bylo tehdy ještě na celá desetiletí vzdálené. Od
prvního pozemského dobrodružství T-800 uplynulo mnoho let a stejně tak se pro
filmaře otevřel bezpočet možností, jak se chopit Terminatora Genisys.
“Cameronovy filmy pro mě byly filmy studené války,” poznamenává Ellison,
“kdy analogie, která sloužila jako nadstavba příběhu, byla velmi podobná hrozbě,
kterou lidé pociťovali během této éry. Pokrok na poli umělé inteligence nám dává
příležitost aktualizovat tuto filmovou sérii pro dnešního diváka. Namísto toho, abychom
se osvobodili od Skynetu, vzdáváme se našeho soukromí, naší svobody,
našich informací. Stojíme ve frontách na nejnovější technologie a software. Základním
pravidlem bylo, vyjádřit se k tomu, co se vlastně dnes děje a to způsobem,
který je nový, zábavný i vzrušující - což jsme udělali. Podle mě je sci-fi nejvíce
efektivní, když využívá skutečných světových událostí a umístí je do fiktivního prostředí.”
Filmaři Genisys cítili, že v jádru toho všeho se nacházela ‘dysfunkční rodina’.
Její příběh totiž Cameron umístil mezi Terminátory, kteří hrozí potenciálním
vyhlazením lidské rasy. Stejný příběh zaujal režiséra Genisys, Alana Taylora.
Producent Ellison říká: “Museli jsme najít režiséra, kterému by záleželo na
postavách, ale i na této rodině. Ano “Terminátor” je akční film a my jsme byli rozhodnutí
toto očekávání naplnit. Existuje spousta lidí, kteří umí skvěle točit akční
filmy, ale jen hrstka z nich dokáže z protagonistů dostat skvělé herecké výkony.
My všichni máme rádi ‘Hru o trůny’ stanice HBO a domnívali jsme se, že ‘Thor:
Temný svět’ byl fenomenální. Když se objevil režisér Alan Taylor, chtěl vědět, jak
budou filmy s Terminátory vypadat, kolik se jich chystá a jak zrealizovat bojovou
scénu ve třetím dějství. Trval na tom, že milostný příběh a vztahy mezi postavami
musí fungovat. To vše nám sdělil během našeho prvního setkání. Řekli jsme si:
‘Dobře, to je ten správný člověk.’”
Taylora na tomto filmu lákala výzva - jak ho natočit: “Je to legrační,” přiznává
Taylor, “zvažoval jsem několik různých projektů, ale tohle byl první, kdy jsem
nedokázal na začátku přesně říct, jak na to: byla to hádanka, kterou bylo nutné
vyřešit a to pro mě bylo vzrušující a zajímavé. Je toho tolik, co si na Cameronově
světě oblíbíte a samozřejmě i toho, co si diváci již oblíbili. Zároveň se tento příběh
vyvíjí - musí se stát větším a pustit se do nových směrů. Na rozdíl od jiných filmových
pokračování, mi toto připadalo jako úplně nově rozehraná hra. Zajímalo mě,
jestli to zvládneme.”
Taylorova častá spolupracovnice, herečka
Emilia Clarke, vidí režisérův úspěch v jeho úctě k námětu a schopnosti ho udělat
relevantním. Emilia Clarke dodává: “Alanovi se podařilo spojit staré a nové, ale
také tomu dodat velmi citlivou, inteligentní interpretaci. Myslím, že jedním z jeho
cílů bylo, abychom se ptali, co to znamená být skutečně svobodní a jaká rozhodnutí
pro to musí naše postavy udělat. Myslím si, že původního Terminátora ctíme
a dokážeme ho představit i dnešnímu, novému publiku.”
Taylor vysvětluje: “Snažili jsme se začít v časové lince, kterou známe a pak
ji rozvést do nových směrů, aby to dávalo smysl, abychom poznali budoucnost,
jejíž záblesky jsme postřehli již v předchozích dílech. A pak jsme se ponořili do
minulosti, jejíž záblesky jsme také viděli v minulých filmech, ale tento snímek se
nás snaží zavést ještě hlouběji, na nepoznaná území, aniž bychom se dostali do
rozporu s některou z věcí, které již z mytologie tohoto filmu známe.”
Producentka Goldberg dodává: “Pro mě je skvělý sci-fi film vždy o něčem
víc než jen o velkých explozích a efektech. Stále si pamatuji, když jsem viděla
Terminátora poprvé a došlo mi ‘Oh wow, to je milostný příběh.’ Je to úžasný sci-fi
film s Arnoldem Schwarzeneggerem jako robotem zabijákem. Všechno to je neskutečné
a pro mě se to omezilo na jednu větu ‘Cestoval jsem v čase kvůli Tobě, Sarah.’ Cameron přišel na způsob, jak tento milostný příběh představit masovému
publiku prostřednictvím neuvěřitelného sci-fi filmu.
“Jeden z mých nejoblíbenějších momentů najdete v Terminátorovi 2, konkrétně
ve vnitřním hlasu Sarah Connorové, když mluví o tom, jak by byl Terminátor,
kterého tolik nenáviděla [v prvním filmu], perfektním otcem jejího syna. Nikdy
by ho neopustil, nikdy by mu neublížil, vždy by tam byl pro něj. V Cameronových
filmech najdete oboje, neuvěřitelnou vizuálnost i pevné zasazení v realitě a v jádru
toho všeho emocionální příběh.“
Úvodní scéna Terminatora Genisys představí finální útok na zbývající část
lidstva vedeného Johnem Connorem a Kyle Reesem. Tato scéna by se také dala
nazvat soumrakem lidstva. Dana Goldberg vysvětluje: “Film otevřeme Kyle Reesem
jako chlapcem, vysvětlujeme, co se stalo předtím, než se narodil. Že lidé byli
lhostejní a dovolili strojům, aby ovládly svět. Nakonec stroje rozhodly, že lidé jsou
pro ně hrozbou, převzaly kontrolu systémů protiraketové obrany a během Soudného
dne vyhladily tři miliardy lidí.“
Ve filmu se píše rok 2029. Příznivci hnutí odporu se shromáždí a věří, že
porazili Skynet. Vzápětí ale zjistí, že stroje vyvinuly a použily svou vlastní taktickou
zbraň schopnou časového posunu a odeslaly Terminátora zpět v čase, aby zabil
Sarah Connorovou, Johnovu matku, ještě předtím, než otěhotněla a porodila budoucího
vůdce lidského odboje.
Fanoušci filmové série bezpochyby poznají Terminátorův příjezd do Los
Angeles v roce 1984, ale také si brzy uvědomí, že se tento filmový příběh vydává
novým směrem.
David Ellison podotýká: “Rok 1984, do kterého se naše postavy v čase vrátí,
se od původního filmu liší. Vyšly totiž najevo skutečnosti, které ho pohánějí zcela
jiným směrem. Filmy této série se vždy odehrávaly v současnosti, ne v budoucnosti
nebo v minulosti. Náš film se tomuto uspořádání vymyká. A tak se skrz sled
událostí naše postavy ocitnou na cestě do roku 2017, ve snaze zabránit tomu, aby
Soudný den nikdy nenastal.”
Dana Goldberg přiznává: “Chtěli jsme zachovat respekt k postavám, které
Gale a James Cameron vytvořili. Když mluvíte o světě Terminátora,
bez ohledu na jeho časovou osu, vždy tu najdete Sarah Connorovou, Kyle Reese,
Johna Connora, Terminátora - i když tentokrát nebudou zcela identičtí s lidmi, které
znáte z předchozích dílů. To je přístup, který jsme zaujali a zůstali mu věrní i v
průběhu vývoje scénáře. Jsou tu všichni… jen ne přesně ti samí lidé, kteří se objevili
ve filmech dříve.“
Filmaři se ponořili hluboko do své sci-fi fantazie, když poměrně pečlivě
znovu vytvořili úvodní sekvenci přistání Kyle Reese v roce 1984, včetně bezdomovce
a psa. Ale spolu s tím dobře známým se objeví i T-1000, který předčí veškerá
divácká očekávání.
Goldbergová podotýká: “Reese se vrací do minulosti, jako to udělal kdysi
předtím, když mu bylo řečeno, že je Sarah Connorová bezmocnou ženou, která
pracuje jako servírka, ‘nebude mít ponětí, o čem mluvíš, ale musíš ji zachránit, i
když ti nebude věřit.’ Nejdříve ho pozdraví samotný Terminátor, což ho překvapí,
a nakonec se dostaví i Sarah. A je to její postava, která pronese slavnou větu,
‘Jestli chceš žít, pojď se mnou.’”
Obsazení budoucnosti, minulosti a přítomnosti
Podle Davida Ellisona: “Terminator Genisys není remake, není to restart ani
pokračování - je to vlastně nové pojetí založené na Cameronově zdrojovém materiálu.
Diváci vůbec nemusí znát předchozí filmy, tento příběh je na nich nezávislý.
Ale na fanoušky, kteří viděli první dva filmy, tu čekají mnohá velká překvapení.
Díky cestování v čase se vydáme na rozbíhající se časové ose do zcela nových
směrů.”
Co se týče hereckého obsazení, první na seznamu byla titulní postava. K
životu ji opět přivedl Arnold Schwarzenegger.
“Nemyslím si, že je možné natočit Terminátora bez Arnolda,” naznačuje Taylor.
“Já osobně bych si ho bez něj nedokázal představit. Něco na tom je, jak on a
Cameron tuto postavu vytvořili a během prvních dvou filmů prozkoumali různé
stránky jeho charakteru. V podstatě tak nastavili parametry tohoto filmového světa,
jeho mytologii. Bylo by pro mě opravdu těžké přemýšlet o filmu Terminátor bez
Arnolda.”
“Byl jsem velmi šťastný, že jsem se mohl znovu zapojit do tohoto filmu,”
přiznává Schwarzenegger. “Zavolali mi, aby mi sdělili, že David a Megan Ellison
získali práva a první věc, na kterou jsem pomyslel, byla: “Konečně dělají další pokračování!
A konečně jsem zase ve filmu! Zároveň mě potěšilo, kdo psal scénář.
Líbilo se mi, jakým směrem se ubíral hned od první stránky.”
Scenáristka Kalogridis říká: “Arnoldova postava je jako z ledu - jak se může
stát základem a srdcem příběhu, když v podstatě srdce nemá? Myšlenka, že Arnold
hraje Terminátora, který zestárnul, byla lákavá - čili nesnažit se dělat žádné
šílené CG věci, ale respektovat změnu v herci. Terminátor vždy patřil do své doby
- takže odvyprávět příběh v okamžiku a ve věku, který Arnold žije… to zajímalo
nás všechny. Lidská tkáň, která kyborga pokrývá, stárne, ale věk se projevil i v
jeho nitru díky jeho dlouholetým zkušenostem s lidmi. Měli jsme pocit, že by to bylo
zajímavé prozkoumat.”
“Je to jako s jízdou na kole,” směje se Schwarzenegger. “Okamžitě se vám
to vrátí. Vzpomínám si, když jsem si přečetl scénář a začal se učit repliky. Znovu
jsem mluvil jako stroj. Prostě do té postavy vklouznete.”
Producent Ellison dodává: “Nemůžete nazvat film Terminátor bez Terminátora.
V tomto filmu Arnold hraje postavu, která byla poslána zpět v čase, kdy bylo
Sarah Connorové devět let. Nebyl schopný zachránit oba její rodiče, ale zachránil
ji a vychoval ji. Stal se jejím opatrovníkem, strážcem a ochráncem. Bojovat po tak
dlouhou dobu ho trochu opotřebilo, má pár nepatrných závad. Jeho vzdělávací
procesor byl celou dobu zapnutý, takže když cestoval dopředu v čase, měl více
než 30 let na zodpovězení otázky: může se ve skutečnosti stát člověkem? Jak v
této pozici komunikuje se Sarah? A když se pak na scéně objeví Kyle a zamiluje
se do Sarah - jak ho to změní? Arnold se také objeví v některých úžasných akčních
scénách, vždyť je to Arnold! Myslím, že lidé ocení, že je zpět a v lepší formě než
kdy jindy.”
“Pokud máte k dispozici Arnolda, musíte ho využít zcela novým způsobem,”
tvrdí Taylor. “Nemůžete prostě udělat znovu totéž. Takže pro mě bylo velmi důležité,
že jsme na tuto postavu zaujali úplně jiný pohled. Že jsme ho vzali na místa,
kam by se předtím nikdy nemohl dostat. Víte, on se vyvíjí, dozrává a to nás přivedlo
ke zbrusu nové verzi této postavy.”
Vývoj této postavy byl něčím, co Schwarzenegger pečlivě promyslel: “Chráním
Sarah Connorovou a vše, co ji ohrožuje, zlikviduji. Takže jsem v některých
ohledech likvidátor, ale svým způsobem i ochránce. Musíte být velmi opatrní, jak
vše v každém okamžiku ztvárnit. Myslím, že mi pomohlo, že mám dcery - moje
první dcera se narodila, když jsme dělali Total Recall a teď jí je pětadvacet. Takže
když dospějete a stanete se otcem dvou dcer, hodně se naučíte, včetně toho je
neustále ochraňovat. Myslím si, že tato zkušenost mi hodně pomohla.”
Hluboké uznání pro Schwarzeneggera a jeho osobnost bylo stejně sdílené
mezi filmaři i herci. Jason Clarke vysvětluje: “Hodně jsem se od Arnolda naučil
nejen během natáčení, ale i díky tomu, že jsem prostě mohl být s ním. Ne, že by
si kladl za cíl být dobrým učitelem, ale je to profík a má velkou radost ze života. Je
to skvělý vypravěč, má zájem o spoustu věcí. Vidět ho znovu v této ikonické roli,
bylo skvělé. On celý tento projekt stmeluje.”
Do role Sarah Connorové filmaři vybrali Emilii Clarke. “Známe se dlouho,”
usmívá se Taylor, zjevně šťastný, že může znovu spolupracovat s jeho hvězdou z
Hry o trůny.
Producent Ellison poznamená: “Všichni máme rádi Hru o trůny. V Emilii je
síla a smysl pro čest a vznešenost. To jsou vlastnosti, kterým se nedá naučit. Buď
je máte, nebo ne. Myslím, že tyto atributy se výborně hodí pro Sarah Connorovou,
kterou považuji za klíčovou ženskou hrdinku v kinematografii.”
Emilia Clarke souhlasí se svými kolegy, když říká: “Arnold je to první, co
vám přijde na mysl, když řeknete Terminátor. Nemůžete to udělat bez něj. Na scénáři
se mi nejvíce líbil vztah mezi Sarah a jejím ochráncem. To je jádrem příběhu.
Je to krásné. Máme možnost vidět jeho postavu ve zcela novém a nádherném
světle. Chránit ji po celou dobu ho obměkčilo, samozřejmě, až na momenty, kdy
se ji někdo pokusil zabít. To ho neobměkčilo vůbec!“
Zatímco opatrovnictví Sarah má velký vliv na ochránce, jeho přítomnost
také ovlivnila Sarah. Jason Clarke se domnívá: “V Emiliině ženskosti se skrývá síla
- Sarah, kterou vidíme nyní, je jiná. Nemusela vyrůstat bez silného vlivu rodičů.
Myslím, že má trochu více sebedůvěry, nejen paranoiu a strach, že se ji někdo
snaží zabít. Je v ní trochu více ‘městské ženy’, to myslím pomáhá - vidíte, jak se
zamilovává do Reese.”
Scénáristce/producentce Kalogridis se líbilo nejen tvarování těchto pozměněných
verzí postav, ale také tvorba odkazů, které připomínají původní film. Vysvětluje:
“V prvním filmu Kyle vezme Sarah na jízdu autem a podá expozici, teď to
udělá Sarah. Je to pocta prvnímu filmu, ale také jeho rozšíření - jaká by Sarah
byla, kdyby se její život radikálně ubíral jiným směrem. Kdyby si v mnohem mladším
věku uvědomila, kým je a jaký úkol má před sebou. Jaké by tehdy bylo její
první setkání s Kylem? Asi by bylo dost jiné. Zkoumat tuto alternativu mě moc
bavilo.”
Goldbergová měla vztah mezi Sarah a Reeseem stále na mysli, i když filmaři
vyhlásili konkurz na herce. Říká: “Natočili jsme film Jack Reacher s Jai Courtneym
a zamilovali jsme si ho jako člověka a považovali ho za báječného herce.
Ale nebyli jsme si jistí, že by mohl být Reese. Pak přišel na zkoušku s Emilií. Vzpomínám
si, že jsem stála na jevišti a pozorovala ho. Okamžitě jsem někomu poslala
e-mail: “Právě jsme našli Kyle Reese.” Bylo to jasné během jejich prvního společného
čtení.”
“Když jsem slyšel, že se chystá pátý díl této série,” říká Courtney, “nezpanikařil
jsem. Přečetl jsem si scénář v zamčeném pokoji bez mobilního telefonu. A
naprosto mě to nadchlo. Uvědomil jsem si, že tvůrci filmu měli v úmyslu udělat
něco výjimečného. A vložil jsem se do toho. Získání této role byl docela legrační
proces, natáčel jsem jiný film v Austrálii, takže jsem v sobotu ráno sedl na letadlo,
přistál v Los Angeles, šel rovnou na konkurz s Alanem, producenty a Emilií, vrátil
se ještě stejný večer letadlem zpět do Austrálie, prošvihnul neděli a ukázal se v
práci v pondělí ráno. To, že jsem byl ochotný strávit 30 hodin ve vzduchu, dokazuje,
že jsem o tuto roli měl velký zájem a naštěstí to vyšlo.”
Obsazení role Johna Connora, obzvláště tohoto Johna Connora, který
oplývá mesiášskými a zároveň maniakálními sklony, představovalo pro filmaře velkou
výzvu. Dana Goldbergová vysvětluje: “Věděli jsme, že Johna Connora nebude
lehké obsadit, protože má být charismatický. Je to chlapík, kterého si zoufalí lidé
zvolí, protože je jejich jedinou nadějí. Tito lidé o všechno přišli. A přesto, když se
tento člověk postaví a řekne, že je načase bojovat, jsou ochotní ho následovat až
na konec světa.”
David Ellison pokračuje: “John Connor se trápí. Pro některé je prorok. Ale
on v našem filmu přiznává, že je podvodník, že ho vychovala jeho matka a řekla
mu o všem, co se stane. To je obrovské břímě, něco, co nás na Johnu Connorovi
fascinovalo. Povede všechny tyto lidi a ve skutečnosti, ví, že velká část z nich
zemře.”
Goldbergová se přidá: “John ve filmu v jednom momentě popřeje vojákovi
štěstí a voják mu řekne, že nepotřebuje štěstí, že má Johna Connora. Když jsme
tuto scénu točili, usmáli jsme se na sebe s Davidem, protože jsme věděli, že Jason
dokáže tento okamžik naplnit vším, co se uvnitř jeho postavy děje - ocení, co mu
voják řekl, ale zároveň si přeje, aby žil v jiném světě, ve kterém nemusí naplnit
svůj slib. Domníváme se, že lidé budou Jasonem Clarkem unešeni.”
Clarke sám říká: “Jedna z věcí, která mě na tomto projektu lákala, byla spolupráce
s Alanem Taylorem. Je to velmi chytrý člověk. Rozumí příběhům a hercům
a stojí za nejvýraznějšími počiny v televizní tvorbě jako Rodina Sopránů, Hra o
trůny, Mad Men. Je nesmírně houževnatý, ale zároveň mírný. Pustit se do takového
projektu znamená, že víte, jak to bude dlouhé, velké a složité natáčení. To
chce režiséra, který vám bude oporou a všechno bude mít pod kontrolou a ujistí
se, že je všechno uděláno správně. Nikdy se nepouštěl do další scény, dokud jsme
neměli jistotu, že máme, co jsme potřebovali. Bylo mi potěšením s ním pracovat.”
Zachovat první filmy v úctě, ale zároveň se od nich osvobodit. Dana
Goldberg bere na vědomí, že některé z původních filmových momentů je téměř
nemožné zapomenout. Říká: “Řeknete T-1000 a okamžitě si vybavíte Roberta Patricka
v policejní uniformě. Nechtěli jsme to kopírovat. Může se zdát, že bylo jednoduché
tuto roli obsadit, ale my jsme se museli posunout způsobem, který je
specifický, děsivý a ve stejnou chvíli hrozivý. Tělesnost je pro tuto roli důležitá a
my jsme ze snímku G.I. Joe: Odveta věděli, že jí Byung-hun Lee oplývá. Ukázalo
se, že je obrovský fanoušek původních filmů. Věděli jsme, že by v této roli byl
skvělý, ale předčil všechna naše očekávání. Když jsme točili jeho scény, lidé na
place ho přejmenovali na “děsivé dobro”, protože na každé scéně, kterou dělal,
bylo něco opravdu strašidelného a opravdu dobrého.”
Byung-hun Lee připouští: “Tento film byl pro mě důležitý. Jako teenager
jsem jím byl hodně ovlivněn. Když jsem byl na střední škole, všichni mě přezdívali
Terminátor, protože si mysleli, že jsem vypadal jako on, a protože jsem byl šampionem
v páce. Takže to byla docela náhoda dostat tuto roli v tomto projektu, bylo
to opravdu skvělé.”
Matt Smith, obsazen do role T-5000, má také vzpomínky na původní filmy
z doby svého dospívání: “Vyrůstal jsem v 80. letech. Myslím, že pro každého, kdo
je asi tak v mém věku, byly tyto filmy zásadní, obzvláště ty první dva. Opravdu
předběhly svou dobu. Když se naskytla příležitost, nemohl jsem se dočkat, abych
se do projektu zapojil.”
V roli sanfranciského policejního důstojníka, později inspektora, O’Briena,
který se poprvé setká se Sarah, Reesem a Terminátorem v roce 1984 a pak se
jejich cesty opět zkříží v roce 2017, se objeví J.K. Simmons. Vzpomíná: “Zavolali
mi ohledně projektu. Vyžádal jsem si scénář a ten se ukázal být opravdu skvělý.
Věděl jsem o všech talentovaných lidech, kteří se do projektu zapojili i o nových
přírůstcích. A viděl jsem, že se Arnold vrátil v roli Terminátora a líbilo se mi, že
nechali jeho postavu zestárnout. Bylo to úžasné, takže jsem se k nim přidal. Moje
postava byla posledních 33 let všemi v policejním sboru zesměšňována. O’Brien
ostatním vyprávěl příběhy o robotech a podivných lidech. Takže se mu toho hodně
honí hlavou, ale zároveň je také jistým způsobem spasen a to bylo skvělé hrát.”
“Dynamika tohoto filmu je skutečná, naléhavá a intimní,” říká Taylor. Naštěstí
máme herce, kteří to dokáží zprostředkovat. Kyle a Sarah hrají mladí herci,
kteří teprve sbírají celosvětové uznání a pak ‘střední generace’, náš John Connor,
v podání Jasona Clarkea, který je mistrovský herec, stejně jako J. K. Simmons. A
pak tu máme Arnolda, který tak nějak drží všechny ostatní, protože on vám to dá
pokaždé na první dobrou. Je to legrační, on má tuto postavu tak zmáknutou, že
donutil všechny ostatní, aby se do svých rolí vložili stejným způsobem.”
Přípravy na soudný den a další
Během týdnů před začátkem natáčení snímku Terminator Genisys všichni
herci započali intenzivní trénink, aby se na své role fyzicky připravili - velmi náročný
natáčecí plán zahrnoval kaskadérské kousky, souboje, intenzivní scény v
závěsu na lankách a… zbraně.
Emilia Clarke vtipkuje: “Jo, každý den jsem měla trénink se zbraněmi, se
spoustou zbraní a pak s dalšími zbraněmi a s dalšími zbraněmi. Nevěděla jsem o
nich před natáčením nic. A teď o nich vím hodně! V minulosti jsem již nějaké kaskadérské
výstupy dělala. Takže mi vysvětlili, co budou ode mne chtít. Tato Sarah
byla vychována Terminátorem jako bojovnice, takže má velké znalosti, pokud jde
o boj a přežití. Na natáčení se především snažili, aby mi pomohli cítit se pohodlně
během ztvárnění mé postavy, abych byla neustále připravená. Pracovala jsem s
úžasným vojenským poradcem a specialistou na zbraně a pak jsem se věnovala
kaskadérské akci a fyzickému tréninku.”
“Dva Australani na jednom filmu neměli čas dát si spolu pivo. To je, myslím,
dobrým důkazem, jak tvrdě všichni na tomto náročném natáčení pracovali,” usmívá
se Courtney.
Samozřejmě, že to nebyli jen ti před kamerou, kteří se na filmové natáčení
připravovali. Rekvizitářka Diana Burton a mistr zbraní Harry Lu se během příprav
téměř proměnili ve “stroje”. Diana Burton říká: “Tento příběh provázel fakt, že když
stroje navrhují zbraně pro stroje, nestarají se tolik o design ale o funkčnost. Takže
jsme se sami museli částečně proměnit ve stroje, když jsme vymýšleli, jaký druh
zbraní by stroje vytvořily. Bylo třeba mít neustále na paměti, že nevytvářely nic
estetického, ale užitkového, šlo pouze o funkci. Museli jsme se hlídat, abychom po
designové stránce příliš neuletěli.” Jejich zbrojní arzenál nakonec čítal velké
plazmové zbraně vyrobené stroji, stejně jako zbraně vyvinuté lidmi, ale upravené,
aby mohly střílet plazmu.
Ve filmu se představí tři různá časová období. Harry Lu komentuje: “Potřebovali
jsme zbraně odpovídající každému období, aby byli historici a nadšenci
zbraní spokojeni.”
Diana Burton dodává: “Dávali jsme si pozor na historickou přesnost, ale
také jsme chtěli přenést některé věci do budoucna. Arnold měl samozřejmě velké
slovo, co se týče zbraní, které chtěl ve filmu použít.”
Lu a Burton uvítali nové nápady a podněty a nakonec skončili se zbraněmi:
“Které byly krásné a fungovaly bez jediné poruchy.” Pro sekvenci z roku 1984,
Ochránce využívá Remington 1100, který Burtonová nazývá funkční a propracovaný.
V roce 2017 je vyzbrojen krásnou brokovnicí M3 a M4 Benellis, která reprezentuje
technologicky špičkovou zbraň.”
Postavu Sarah tým potřeboval vyzbrojit klíčovou zbraní, která musela splnit
dvě podmínky. Je potřeba, aby fungovala jako puška, která by dokázala sundat
Terminátora z velké dálky; ale scénář také požadoval, aby byla schopná z blízkosti
vystřelit zadní dveře obrněného vozu. “Vybrali jsme Barrett ráže 12.7mm, která se
hodí do roku 1984,” vysvětluje Diana.
Diana a Lu odhadují, že konečný výčet všech zbraní použitých během natáčení
Terminatora Genisys čítal kolem 500 kusů, do toho se počítají speciálně
vyrobené typy, repliky i dobové sběratelské kousky.”
Ve světě Terminatora Genisys se prakticky cokoliv může stát zbraní -
včetně žlutého školního autobusu, který se v jedné části filmu převrátí a zůstane
viset z Golden Gate Bridge. Herci, kteří se ve scéně objevili, se museli připravit na
to, že budou po jistou dobu zavěšeni. Filmaři věnovali velkou pozornost přípravě
této sekvence, aby byla pro herce bezpečná, ale zároveň napínavá pro diváky.
Filmaři nakonec mohli nechat autobus během natáčení koly dolů, využili
totiž chytrého umístění kamery a úhlů i vynalézavých postrojů pro závěs herců -
spolu s postprodukčními kouzly. Ve finále to vypadá, že autobus s postavami uvnitř
visí z mostu strmě dolů.
Pro korejskou akční hvězdu, to ani tak nebyla kaskadérská příprava, kterou
považoval za nejnáročnější. Lee říká: “Co se týče akčnosti, byl pro mě tento film
jiný, protože jsem se nemohl chovat jako člověk, ale jako stroj. Nesměl jsem mrknout,
nesměl jsem dýchat. Většinou jsme s týmem kaskadérů diskutovali, jak bych
se měl pohybovat, a protože neexistuje jedno řešení, tak jsme o tom dále diskutovali
a přicházeli s novými nápady. A nakonec jsme to udělali způsobem, jaký se
nám všem zdál nejlepší.”
Jason Clarke si užíval fyzičnosti, bojů a nadlidských výkonů své postavy,
které musí předvést. Říká: “Všichni jsme pracovali velmi tvrdě, abychom zůstali
věrní dědictví tohoto příběhu, ale také udrželi jeho nápaditost. Je to jeden z nejzábavnějších
akčních filmů, které jsem kdy točil - velké bojové pohyby, otáčky, manévry,
prostě to bylo moc fajn.“
V některých scénách bylo zapotřebí akce, která byla mimo lidské síly i pro
ty největší akční superhvězdy nebo zkušené kaskadéry. Pak filmaři vyzvali Jasona
Matthewse z Legacy Effects, aby vytvořil silikonovou repliku Schwarzeneggera z roku 1984. Tento silikonový
dvojník byl vybaven ocelovou armaturou a fyziologicky přesnými klouby. Využilo
se Arnoldových tělesných rozměrů a odlitku tváře z doby během natáčení původního
filmu. Dvojník se používal během nebezpečných scén, které zakazovaly účast
jakéhokoliv živého performéra a také během scén, kdy se starší Arnold setkává se
svým mladším já v roce 1984. Dvojník/kaskadér byl také vyroben, ale z měkčího
pěnového materiálu, aby mohl být vystaven nebezpečnějším situacím… a přežil
je.
Mike Manzel z Legacy Effects a další umělci spolupracovali na vytvoření
aktualizované verze endoskeletonu T-800, model původního Terminátora. Moderní
malířské techniky a kompozitní konstrukční látky, epoxidy a pryskyřice, se využily
pro výrobu méně těžké kostry s povrchovými úpravami, které nahradily chromování
T-800 z roku 1984. Finální skeleton “hrdiny” zabral týmu 15ti umělců něco
málo přes měsíc. Za tu dobu zkompletovali a dokončili více než 260 samostatných
dílů, vše vymodelované ručně. A díky takovým inovacím jako je 3D tisk, mohly být
vyrobeny duplikáty. Namísto ručního modelování se každý kus vynořil z 3D tiskárny, některé kusy se tiskly až 48 hodin. Poté byly vytvarovány, broušeny a podrobeny
dokončovacím pracím. Nicméně Manzel se domnívá: “Ve skutečnosti to
vyžaduje stejnou zručnost, jako tomu bylo kdysi, jen tentokrát s pomocí jiného nástroje.”
Genisys začíná
I když se některé z postav filmu Terminator Genisys mohou objevit bez oblečení,
drtivá většina scén od herců vyžadovala, aby byli navlečeni do oblečení a
výzbroje dané éry i podle účelu, který určoval scénář.
Kostýmní výtvarnice Susan Matheson se nemohla dočkat, až se zhostí výzvy
velkorozpočtového sci-fi filmu: “Jedním z nejvíce vzrušujících momentů bylo
navrhování kostýmů pro finální souboj odehrávající se v budoucnosti. Věděla jsem,
že stvořím celý tento svět z ničeho,” říká Matheson. “Důvodem, proč jsem se rozhodla
stát kostýmní návrhářkou, byl fakt, že jsem se nechala zcela unést Terminátorem
a Mad Maxem. To jsou dva filmy, které ke mně promlouvaly ‘Ó, nemusím
navrhovat kostýmy pro Shakespearea. Mohu pracovat s těmito prvky a uplatnit je
ve filmu.’ Mladá Susan Matheson byla těmito tituly tak inspirována, že ve svých
návrzích pro školní produkci Macbetha využila plynových masek a kožených motorkářských bund.
Různé skupiny a období, které se objevují ve scénáři, donutily Susan
Matheson usilovat o autenticitu u každé postavy a situace. Například bojovníci z
hnutí odporu, kteří se naposledy rozhodnou postavit strojům: “Je to lidská chátra,
která se prostě snaží přežít s tím, co našla v této postapokalyptické civilizaci. Hrabali
se v sutinách a upravili si nalezené věci. Tak například tu mám postavy, které
nosí zbroj vyrobenou z kalifornských státních poznávacích značek a chrániče paží
a ramen z pneumatik. Tito válečníci se chystají použít cokoli, co se jim dostane do
ruky, aby si vyrobili vlastní výzbroj.”
Susan Matheson úzce spolupracovala s Burtonovou na návrhu zbroje pro
členy hnutí odporu, a jakmile je vytvořily, potřebovaly je pokrýt “post-apokalyptickým”
prachem. V ten moment přišly na řadu míchačky cementu. Kostýmy skončily
v bubnech míchačky spolu s kameny a štěrkem, “jakmile něco hodíte do míchačky
na cement spolu s kameny a zejména, pokud se jedná o kusy z gumy, začne to
na sebe chytat patinu.” Po vytažení z míchaček, byly jednotlivé kostýmy posprejovány
vrstvou lepidla, špíny a barvy, to vše pro dosažení správného efektu, “tito lidé
v tomto oblečení žili, spali, jedli a to nepřetržitě bez jakékoli změny.”
Ale pod zbrojí, prachem a špínou, se Susan Matheson snažila navodit atmosféru
Los Angeles po výbuchu. Zamýšlí se: “Jak by lidé asi vypadali, kdyby v
Los Angeles v 90. letech došlo k explozi? Styl oblékání ve městě je ovlivněn kluby,
jako jsou Dodgers, Kings, Lakers. Jedná se o konglomeraci mnoha kultur a etnických
skupin a také o kulturu gangů. Kamera zřejmě nezachytí vše, co jsme ve
filmu použili, ale pracovali jsme s pečlivostí na podobě města, které bylo ve filmu
v 90. letech téměř zničeno - dokonce jsme na žádost Davida Ellisona uplatnili i
tričko Hello Kitty.”
Časová a místní specifičnost se také odráží v kostýmech hlavních postav
příběhu. Punkrocková kultura 80. let určuje, co nosí Sarah - koženou motorkářskou
bundu, kapsáče a martensky. Jakmile se Reese ocitne v roce 1984, ukradne
kalhoty bezdomovci a pak vrazí do obchodního domu, kde se navlékne do vojenského
kabátu a obuje do páru Nike tenisek. Susan Matheson hrdě vysvětluje, že
za jeden z největších triumfů na tomto projektu považuje, že se Paramountu podařilo
přesvědčit Nike, aby znovu spustili výrobu původních tenisek Nike Vandal z
roku 1984, včetně barev a suchých zipů!.
Tyto střety minulosti a současnosti byly během natáčení časté. Jedna taková
příhoda hluboce rezonovala s producentkou filmu, Danou Goldbergovou: “Jeden
z mých oblíbených momentů byl, když jsme točili v Griffithově observatoři během
první natáčecí noci. Arnold jako Ochránce se tu setká s Arnoldem jako Terminátorem
z roku 1984. Sledovala jsem štáb během této scény a všichni do jednoho
- ať už to byl muž či žena, dvacetiletá nebo šedesátiletá, měli stejný úsměv
na tváři…
Tento muž ve svém životě odvedl obrovské množství impozantní práce, ale
tady dělá to, pro co se narodil a je v tom fenomenální. Najednou jsme se ocitli
zpátky v čase, vzpomněli na to, jak jsme seděli kvůli T1 a T2 v publiku. A teď jsme
byli tady s ním, zpět s touto postavou, kterou zná jako své boty. Pak jsme byli
všichni ohromeni, když vypálil čtyřikrát z brokovnice a ani jednou nezamrkal. Hluboce
na nás na všechny zapůsobila skutečnost, že nějakým způsobem, dokázal
střílet z plně nabité brokovnice čtyřikrát za sebou a ani jednou nemrknout. Pak
nám vysvětlil, že se to naučil na prvním Terminátorovi.”
Emilia Clarke není žádným nováčkem na velkých filmových natáčeních, i
přesto byla ohromena obrovským nasazením během vzniku Terminatora Genisys.
Říká: “Je to prostě epické. Tři minuty finálního filmu, představují dva týdny natáčení.
Každý detail byl promyšlen a krásně proveden. Každý člen štábu je neuvěřitelný,
dekorace jsou neskutečné, kostýmy úžasné. Je tam toho tolik a musím si
neustále připomínat, zatímco se nacházím uprostřed této epické scény a mám pocit,
že už to nemůže být lepší, že točíme pouze 60% filmu, že tu ještě nejsou speciální
efekty - ale až budou všechny digitální efekty hotové, bude to vypadat
skvěle!”
Velkolepé finále
Producent David Ellison říká: “Toto je nejvelkolepější Terminátor, který kdy
vznikl. Akční scény jsou v Genisys větší než v jakémkoliv předchozím Terminátorovi.
Uvidíte válku z budoucnosti, jakou nikdo nikdy nebyl schopen natočit, a uvidíte
nové Terminátory, kteří, doufejme, budou mít stejně silný efekt, jako když jste
poprvé viděli T-1000 v roce 1991. Nasadili jsme laťku hodně vysoko a dosáhli jsme
jí.“
Pro producentku Danu Goldberg je velikost tohoto filmu v přímé úměře k
úrovni talentu filmového štábu. Poznamenává: “Je to velký, velký film. Natáčeli
jsme od dubna až do poloviny srpna a z toho bylo mnoho šestidenních týdnů. Měli
jsme fenomenální filmový štáb, který se naprosto obětoval, aby tento film dostal
na filmová plátna. Nikdo nikdy zcela nepochopí, kolik práce jde do všeho, co ve
výsledku vidíte, od masek, kaskadérských výkonů, vizuálních efektů, až po speciální
efekty, gripovou práci, osvětlení a tak dále a dále. Film tohoto rozsahu je obrovským
závazkem a potřebujete, aby všechny tyto dílčí elementy fungovaly v souladu.
Měli jsme velké štěstí, že náš filmový štáb odvedl svou práci skvěle.”
“Je to zajímavé,” říká režisér Taylor. “Svým způsobem divákům nabídneme,
co od nás očekávají, ale pak ‘Frnk!’ [smích], všechno otočíme. A to je něco, co je
vryté hluboko do DNA filmů z řady Terminátor. Cameronův první film pracuje s
Arnoldovou postavou určitým způsobem a pak se úplně všechno obrátí, aniž by
kdokoliv tušil, že to přijde. S postavami, které již dobře znáte, si můžete dovolit
zajít na nová území a ony vás nakonec vždy zavedou mnohem dál, než jste čekali.”