69% |
Je rok 1957, Londýn a mladí posluchači rozhlasu BBC jsou uchváceni veselými šprýmy "Šašků," skupiny komediálních anarchistů, zapálených pro absurdno. Jedním z tvůrčích géniů v této skupině je Peter Sellers, frustrovaný herec s ambicemi proniknout do filmu. Poháněn svou manipulující a příliš starostlivou matkou, Peg, k agresivnějšímu přístupu ke kariéře, Petr používá tvůrčího klamu, aby získal svou první filmovou roli, která mu na oplátku přinese cenu Britské akademie. Sellers uspěl a nakonec je obsazen vedle italské bomby, Sophii Lorenové, do které se beznadějně zamiluje. Šťastně vdanou herečkou je odmítnut. Jeho neutuchající náklonnost k Lorenové způsobí rozpad jeho manželství s Anne a jeho ochota opustit ji a jejich dvě děti ji vrhne do náruče jiného muže. |
Sellers, který bojuje s depresí a osamělostí, se obrátí o radu k Maurici Woodruffovi, který předpovídá budoucnost z hvězd. Nejen, že předpoví Sellersovi vztahy s krásnými ženami, ale také ho vede k jistým filmovým projektům, zatímco tajně přijímá finanční podněty od studií, která mají o Sellerse zájem. Úspěšný režisér Blake Edwards chce Sellerse pro vedlejší roli do filmu "Růžový Panter," v hlavní roli s Davidem Nivenem. Ale Sellers dá přednost postavě inspektora Clouseau. Sellersovi se jeho výkon, přes velký úspěch, nelíbí. Sellers se se smutkem dozvídá, že jeho otec je v nemocnici a následně umírá a co neuvěřitelného, že jeho matka dlouho čekala, než ho informovala, předpokládajíc, že byl "příliš zaměstnán svou kariérou." |
Režisér Stanley Kubrick přiměje Sellerse, aby přijal několik hlavních rolí ve filmu "Dr. Divnoláska," za což získal svou první nominaci na Oscara. Poté co nedostane Oscara, navštíví deprimovaný Sellers Maurice, který se pokusí ho přesvědčit, aby přijal nabídku Blakea Edwarda na pokračování "Růžového Pantera" a předpovídá mu opravdové štěstí s jistou "B.E." Když si Sellers přečte, že krásná švédská herečka Britt Eklandová přijíždí do Londýna, považuje ji omylem za ženu podle Mauriceovy předpovědi a začne ji pronásledovat. Po třítýdenním dvoření, se vezmou. Několik týdnů po svatbě, Sellers prodělá téměř smrtelný srdeční infarkt, při kterém se mu zastaví srdce. Odhodlán najít štěstí s Britt a v budování kariéry, Sellers upustí od klaunovských postav a stane se seriózním hercem. Jeho pokus o postavu typu James Bond ve filmu "Královské kasino" skončí fiaskem. |
Sellers jede do nemocnice s Britt, které se má narodit jejich první dítě, posadí ji do invalidního vozíku a předá ji sestřičkám. Jeho rodičovské schopnosti se projeví při natáčení filmu "Hon na lišku," kdy vyhodí Britt z ateliérů, protože jejich dítě pláče. Když Peg zemře, Sellers si vylije svůj zármutek na Britt, která po následné hádce vezme dítě a opustí ho. Sellers čelí depresím a úzkosti o kariéru. Blake Edwards nabízí Sellersovi "Návrat Růžového pantera," s čímž Sellers souhlasí po seanci, kdy Maurice zaranžuje komunikaci s Peg. Film se stane hitem a Sellers na premiéře svým typickým sebezničujícím způsobem Edwardse poníží. Uchýlí se do svého domu ve Švýcarsku, kde se utápí ve vzpomínkách na svou osobní a profesionální minulost. |
Odhodlán znovu začít, Sellers spálí svůj cenný majetek v symbolicky očistném ohni. Posedlý knihou "Byl jsem přitom," a zaujat myšlenkou natočit podle ní film, se nakonec pustí do natáčení. Kým byl jako člověk a kým byl jako herec je vystiženo v roli Chance the Gardener, která mu přinese další nominaci na Oscara. Blake Edwards přesvědčí Sellerse, aby se sešli v jedné restauraci ve Švýcarsku a prodiskutovali ještě jedno pokračování "Růžového pantera". Když režisér spatří nehybného, jakoby strnulého Sellerse, jak stojí, celý zasněžený, venku pod pouliční svítilnou, ví, že k tomu už nikdy nedojde. |
Peter Sellers je považován za jednoho z největších komiků na světě.
Narodil se v roce 1925 v anglické varietní rodině. Když mu táhlo na dvacítku, narukoval a sloužil jako voják ve II. světové válce. Tam se seznámil se Spikem Milliganem, Harrym Secombem a Michaelem Bentinem, budoucími účastníky jeho rozhlasového programu BBC v padesátých letech, "Přehlídka šašků," který nakonec odstartoval Sellersovu celostátní slávu. Sellers pokračoval a natočil přes sedmdesát filmů, získal tři nominace na Oscara a byl královnou vyznamenán Řádem britského impéria. Zemřel v roce 1980 ve věku 54 let na srdeční infarkt. Filmoví tvůrci se ve snaze zobrazit jeho život ve filmu, opírali o širokou škálu pramenů, včetně spousty knih, rozhovorů, dokumentárních snímků a mnoha Sellersových vlastních videozáznamů. Všichni, kdo pracovali na tomto filmu, znali obrovskou popularitu Petera Sellerse, znali jeho filmy, jeho manželství a znali tisíce jeho postav, neznali však jeho osobní život, skutečného člověka skrývajícího se za komediálními maskami, které nasazoval. |
Výkonný producent Freddy DeMann byl Sellersovým fanouškem od svých ranných "nácti", sledoval každý film a byl uchvácen hercovým komediálním nadáním. Po přečtení recense na knihu o Sellersovi Rogera Lewise, DeManna napadlo, že existovala možná temná, problematická a možná i šílená stránka tohoto muže. Poznámky o Sellersově nečekané krutosti v těch dobách, o jeho špatných náladách a jeho nervózním a profesionálně zničujícím chování, i když podávaném s jistým smyslem pro humor, vnuklo DeMannovi myšlenku na natočení filmu. Koupil práva k této knize. V imaginativních rukách scénáristů Christophera Markuse a Stephena McFeelyho, se zrodil scénář a film byl odstartován. Producenti mohli hledat toho pravého herce pro titulní roli a oženit ho s tím pravým režisérem. Stephen Hopkins, horlivý Sellersův ctitel, má pověst velmi vynalézavého, velmi stylového režiséra, přesně to co HBO hledalo pro natočení tohoto příběhu. |
"Přistupovali jsme k tomuto příběhu," vysvětluje Hopkins, "jako k filmu od Petera Sellerse o Peterovi Sellersovi ... jakoby natáčel film o svém vlastním životě podle svých představ. Jakoby chtěl vysvětli své nevyzpytatelné destruktivní chování. Dovolujeme, aby Geoffrey v roli Petera nejen použil mnoho Sellersových filmových postav, ale aby se stal různými lidmi z jeho života. Jejich prostřednictvím může zkoumat svou vlastní osobnost a pravdivě vysvětlit ... něco co by Sellers sám nedokázal." Tento projekt vyvolal mezi americkými a britskými herci velký zájem. Hopkins, spolu s producenty, nehledal fotografické, kopírákové kopie skutečných lidí, ale spíš, velké herce, které dokáží vystihnout podstatu postav. |
"Geoffrey Rush mě napadl jako první," říká Hopkins. Věděl, že tento herec točí roli pro jiného režiséra. Hopkins napsal Rushovi dlouhý dopis a poslal mu Sellersovy fotky v různých rolích a stádiích jeho života, aby vzbudil zájem a nalákal Geoffreye k natočení této role, a vyšlo to! Přestože původní scénář byl skvělý, Rush přiznává, že ze strachu z tak složité role, řekl zpočátku "ne". "Geoffrey má schopnost zahrát postavy, které jsou výstřední," pokračuje Hopkins, "možná s ďábelským náznakem. A navíc je hraje s takovým stylem a šarmem a nasazením, že chápete odkud ti lidé jsou. Dalším dobrým krokem bylo obsazení Emily Watsonové do role Sellersovy první ženy, Anne. Rush se osobně zasadil o to, aby Watsonová přijala tuto roli. |
"Vyhověla jsem," říká Watsonová, "byla jsem tak ohromena myšlenkou, že budu pracovat s Geoffreyem a podle scénáře, který zachází do velkého temna a velkých hlubin, ale má také skvělé výšky a je překvapující." Charlize Theronová, která vyrůstala v Jižní Africe, znala jméno Petera Sellerse a některé jeho filmy, ale nevěděla nic o jeho osobním životě, nebo o jeho vztahu s Britt Eklandovou, kterou ve filmu hrála. "My jsme se tam nedozvěděli všechno o slavných osobnostech, tak čtení o ní a to co jsem se dozvěděla o pěti letech jejich společného života, byl pro mě jistý objev." Theronová byla mimořádně ohromena Sellersovým výkonem ve filmu "Byl jsem při tom." "Byl jako magnet, nemohli jste z něj zkrátka spustit oči, ať to bylo drama nebo komedie. Byl tak skvělý herec." |
Stanley Tucci, který režíroval své tři filmy, se zdál být tím pravým do role režiséra Stanleyho Kubricka, který pracoval se Sellersem na filmech "Dr. Divnoláska" a "Lolita." "Stanley Kubrick je, bez diskuse, jedním z největších režisérů všech dob," říká Tucci. "Pracoval se Sellersem dvakrát a byl jediným člověkem, kterého Sellers nezneužíval, protože k němu choval velkou úctu a bál se Kubrickova intelektu." "Nepamatuji se, že bych nevěděl o Peterovi Sellersovi," říká Stephen Fry, který hraje Maurice Woodruffa, Sellersova psychologa. "Vždycky byl jedním z mých hrdinů, skutečně výjimečný herec." |
Geoffrey Rush poprvé zaznamenal Petera Sellerse v polovině 70. let, kdy viděl "Návrat Růžového pantera", kdy sám studoval na Francouzském divadle pantomimu a pohyb, práci s improvizací, práci s maskou a klaunství. "Sellers byl rozhodně největší klaun dvacátého století," říká Rush. Zosobnění Petera Sellerse znamenalo neobvyklé herecké nároky na Geoffreye Rushe. Rush vytvořil během filmu více než čtyřicet různých hlasů. Při přípravě na tento mimořádný úkol, strávil měsíce práce s hlasovou poradkyní Barbarou Berkeryovou, se kterou spolupracoval na filmu "Zamilovaný Shakespeare" a "Piráti v Karibiku." |
Fyzická proměna Rushe na Sellerse byla rozdělena na vlasy, make-up a návrhy kostýmů. Záměrem nebylo kosmeticky klonovat herce do Petera Sellerse, nýbrž vystihnout ducha, podstatu Sellerse, aniž by se herec stal kopií Petera Sellerse. Bylo třeba shromáždit paruky, vybrat garderobu a nanést make-up, který by vystihnul Sellersovu postavu, nejen prostřednictvím jeho mnoha filmových postav ale také zobrazením jeho vlastního osobního života od ranných padesátých let, kdy byl rozhlasový komik s nadváhou, přes záblesky let šedesátých a sedmdesátých, kdy díky slávě víc dbal na svůj vzhled, do roku 1980, kdy zemřel vychrtlý, proplešatělý, ve věku 54 let. Návrhářka Veronika Brebnerová shromáždila 38 paruk, které představovaly různé aspekty Sellersova života. Byly aplikovány hnědé kontaktní čočky, jakož i falešné zuby. Rush strávil průměrně každé ráno pět hodin v maskérně. Plus čas, strávený během dne, pokud natáčení program vyžadoval změnu postavy. |
Sellersův vzhled určoval kostýmní návrhář Jill Taylori, který měl zrcadlit každou změnu v módním trendu po dobu filmových 30. let, stejně tak jako oblečení, které nosily různé ženy v jeho životě. Až na několik oblečení, které se sehnaly v ochodech s divadelními kostýmy, většina oblečení byla pořízena výlučně pro tento film. Zejména, svatební šaty Charlize Theronové jsou přesnou replikou šatů, které měla na sobě Britt Eklandová, když si brala Sellerse. Produkční výtvarník Norman Garwood. měl na starosti proměnu různých interiérů v Shepperton studiích nedaleko Londýna, kdy měl zachytit barvu a styl tří různých desetiletí a vzdát hold výpravě několika Sellersových filmů. |
![]() Za svou postavu klavíristy v životopisném dramatu Záře získal v r. 1996 Oscara, Cenu newyorských a losangeleských filmových kritiků, Cenu australských filmových kritiků, Zlatý globus, Cenu BAFTA aj. V r. 1997 natáčel v Česku ve filmovém přepisu románu V. Huga Bídníci v režii Bille Augusta. |
![]() |
Podobné filmy |